عضو هیأت علمی دانشگاه اصفهان: احتمال ورشکستگی بانک‌ها با تداوم بنگاهداری

کدخبر: 1019733

واعظ افزود: بنگاه‌داری و انجام فعالیت‌های اقتصادی بانک‌ها با روح قانون منافات دارد و طبق قانون پولی بانکی، بانک‌ها باید از اقدامات تجاری غیربانکی خودداری کنند/ بنگاه‌داری بانک‌ها رکود را تشدید کرده است

به گزارش «نسیم» به نقل از تراز محمد واعظ عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان درباره بنگاه داری بانک ها گفت: طبیعتا بانک ها با این کار در خدمت بخش خصوصی مستقل از خودشان نخواهند بود و حلقه های بسته منفعت اقتصادی ایجاد خواهد شد.

وی افزود: با افزایش بنگاه داری بانک ها، تشکیل سرمایه برای بخش خصوصی صلب می شود که این اقدام قطعا به رکود دامن خواهد زد. وی در ادامه خاطر نشان کرد: بنگاه داری و انجام فعالیت های اقتصادی بانک ها با روح قانون منافات دارد و طبق قانون پولی بانکی، بانک ها باید از اقدامات تجاری غیر بانکی خودداری کنند.

واعظ ادامه داد: وقتی تخصیص بهینه منابع اقتصادی به دلیل محدودیت به خدمت گیری منابع بانک ها صورت نگیرد در سطح کلان باعث خواهد شد از تمام ظرفیت رشد اقتصادی استفاده نشود پس نرخ رشد اقتصادی تغییر یافته کمتر از نرخ رشد اقتصادی بالقوه خواهد بود.

وی در مورد دلایل ورشکستگی بانک ها گفت: وقتی بانک ها برای کسب سود بیشتر امنیت خودشان را به معنای اقتصادی به خطر می اندازند یعنی وارد فعالیت های پر ریسک می شوند و این باعث می شود که در یک موقعیت هایی به یکباره با خطر ورشکستگی ناشی از فقدان مدیریت ریسک مناسب روبه رو شوند. یکی از این اقدامات پر ریسک فعالیت های تجاری است. این فعالیت ها اگر چه برای بانک ها سود خوبی دارند ولی این سود، سودی نیست که ارزش کاهش امنیت بانک ها را داشته باشد و حیات بانک را در بلند مدت با مخاطره همراه می کند.

گفتنی است: عباس آرگون عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی هفته گذشته از گام جدید دولت برای خروج بانک ها از بنگاهداری خبرداد و گفت: بر اساس تصمیم جدید دولت که البته مبتنی بر اجرای ماده ۲۰ قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر است، بانک ها مکلف شده‌اند که تا سال ۹۵، تمامی اموال و دارایی‌های مازاد خود را به فروش برسانند، در غیر این صورت باید در سال اول، ۲۸ درصد مالیات آن را بپردازد، ضمن اینکه هر سال هم، ۳ درصد به این مالیات اضافه می‌شود.

آرگون افزود: بر این اساس بانک ها مکلف می‌شوند که دارایی‌ها و اموال مازاد خود را به فروش رسانده و درآمد ناشی از آن را صرف اختصاص تسهیلات به بخش تولید و فعالیت‌های اقتصادی کنند. بنابراین بانک ها اگر دارایی‌های مازاد خود را به فروش نرسانند، باید مالیات سنگینی به دولت بپردازند.

منبع: تراز

ارسال نظر: