آیا کشیدن دندان در دوران بارداری ممکن است ؟

کدخبر: 2377632

در دوران بارداری، تغییرات هورمونی و تغییرات فیزیولوژیکی در بدن، می‌تواند باعث افزایش بروز  پوسیدگی دندانی شود. به همین دلیل، رعایت بهداشت دهان و دندان در دوران بارداری بسیار مهم است و باید به آن توجه ویژه‌ای داشت. بعضی از مشکلات دندانی شایع در دوران بارداری شامل پوسیدگی، التهاب لثه، خونریزی لثه، تورم لثه و تشدید درد دندان‌ها می باشد و همانطور که اشاره کردیم این مشکلات به دلیل تغییرات هورمونی می باشد.

طراحی لبخند چیست؟

برای راحتی بیشتر می توانید قبل از بارداری برای چک کردن وضعیت دندانها به دندانپزشک خود مراجعه کرده و دندان های که آسیب دیده و ممکن است در دوران بارداری این آسیب بیشتر شود آن را درمان کنید.

چرا در دوران بارداری دندان ها بیشتر آسیب می بینند؟

چند دلیل عمده برای آسیب دیدن دندان‌ها در دوران بارداری وجود دارد:

تغییرات هورمونی: به وجود آمدت تغییرات در هورمون ها زمان بارداری در برخی افراد باعث التهاب لثه و حساس شدن آن‌ها می‌شود. این مسئله باعث افزایش خطر پوسیدگی و بیماری لثه می‌شود.

تهوع و استفراغ: استفراغ ‌های مکرر در اثر حالت تهوع بارداری، یکی از دلایل پوسیدگی دندان های می باشد.

تغییر در رژیم غذایی:  یکی دیگر از دلایل پوسیدگی دندان ها گرایش مادر به شیرینیجات می باشد، چون در حالت طبیعی در این دوران دندان ها حساس می شوند مصرف شیرینی و مواد قندی تقریبا تاثیر دو برابری خواهد داشت.

کمبود مواد معدنی: کمبود ویتامین‌ها و مواد معدنی مانند کلسیم در بارداری موجب تضعیف استخوان و مینای دندان می‌شود. کاهش

بهداشت دهان و دندان: تهوع و حالت‌های بارداری ممکن است باعث کاهش مراقبت از دهان و دندان شود. بنابراین توصیه می‌شود در دوران بارداری بهداشت دهان و دندان را به خوبی رعایت کرد و از دندانپزشک مشاوره گرفت.

آیا در دوران بارداری می توان برای درمان دندان ها اقدام کرد؟

 خونریزی بعد از کشیدن دندان چقدر طول میکشد ؟

در کل توصیه دندانپزشکان این است که دندانپزشکی را یا قبل از بارداری انجام دهید و یا بعد از آن، اما به این معنی نیست که کلا نمی توانید در دورا بارداری به دندانپزشکی مراجعه کنید. همانطور که قبلا اشاره کردیم سه ماه اول اقدام نکنید اما بعد از ان می توانید اقدام کنید و دندانپزشک دندان های شما را بررسی خواهد کرد در صورتی که درمان جزئی باشد انجام خواهد شد.

اکثر درمان‌های روتین دندانپزشکی مانند ترمیم، جرم‌گیری و درمان ریشه در دوران بارداری ایمن هستند. اما بهتر است در سه‌ماهه اول بارداری اقدامات غیرضروری را به تعویق بیندازید. قبل از انجام هرگونه درمان دندانپزشکی، باید دندانپزشک را از بارداری خود مطلع کنید تا اقدامات احتیاطی لازم را انجام دهد. اشعه ایکس در دوران بارداری ممنوع است. بنابراین از درمان‌هایی که نیاز به اشعه دارند مانند رادیوگرافی دندان اجتناب کنید.

قبل از مصرف داروها باید با پزشک خود مشورت کنید. برخی داروها مانند آنتی‌بیوتیک‌ها در دوران بارداری بی‌خطر هستند رعایت بهداشت دهان و دندان بسیار مهم است. مسواک زدن و نخ دندان کشیدن را فراموش نکنید. در مجموع، با مشورت با دندانپزشک می‌توانید اکثر درمان‌های دندانی را با احتیاط کامل در بارداری انجام دهید.

همچنین، باید به یاد داشت که مراجعه به دندانپزشک در دوران بارداری باید با رعایت نکاتی از جمله استفاده از دستکش و استریلیزاسیون صحیح انجام شود تا بهداشت شما و جنین شما در هیچ نقطه‌ای به خطر نیافتد.

عوارض کشیدن دندان عقل در بارداری

کشیدن دندان عقل ممکن است در بارداری باعث بروز عوارضی شود. در طول بارداری، بدن زن تحت تأثیر تغییرات هورمونی، تغییرات دستگاه ایمنی، و تغییرات مکانیکی ناشی از رشد جنین قرار می‌گیرد. به همین دلیل، کشیدن دندان عقل ممکن است با مشکلات خاصی همراه باشد. در ادامه، برخی از عوارض محتمل کشیدن دندان عقل در بارداری را شرح می‌دهم:

  1. التهاب و عفونت: کشیدن دندان عقل ممکن است منجر به التهاب و عفونت در محل استخراج شود. در بارداری، سیستم ایمنی بدن زن ممکن است کمی ضعیف‌تر باشد و بنابراین احتمال عفونت بیشتر است.

  2. درد و تورم: پس از کشیدن دندان عقل، درد و تورم در ناحیه مورد عمل معمولاً رخ می‌دهد. برای کنترل درد و تورم، ممکن است نیاز به مصرف مسکن‌ها و استفاده از یخ باشد. هرچند استفاده از برخی داروها در دوران بارداری باید با پزشک معالج مشاوره شود.

  3. خونریزی: خونریزی معمولاً در طول و پس از کشیدن دندان نیز رخ می‌دهد. این خونریزی ممکن است برای زمان طولانی‌تری ادامه داشته باشد نسبت به غیربارداری. استفاده از گازهای خون ضد انعقاد (مثل گاز نیتروژن) معمولاً توصیه می‌شود تا خونریزی کاهش یابد.

  4. افزایش عارضه‌ها: در بعضی از موارد، بارداری باعث افزایش عارضه‌های مرتبط با کشیدن دندان عقل می‌شود. به عنوان مثال، خونریزی بیشتر، التهاب شدیدتر، درد شدیدتر و تورم بیشتر ممکن است در بارداری رخ دهد.

مهم است که پیش از اقدام به کشیدن دندان عقل در دوران بارداری، با پزشک خود مشورت کنید. او می‌تواند شرایط خاص شما را بررسی کرده و به شما راهنمایی درباره روش‌های درمانی مناسب و مدیریت عوارض محتمل بدهد.

کشیدن دندان در هفته اول بارداری

کشیدن دندان در هفته اول بارداری معمولاً مورد توصیه نیست. در واقع، در هفته اول بارداری، جنین هنوز به طور کامل در رحم تعبیه نشده و سیستم تشکیل و توسعه او در حال شروع است. در این مرحله، تغییرات هورمونی و فیزیولوژیکی اساسی در بدن زن رخ می‌دهد و احتمال تأثیر منفی این تغییرات بر روی جنین بسیار بالا است.

هرگونه عمل جراحی از جمله کشیدن دندان در دوران بارداری باید با احتیاط و توصیه پزشک معالج انجام شود. پزشک شما می‌تواند وضعیت بارداری شما را ارزیابی کند و تصمیم بگیرد که آیا کشیدن دندان در این مرحله مناسب است یا خیر.

در صورتی که کشیدن دندان ضروری است و پزشک معالج شما به آن موافقت کرده است، ممکن است تصمیم بگیرد کشیدن دندان را به تأخیر بیندازد تا پس از اتمام هفته اول بارداری صورت گیرد. همچنین، استفاده از مداخلات حداقلی و داروهایی که در دوران بارداری ایمن هستند، ممکن است در این مورد لازم باشد.

به هر حال، مهم است که با پزشک خود مشورت کنید و نظر و دستورالعمل او را درباره کشیدن دندان در هفته اول بارداری دنبال کنید.

آیا کشیدن دندان در بارداری خطر دارد؟

آیا دندانپزشکی در زمان بارداری مضر است؟

توصیه دندانپزشکان برای کشیدن دندان در دوره بارداری این است که فرد تا زمانی که باردار می باشد اقدام به کشیدن دندان نکند به خصوص در دوره سه ماه اول، چراکه در سه ماه اول جنین در حال شکل گیری است و برای کشیدن دندان نیز دندانپزشکان موظف هستند که از بی حسی استفاده کنند همچنین به دلیل تغییرات هورمونی مادر ممکن است دچار استرس و اضطراب شود به همین دلیل کشیدن دندان در سه ماه اول پیشنهاد نمی شود.

در صورتی که امکان داشت بهتر است که تا پایان دوره بارداری صبر کنید در غیر اینصورت بهتر است حداقل سه ماه اول را رد کرده باشید. برای اطلاع از هزینه داندانپزشکی با کلینیک دندانپزشکی دکتر ثنا جباری تماس بگیرید.

 

ارسال نظر: