مدیرعامل بانک تجارت: مدیران بانکی نسبت به ورود خارجی ها نگران نباشند، منزوی نمی‌شویم

کدخبر: 1032176

محمد ابراهیم مقدم در گفتگو با «نسیم»: ورود خارجی در نظام بانکداری ایران باعث می‌شود سیستم بانکی نگاهی دوباره به نحوه فعالیت و ارائه خدمات خود کند و نسبت به انجام تغییرات و بهبود آن اقدام کند

گروه اقتصادی خبرگزاری نسیم: اعلام برخی مقامات اقتصادی دایر بر احتمال حضور پررنگ بانک‌های خارجی درایران، با توجه به شرایط حال حاضر اقتصاد کشور و تفاوت عملکرد بانک های داخلی با خارجی، یکبار دیگر زمزمه حضور این بانک ها را به شدت داغ کرده است.

موافقان و مخالفان، هریک بر مزایا و معایب حضور بانک های خارجی در کشور پرداخته هر چند که هر دو گروه، تردید دارندکه حضور بانکهای خارجی در ایران در آیندۀ نزدیک محقق شود.

خبرگزاری نسیم گفتگویی کوتاه با "محمد ابراهیم مقدم نودهی" مدیرعامل بانک تجارت پیرامون مزایا و معایب حضور بانک های خارجی در ایران انجام داده که از نظر می گذرد:

با توجه به رفتارهای نه چندان مدرن شبکه بانکی در کشور حضور بانک های خارجی برای سیستم بانکی تهدید محسوب نمی شود؟

در اینجا منظور از رفتار مدرن چیست؟ نظام بانکی ایران نیز در چارچوب قوانین و مقررات داخلی از امکانات و تجهیزات لازم برخوردار است، در نتیجه حضور بانک های خارجی می تواند یک فرصت محسوب شود تا تهدید .

فعالیت بانک های خارجی باید در چارچوب ضوابط و مقررات ایران باشد، بنابراین آنها نیز به همکاری بانک های ایرانی نیاز خواهند داشت و این موضوع می تواند برای بانک های ایرانی سازنده باشد مثلا آشنایی با سبک مدیریت آنها ، آشنایی با شیوه های کاری و نحوه فعالیت ، بومی سازی نرم افزارهای آنها و بسیاری موارد دیگر .

عمده تاثیرات مهم حضور بانک های خارجی در کشور بر سیستم بانکی چیست؟

از جمله این تاثیرات می‌توان به انتقال تکنولوژی های جدید مورد استفاده در نظام بانکی بین المللی ، عرضه منابع نسبتاً ارزان قیمت و احتمالاً تسهیل در شرایط آن ضمن توجه شدید به بحث اعتبارسنجی اشاره کرد.

با این اتفاق همچنین شاهد ایجاد نظم و نظارت بیشتر در اعطای تسهیلات خواهیم بود و در مجموع آنها برای حفظ موقعیت خود توجه بیشتری به رعایت مقررات و الزامات تعیین شده ، خواهند داشت .

تجربیات گذشته می گوید در اغلب موارد بررسی و تصمیم گیری از جمله اعطای تسهیلات، آنها مستندات لازم را تهیه و سپس برای بررسی و اتخاذ تصمیم به ادارات مرکزی خود ارسال می دارند.

البته با سرعت بسیار زیاد و کاملاً بصورت مکانیزه که این موضوع می تواند در کاهش هزینه‌ها بسیار موثر باشد. باید به این موضوع نیز توجه کرد این شرایط در صورتی قابل انجام است که نرخ تورم و همچنین نرخ ارز ثابت باقی بماند .

ورود آنها باعث می‌شود، سیستم بانکی نگاهی دوباره به نحوه فعالیت و ارائه خدمات خود کند و نسبت به انجام تغییرات و بهبود آن اقدام نماید، همان اتفاقی که با شکل گیری بانک های خصوصی در کشورمان، برای بانک های دولتی و خصوصی شده شکل گرفت و منجر به تحول شد .

*با توجه به روزآمد بودن و تنوع خدمات بانک های خارجی، حضور آنها، بانک های داخلی را نزد مشتریان منزوی خواهد کرد؟

ابتدا منظور از خدمات متفاوت را بیان کنیم. آنچه را طبق ضوابط ما میتوانیم انجام دهیم ، آنها نیز باید انجام دهند، اما اگر منظور شما سرعت در انجام کار است، مسلم است که ما نیز باید تغییرات اساسی در شیوه نگرش و انجام امور خود بوجود اوریم و چه بهتر از هم اکنون این تمرین را شروع نماییم .

آیا آنها قادرند که به تمام خواسته های مشتریان، بخصوص در زمینه تسهیلات اعطایی پاسخگو باشند؟ بنابراین بحث منزوی شدن بانک های داخلی بی اساس است . ضمن آنکه از این به بعد شعار مشتری مداری باید به حقیقت بپیوندد تا بانک‌های داخلی مشتریان خود را از دست ندهند .

برخی از مدیران از حضور بانک های خارجی ابراز نگرانی کرده و معتقدنددر این شرایط اقتصادکشور آماده حضور بانک های خارجی نیست؟ آیا اینچنین است؟

با توجه به مطالب مطرح شده ، نگرانی مدیران ارشد نظام بانکی به نظر اینجانب موضوعیت ندارد. اگر بانک ها در آینده بتوانند با بانک های خارجی معتبر شریک شوند یعنی بخشی از سهام خود را به آنها واگذارکنند و بلعکس و در اداره بانک ها از مدیریت آنها در کنار مدیران ایرانی استفاده شود، انتقال تجربیات را بهمراه خواهد داشت و در آینده می تواند سبب تقویت مدیران ارشد و میانی نظام بانکی ایران شود.

بنابراین معتقدم، نباید از حضور بانک های خارجی هیچ نگرانی داشته باشیم و حتی باید از ان استقبال کنیم، این حضور اگر نظارت شده و تحت ضوابط باشد می تواند کمک بزرگی به رشد و سلامت اقتصاد کشور و نظام بانکی کند.

ارسال نظر: