چرا آموزش و پرورش با یک بیمه فاقد مجوز قرارداد بسته؟

کدخبر: 1005569

«نسیم» بررسی کرد: انفعال بیمه مرکزی برای مقابله با فعالیت بیمه ‌آتیه‌سازان حافظ در زمینه صدور بیمه‌نامه طلایی فرهنگیان چه تبعاتی برای جامعه معلمان خواهد شد؟ علت پافشاری وزارت آموزش و پرورش در عقد قرار داد با بیمه فاقد مجوز آتیه در چیست؟

مدیر عامل شرکت بیمه معلم از ارایه یک بسته پیشنهادی مشتمل بر انواع بیمه نامه اموال و اشخاص به وزارت آموزش و پرورش خبرداده و اعلام داشت که در حال حاضر این بسته پیشنهادی درحال بررسی بوده که درصورت تایید وزارت و اخذ مجوز آن از بیمه مرکزی، انواع بیمه نامه های آموزش وپرورش منهای بیمه فرهنگیان به بیمه معلم واگذار می شود.

محمد ابراهیم تحسیری، درگفتگو با نسیم درعین حال، انتقال بیمه طلایی فرهنگیان از بیمه آتیه سازان حافظ به بیمه معلم را منوط به تصمیم وزارت آموزش وپرورش دانسته است.

براساس اعلام اخیر وزارت آموزش وپروش، یکبار دیگر و در سال جاری،قرارداد بیمه طلایی فرهنگیان تاپایان شهریور با بیمه آتیه سازان حافظ تمدید شده است.

"بیمه طلایی فرهنگیان، نوعی از خدمات بیمه ای آنهم در زمینه تکمیل درمان بوده که بر اساس گزارش ها، وزارت آموزش و پرورش برای هر فرهنگی مبلغ 13 هزار تومان در سال93 به شرکت بیمه آتیه‌سازان حافظ پرداخت ‌کرده که این رقم، امسال با 15 درصد رشد به 15 هزار تومان رسیده والبته که مبلغ مورد اشاره توسط آموزش و پرورش به شرکت بیمه تکمیلی آتیه‌سازان حافظ پرداخت خواهد شد.

از زمان انعقاد قرارداد بیمه طلایی وزارت آموزش و پرورش با شرکت بیمه آتیه سازان حافظ از مدتها قبل، همواره حواشی زیادی گریبان بیمه نامه طلایی را احاطه کرده که اعتراض بیمه مرکزی به فقدان مجوز بیمه آتیه سازان حافظ برای صدور بیمه نامه تکمیلی به آموزش و پرورش و اعتراض فرهنگیان به نحوه ارایه خدمات دریافتی ، در واقع بخش کوچکی از این حواشی بزرگ دراین ماجرا بوده است.

هرچندکه"رضا ادیانی"، مدیرعامل شرکت بیمه تکمیلی آتیه‌سازان، در مقام پاسخگویی، به اظهارات بیمه مرکزی دایر بر نداشتن مجوز ارائه خدمت بیمه تکمیلی به بیمه شدگان آموزش و پرورش واکنش نشان داده وگفته است که هرساله پس ازعقد قراردادهای این شرکت با آموزش و پرورش، بیمه مرکزی اظهار می دارد که آتیه سازان حافظ مجوز بیمه مرکزی را ندارد در حالیکه آنها باید بپذیرندکه ما هستیم و بیمه تکمیلی نیمی از کشور با ماست."

او درعین حال تاکید کرده که بیمه آتیه سازان حافظ مجوز فعالیت از بیمه مرکزی را ندارد و گفته که قوانین مربوط به شورای عالی بیمه خدمات درمانی ، برنامه پنجم توسعه و قانون ساختار نظام جامع رفاه و تامین اجتماعی به سازمان بیمه سلامت این اختیار را داده تا شرکت بیمه آتیه سازان حافظ در قالب کارگزار این سازمان در حوزه بیمه تکمیلی فعالیت کند.

ازمدتها قبل،همواره یکی از مهمترین چالش های بیمه تکمیلی طلایی فرهنگیان که بیش از یک میلیون نفر را تحت پوشش خود داشته نارضایتی فرهنگیان از نوع خدمات، پرداخت هزینه‌ها، اعتبارات اندک ونحوه ارایه خدمات بیمارستانی بوده که در ادامه ،موجی ازاعتراضات رانیز درپی داشته است.

هرچندکه مدیرکل تعاون و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش بدون توجه به این اعتراضات،اذعان داشته که در حال حاضر مناسب ترین مسیر برای ارائه خدمات درمانی و پرداخت خسارت به فرهنگیان، انتخاب شده و وزارت آموزش و پرورش هیچ نیازی به مجوز بیمه مرکزی در این فرایند ندارد.

با توجه به وابستگی صندوق ذخیره فرهنگیان به وزارت آموزش وپرورش، به عنوان یکی از سهامداران عمده شرکت بیمه معلم همواره این پرسش مطرح شده که چرا مقامات ارشد این وزارتخانه از انتقال بیمه طلایی فرهنگیان به این شرکت بیمه ای اجتناب ورزیده و در مقابل ترجیح داده اندکه با شرکتی که از نگاه بیمه مرکزی فاقد مجوز ارایه خدمات بیمه تکمیل درمان بوده قرارداد امضاء می کنند.

به گزارش نسیم، این رفتار وزارت آموزش و پرورش ذهنیت های متفاوتی را در اذهان متبادرمی سازدکه در سطحی ترین حالت آن، می توان چنین فرض کردکه این نوع رفتار، ریشه در یک نگاه کلان داشته که درظاهراعتماد یا تمایل چندانی هم به مجموعه های فرودست خود نداشته،چه آنکه با وجود تاسیس سالیان سال بانک سرمایه ، همچنان بانک عامل این وزارتخانه دستکم در زمینه پرداخت حقوق به فرهنگیان، بانک ملی است.

فارغ از ادامه پافشاری بر چرایی شکل گیری این ماجرا،مدیرعامل شرکت بیمه معلم، در ادامه گفتگوی خود با نسیم اذعان داشته است که تعاملات وزارت آموزش و پرورش با شرکت بیمه معلم از دوسال پیش بهتر شده است.

وی،سرمایه کنونی شرکت بیمه معلم را یکصد میلیارد تومان دانسته که با توجه به موافقت هیات مدیره، سرمایه این شرکت با 50 میلیارد تومان افزایش به 150 میلیارد تومان خواهدرسید.

تحسیری،حق بیمه تولیدی شرکت بیمه معلم درسال 93 را 600 میلیارد تومان ذکر کرد و افزود که این رقم در قیاس با سال 92 از رشدی 130 درصدی برخوردار بوده است.

مدیرعامل شرکت بیمه معلم،سهم بیمه نامه شخص ثالث و درمان رادر سبد پرتفوی این شرکت به ترتیب 50 و 10.5 درصد ذکر کرده و اذعان داشته که شرکت بیمه معلم، با توجه به افزایش 100 درصدی پرتفوی بیمه عمر و سرمایه گذاری در سال گذشته ، امسال تمرکز بیشتری بر روی این نوع بیمه نامه خواهد داشت.

ارسال نظر: