رئیس کمیته تحقیق و تفحص از بیمه: موارد مشکوک تخلف در بیمه احصا می‌شود

کدخبر: 1000253

محمدرضا پورابراهیمی در گفتگوی تفصیلی با «نسیم»، افزود: در بحث مرتبط با وضعیت موجود بیمه مرکزی، در گزارش‌های بعدی اقدام خواهد شد؛ ضعف نظارتی بیمه مرکزی در گزارش ها محرز است

گروه اقتصادی خبرگزاری نسیم: بر کسی پوشیده نیست که این روزها، تحقیق و تفحص از عملکرد صنعت بیمه به یکی از مهمترین مسایل مهم در حوزه اقتصادی کشور مبدل شده است.

در واقع ، پس از تصویب تقاضای تحقیق و تفحص از صنعت بیمه از سوی کمیسیون اقتصادی در صحن مجلس، این موضوع بعد از حدود یک سال کش و قوس در دستور کار مجلس قرار گرفته است.

از قرار معلوم، "چگونگی وضعیت مالی و نظارتی صنعت بیمه سوال اصلی و بررسی وضعیت صورت‌های مالی شرکت‌های بیمه دولتی و غیردولتی در جهت رعایت قوانین بیمه، رعایت ضوابط و مقررات بیمه مرکزی جهت نظارت بر بیمه‌های دولتی و خصوصی و همچنین دلیل عدم ارائه گزارش مرتبط با تخلفات مالی در بیمه ایران از سوالات فرعی متقاضیان تحقیق و تفحص از صنعت بیمه کشور به شمار می رود.

به نظر می‌رسد مشکلات بیمه‌گذاران برخی شرکتهای بیمه در دریافت خسارت، عدم توجه به ارزیابی ریسک در تعیین حق بیمه برخی رشته‌های بیمه و همچنین ارائه نادرست صورتهای مالی در مجامع شرکتهای بیمه به سهامداران از عمده‌ترین دلایلی است که موجب حساسیت نمایندگان مجلس نسبت به صنعت بیمه شده است .

درهمین راستا و با هدف آگاهی از آخرین جزییات مراحل تحقیق وتفحص از عملکرد صنعت بیمه به سراغ محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیته تحقیق و تفحص از صنعت بیمه رفته ایم که ماحصل گفتگوی «نسیم» از نظر می گذرد:

*تحقیق و تفحص از صنعت بیمه به کجا رسید؟

کارهای تحقیق و تفحص خوشبختانه خوب پیش رفته و بخش‌های زیادی ازفعالیت تحقیق وتفحص انجام شده،

به نظر می‌رسد بتوان ظرف ماههای آتی به جمع بندی گزارش برسیم،البته به دلیل وسعت کار در بیمه مرکزی و مشکلات بیمه "توسعه"، زمان بیشتری برای جمع بندی نیاز بوده که ممکن است که گزارش نهایی تا پایان سال درصحن علنی مجلس ارایه شود.

*درحال حاضر،کارشناسان تحقیق و تفحص در بیمه مرکزی و بیمه ایران مستقر شده اند؟

بله اما تمام موارد بیمه‌های بخش خصوصی و موضوعات آن‌ها هم همزمان پیگیری می‌ شود.

*یکی از مباحث مهم ،ضعف نظارت بیمه‌ مرکزی بوده که به نظر می رسد بیمه‌ مرکزی در نظارت بر فعالیت شرکت‌های بیمه‌ای قصور جدی داشته و درظاهر، با مدیریت جدید هم نتوانسته است دراین حوزه نظارت دقیقی داشته باشد، اینطور نیست؟

یکی از موارد مهم به عنوان علت بروز بخشی از مشکلات صنعت بیمه ،ضعف نظارتی بیمه‌ مرکزی است که این ضعف نظارت یک چالش اساسی ایجادکرده و به نظر می‌رسد بخشی از آن را باید از طریق پوشش احکام جدید قانونی به سرانجام رساند،در حال حاضر به جمع‌بندی رسیده ایم که ضعف نظارتی در گزارش ما محرز است.

*به نظر می رسد با وجود استقرار مدیریت جدید در بیمه مرکزی همچنات چالش ضعف نظارت به خوبی مشهود است ، اینطور نیست؟

درست است.درحال حاضر دوره زمانی‌ مورد بررسی مربوط به دوره ریاست قبل بوده، ولی از نظر ضوابط اداری تا زمانی که گزارش نهایی نشده،آخرین اقدامات به روز رسانی کارهای مهم انجام خواهد گرفت، لذا در بحث مرتبط با وضعیت موجود، درگزارش‌های بعدی هم اقدام خواهد شد.

*اما این ضعف نظارت همچنان جای نگرانی ندارد؟

بله حتما!

* تصور می‌شود بیمه مرکزی در شرایط کنونی هم کارویژه خوبی برای نظارت و جلوگیری از بروز تخلفات بیمه ای تعریف نکرده است، به خصوص اینکه تخلفات مختلفی درصنعت بیمه مشاهده می شود؟!

درحال حاضر درمورد عملکرد مدیریت فعلی نیازمندداشتن ریز اطلاعات هستیم، چون تحقیق وتفحص کنونی، مربوط به مدیریت سال های قبل بیمه مرکزی بوده و هم اکنون بند بند گزارش‌ درحال تکمیل شدن بوده و حتما به آن بخش هم خواهیم رسید که در آن صورت در موقع مقتضی با جزییات اظهار نظر خواهد شد.

*اگر برای اعضای تحقیق و تفحص ضعف مدیریت و نظارت بیمه مرکزی محرز شود آیا بحث تغییر مدیریت بیمه مرکزی را وزیر اقتصاد پیشنهاد خواهید داد؟

درجریان تحقیق و تفحص تغییر مدیر پیشنهاد نمی شود، اگر تخلفی صورت پذیرد به صورت مستقیم به دستگاه قضایی معرفی خواهد شد و در واقع دستگاه قضا خود، مستقیما ورود پیدا خواهد کرد.بنابراین در گزارش‌های تحقیق و تفحص به استناد موادی از آیین‌نامه داخلی مجلس در خصوص تخلف مدیران درحوزه اجرا ،مستقیما به دستگاه قضا ارجاع خواهد شد.

ولی درمجموع ما پیشنهاد تغییر مدیر را نمی دهیم و اگرتخلفی صورت گرفته باشد به دستگاه قضا معرفی خواهد ‌شد.

*تا اکنون ودرجریان تحقیق وتفحص با موارد مشکوک تخلف دربیمه مرکزی مواجه نشده اید؟

چرا،درحال حاضر موارد تخلف بیمه مرکزی را احصا می‌کنیم، البته دوره زمانی بررسی و تحقیق و تفحص ما مربوط به دوره قبل مدیریت فعلی کنونی است.

ارسال نظر: