مدیرعامل بانک تجارت خبر داد: جمع‌آوری ۱۵۰ شعبه زیان‌ده

کدخبر: 1025894

مقدم در گفتگوی تفصیلی با «نسیم»: تجارت به مشتریان بدهکار خود وام می‌دهد/ بدهکاران دانه درشت بانک ما برخی شرکت‌ها و کارخانجات تولیدی هستند/ میزان مطالبات معوق بانک ۷۰ هزار میلیارد ریال است

گروه اقتصادی خبرگزاری نسیم: مدیر عامل بانک تجارت با اشاره به تأکید بانک مرکزی مبنی بر فروش و واگذاری شرکت‌های تحت پوشش بانک تجارت گفت: شاخص بنگاه‌داری بانک تجارت 49 درصد بوده که البته این رقم با محاسبه شرکت‌هایی است که به صورت تکلیفی به این بانک واگذار شده است .

محمد ابراهیم مقدم در گفتگوی تفصیلی با نسیم افزود: بانک‌ها باید حداکثر پنج شرکت تحت پوشش داشته باشند که این پنج شرکت شامل صرافی،کارگزاری، بیمه، لیزینگ و یک هلدینگ بوده و این شرکت‌ها در راستای تکمیل زنجیره خدمات بانک‌ها فعالیت می‌کنند .

وی با بیان اینکه در سالیان اخیر تسهیلات پرداختی از سوی بانک ها منجر به احداث با تاخیر کارخانجات تولیدی شده افزود: اگر بانک‌ها خود مسئولیت اجرا و نظارت برطرح‌های تولیدی را داشته باشند مشکل امروز بنگاه‌داری بانک‌ها به مراتب کمتر گریبان آنها را خواهد گرفت و بر این اساس بانک‌ها می‌توانند پس از راه‌اندازی طرح ،آنها را به افراد علاقمند به سرمایه‌گذاری که دارای اهلیت هم هستند واگذار کنند .

معوقه 7 هزار میلیارد تومانی بانک تجارت

مدیرعامل بانک تجارت میزان مطالبات معوق بانک متبوع خوددر شرایط حاضر را 70 هزار میلیارد ریال اعلام کرد و افزود: از یک سال و نیم گذشته تاکنون میزان مطالبات معوق این بانک از رقم 110 هزار میلیارد ریال به رقم 70 هزار میلیارد ریال کاهش یافته است .

وی، رسیدن رقم مطالبات معوق بانک تجارت به رقم مورد اشاره را موضوع عجیبی ندانست و به نسیم گفت: بانک تجارت آخرین بانکی بوده که تحریم شده و در این فاصله تمامی گشایش‌های اعتباری بخش دولتی و خصوصی توسط این بانک انجام گردیده است .

مقدم یکی از دلایل عمده حجم بالای مطالبات معوق بانک تجارت را ناشی از پس لرزه‌های گشایش‌های اعتبار اسنادی برای بخش‌های دولتی و خصوصی در میانه تحریم‌ها بر شمرد .

وی در عین حال از اعمال نظارت‌های سخت وارائه تسهیلات بانکی با هدف جلوگیری از انحراف از معیار نسبت تخصیص منابع به منابع تجهیز شده خبر داد و گفت: خوشبختانه در دو سال اخیر انحرافی درتخصیص منابع تجارت وجود نداشته است .

مدیرعامل بانک تجارت افزود: این بانک مشتریان بدهکار خود را به سه دسته تقسیم کرده که براساس نوع رفتار مشتریان در قبال پرداخت تعهدات خویش برخوردها هم متفاوت خواهد بود .

وی ادامه داد: بانک تجارت به مشتریان بدهکار گروه اول که در کمال خوش قولی با بانک همکاری می‌کنند تسهیلات هم می‌دهد. این بانک به مشتریان بدهکار دسته دوم که به دلیل شرایط حاکم ومشکلات اقتصادی کشور به بانک بدهکار بوده و در تلاش برای تودیع بدهی خویش به بانک هستند همکاری کرده و آنرا تقسیط هم می‌کند. دسته سوم از بدهکارانی هستند که از پرداخت بدهی خویش طفره می‌روند که بانک وصول مطالبات خویش را با پیگیری از مبادی قانونی دنبال می‌کند .

توضیحات درباره جای خالی یک عضو هیئت مدیره درتجارت

مدیر عامل بانک تجارت درباره خالی بودن یک کرسی در ترکیب هیئت مدیره این بانک به نسیم گفت: در حال حاضر ترکیب هیات مدیره این بانک یک ردیف خالی دارد زیرا عضو پیشین معرفی شده از ناحیه سهامدار بانک نتوانست از سد موارد فنی بانک مرکزی بگذرد. البته بانک در نامه‌ای به سهامدار خود خواستار معرفی یک نماینده دیگر برای حضور در ترکیب هیئت مدیره شده است .

جمع‌آوری 150 شعبه غیرضرور تجارت

مدیر عامل بانک تجارت تعداد شعب بانک متبوع خود را یک هزار و 850 شعبه اعلام کرد و خبر داد بانک تجارت تا پایان امسال 150 شعبه غیر ضرور خود را جمع‌آوری می‌کند .

مقدم همچنین جمع‌آوری شعب زیان ده و ناکارا را در مجموع به نفع اقتصاد کشور ارزیابی دانست و علت آن را جلوگیری از اتلاف منابع و صرفه‌جویی در هدررفت منابع بیان کرد .

به گفته وی، استمرار فعالیت شعب زیان‌ده و فاقد بازدهی، باعث تحمیل هزینه و زیان برای بانک خواهد بود .

بدهکاران دانه درشت بانک تجارت

مقدم بدهکاران دانه درشت بانک متبوع خود را برخی شرکت‌ها و کارخانجات تولیدی دانست و به نسیم گفت: این بانک بدهکار دانه درشت و شخص حقیقی که پول بانک را برده باشد ندارد و اطمینان داد که از بدهکاران بزرگ خود هم وثایق مکفی در اختیار دارد .

ایجاد شعبه بانکی بعد از برجام

وی گفت: بانک‌های تجارت و ملت به عنوان سهامداران اصلی بانک P.I.B لندن هستند که طی سال‌های اخیر فعالیت‌های آن با محدودیت‌هایی روبرو شده است. اما امیدواریم با توجه به توفیق مذاکرات ایران با 1+5 هرچه سریعتر شاهد گسترش فعالیت‌های این بانک باشیم .

وی اعلام داشت: بانک مشترک دیگری با همکاری بین بانکهای تجارت، ملت و صنعت و معدن در هامبورگ آلمان تأسیس شده و مقدمات فعالیت آن برای دوران پسا تحریم مهیا شده است. بانک تجارت دو شعبه در پاریس و دوشنبه تاجیکستان هم دارد و احتمالا پس از رفع تحریم‌ها شعبه‌ای در یکی از کشورهای حاشیه خلیج فارس تأسیس خواهیم کرد .

ارسال نظر: