ترسیم جایگاه اقتصاد مقاومتی در بیمه های بازرگانی

کدخبر: 2032357

یکی دیگر از شاخص های اقتصاد مقاومتی در صنعت بیمه را می توان اصلاح الگوی بیمه گذاران بزرگ درچگونگی استفاده از بیمه گران داخلی در کنار سرعت بخشی به رسیدگی،پرداخت خسارت و صدور بیمه های شفاف با حداقل قیمت برای بیمه گذاران در نظر گرفت.

گروه اقتصادی « نسیم آنلاین » : سید مصطفی کیایی: استراتژی اقتصاد مقاومتی که برگرفته از بیانات مقام معظم رهبری و مورد حمایت دولت تدبیر و امید است می تواند بعنوان یک اولویت در صنعت بیمه محسوب شود.

برای رسیدن به اهداف اقتصاد مقاومتی درصنعت بیمه در مرحله اول باید بیمه مرکزی را بعنوان یک مرکز هدایت و نظارت حاکمیتی و در مرحله بعدی، شرکتهای بیمه ای دولتی و خصوصی باید به استراتژی اقتصاد مقاومتی و اهداف آن اعتقاد راسخ داشته باشند.

اطلاع و تحلیل دقیق از وضع موجود و ترسیم وضعیت مطلوب در این رزم اقتصادی و تکنولوژیکی بسیار مؤثر است.

بنظر می رسد بیمه مرکزی نیز در حال تدوین استراتژی اقتصاد مقاومتی در صنعت بیمه باشد.

رشد پایدار در صنعت بیمه، یکی از مهمترین اصول در اقتصاد مقاومتی محسوب می شود.

ارکان مهمی چون "عدالت محوری"،"توجه به اقتصاد دانش بنیان"مردمی" و"درون زا بودن" را باید در زمره اصول اقتصاد مقاومتی صنعت بیمه به شمار آورد.

با توجه به نامگذاری سال 95،این ایام،روزهای مهمی برای اقتصاد کشور بوده و فعالیتهای اقتصادی در بستر هایی چون بانک ، بورس و بیمه باید با سرعت بیشتری به حرکت در آید تا مردم این رشد اقتصادی را لمس کرده و گفتمان سازی در خصوص اقتصاد مقاومتی در جامعه گسترش یابد.

9 سال قبل، وزارت امور اقتصادی و دارایی،بیمه مرکزی و شرکتهای بیمه دولتی و خصوصی در پی دستور رئیس جمهور وقت با تشکیل کمیته ها و برگزاری سمینارها اهدافی را تبیین کردندکه بنظر میرسد حتی یک مورد آن هم به مرحله اجرا در نیامد.

باید مراقب بودبا آماده سازی،اگر تحریم دیگری به این کشور تحمیل شداز حداقل های فعالیت بیمه ای در امروز جلوتر باشیم تااثرات منفی تحریم های بیمه ای به حداقل برسد.

تولید و گسترش بیمه های متنوع و بومی از جمله بیمه محصولات کشاورزی می تواند یکی ازابزارهای اقتصاد مقاومتی در بیمه های بازرگانی تلقی شود.

تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی درصنعت بیمهچشم بینا می خواهد.

یکی دیگر از شاخص های اقتصاد مقاومتی در صنعت بیمه را می توان اصلاح الگوی بیمه گذاران بزرگ درچگونگی استفاده از بیمه گران داخلی در کنار سرعت بخشی به رسیدگی،پرداخت خسارت و صدور بیمه های شفاف با حداقل قیمت برای بیمه گذاران در نظر گرفت.

حمایـت از صادرات خدمات بیمه ای به خارج از کشور می تواند گام مهم دیگری در تحقق اقتصاد مقاومتی صنعت بیمه تلقی شود.

با توجه به تحریم های گذشته و حضور موفق صنعت بیمه بدون حضور شرکتهای غربی در عرصه اقتصادباید کوشیدحداکثر نیاز صنعت بیمه از شرکتهای بیمه داخلی تأمین شود.

بیمه های تضمین و بیمه های تکافل که در جهان در حال گسترش است در کشور را راه اندازی و با ارتباط با شرکتهای بیمه تکافل میزان وابستگی به شرکتهای غربی تقلیل یابد.

باید تعامل با شرکتهای بیمه خارجی که در دوران تحریم با صنعت بیمه ایران در ارتباط بوده اند را ادامه دهیم و در صورت داشتن شرایط یکسان ،نیازهای خود را در مرحله اول از آنان تأمین کنیم.

یکی دیگر از برنامه های صنعت بیمه در اقتصاد مقاومتی می تواند ادغام شرکتهای بیمه، تنظیم سرمایه گذاری شرکتهای بیمه ، نظارت و کنترل سرمایه گذاری خارجی در صنعت بیمه و کنترل فناوری های وارداتی صنعت بیمه باشد.

ساختار شرکتهای بیمه بازرگانی در اقتصاد مقاومتی نیازمند تغییر است.

بر اساس قانون تجارت، اصل سود دهی و پاداش حاصل از سود معیار اصلی فعالیت در صنعت بیمه بوده اما آیا این معیار می تواند در اقتصاد مقاومتی بیمه نیزشرکتهای بازرگانی ملاک عمل قرار گیرد.

هم اکنون سهامداران عمده شرکت های بیمه ای بازرگانی ،دولت،نهادها و شرکت های خصولتی به شمار می روند که ظاهری خصوصی دارند.

اما باید به یاد داشت که بدون نقش پر رنگ بخش خصوصی، نمی توان به اقتصاد مقاومتی در صنعت بیمه دست پیدا کرد.

کلام آخر، اگر سیاست اقتصاد مقاومتی در بخش های دیگر اقتصادی موفقیت آمیز نباشد صنعت بیمه نیز در اجرای برنامه های اقتصاد مقاومتی با مشکل رو به رو خواهد شد.

ارسال نظر: