یک اقتصاددان مطرح کرد:

توافق با FATF از برجام بدتر است/ به رسمیت شناختن FATF شبیه به رسمیت شناختن اسرائیل است

کدخبر: 2059625

عبدالملکی گفت: شخصا معتقدم FATF از برجام بدتر است چون توافقی‌که بانک مرکزی با FATF انجام داده است با این ابعادی که درحال ظاهر شدن است از فرجام برجام نیز بدتر خواهد بود.

به گزارش « نسیم آنلاین » حجت‌الله عبدالملکی‌ درباره کارگروه بین‌الدولی اقدام مشترک مالی مشهور به FATF گفت: زمانی که در توصیه‌ها و دستورالعمل‌هایFATF تصریح وجود دارد، برداشت گزینشی آقای سیف و بانک مرکزی از برخی از دستورالعمل‌های کارگروه اقدام مالی مشترک چیزی جز ماست مالی کرن مسئله نیست.

وی تصریح کرد: اطلاعات بانکی را حاضرند به دشمن بدهند ولی در دادن اطلاعات به دوستان و نهادهای مسئول داخلی مقاومت و ممانعت می‌کنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) با بیان اینکه FATF یک بدعت در حوزه حقوق بین‌الملل است، گفت: اگر قرار بود این کارگروه اقدام مالی مشترک یک نهاد بین‌المللی قابل ارجاع باشد، قدرت‌های بین‌المللی باید سازوکاری جهانی در قالب شورای امنیت سازمان ملل یا مجمع عمومی سازمان ملل تهیه و تنظیم می‌کردند و همه کشورها را جمع می‌کردند و با یک اجماع بین همه کشورها آیین‌نامه‌ای تنظیم می‌کردند که در آن صورت این نهاد مورد پذیرش همه کشورها بوده و اجرای قواعد آن الزامی بود.

وی افزود: در دهه‌های اخیر کشورهای سلطه گر تحت تاثیر نفوذ راهبردی انقلاب اسلامی ایران در جهان به صورت قبل نمی‌توانند وفاق جهانی ایجاد کنند.

عبدالملکی با بیان اینکه در مقابل کشورهای سلطه گر جبهه‌ای همسو با انقلاب‌اسلامی شکل گرفته است، توضیح داد : در واقع امریکا وکشورهای معدود سلطه‌گر همانند گذشته نمی تواند وفاق بین‌المللی مبتنی بر منافع خود ایجاد کنند و در چنین شرایطی به گروه‌های کوچکتر که شامل چند کشور قدرتمند با تعدادی کشور اقماری که کشورهای قابل توجهی نیستند روی آورده‌اند تا آنها را با خودشان همراه کنند و یک آیین نامه یا قرار داد داخلی تنظیم و تصویب کنند.

عبدالملکی ادامه داد: بر این اساس آنها آیین نامه و قرارداد داخلی گروه کوچک خود را با فضای تبلیغاتی، فشار و تحریم به جامعه جهانی تحمیل می‌کنند و در این میان بازنده اصلی اعضای جامعه جهانی هستند که در برابر این قوانین تمکین می‌کنند.

این کارشناس اقتصادی با اشتباه بزرگ خواندن تمکین جامعه جهانی به این بدعت چند کشور محدود، گفت: در این میان متاسفانه کشور ما با به رسمیت شناختن و اعتبار بخشی به چند کشور به عنوان جامعه جهانی در مقابل جریان‌های بزرگ جهانی مثل جنبش عدم تعهد در این اشتباه بزرگ سهیم است.

این استاد دانشگاه با اشاره به روند حاکم بر FATF ، توضیح داد: این نکته بسیار مهم و حائز اهمیت است که در هر جلسه‌ای که مجمع عمومی درFATF برگزار شود امکان تصویب دستورالعمل‌های جدید وجود دارد و این دستورالعمل‌های جدید برای کشورهای عضو و کشورهایی که قصد ورود به این عرصه را دارند لازم الاجرا خواهد شد.

وی تصریح کرد: در واقع درصورتی که همکاری با FATF پذیرفته شود در واقع به FATF نیابت داده خواهد شد تا هر دستورالعملی که تا ابد در این مجموعه تصویب شود را برای ما لازم الاجرا بداند.

عبدالملکی با بیان اینکه به رسمیت شناختن FATF شبیه به رسمیت شناختن اسراییل است، تصریح کرد: به نظر بنده رسمیت اسراییل از رسمیت FATF در عرصه بین المللی بیشتر است چراکه اسراییل عضو سازمان ملل متحد است و ما به عنوان انقلاب اسلامی تا کنون زیر همچین حرف زوری نرفته‌ایم و نخواهیم رفت اما حالا باید با تدبیر بانک مرکزی زیر حرف چند کشور محدود برویم که یتوانند بعدا دستورالعمل های جدیدی تصویب کنند چنانکه به عنوان مثال همین الان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از جمله گروه های تروریستی مورد توصیه در دستورالعمل‌های FATF طبقه‌بندی شده است.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه اصولا ورود ما به این زمین بازی یک ورود اشتباه است، گفت: ما باید از کنار این زمین بازی عبور می‌کردیم؛ تصور من این است که دولت برای اینکه دستاوردی را به عنوان نتیجه برجام عرضه کند این چنین با FATF تعامل کرده است تا گشایشی اتفاق بیفتد و ایران از بعضی از لیست‌ها خارج شود تا بتوانند بر روی آن به عنوان یک دستاورد، مانور سیاسی دهد.

وی در ادامه گفت: در تفاهم نامه مرتبط با FATF که منتشر شده ظاهرا این مطلب قید شده است که اطلاعات مربوط به تراکنش‌های مالی در صورت مطالبه FATF باید در اختیار مطالبه‌کننده قرار داده شده و با FATF به اشتراک گذاشته شود.

عبدالملکی در ادامه گفت: لازم به ذکر است ما در جریان تحریم های شدیدی که داشتیم از طریق شبکه های رسمی به عنوان مثال سوئیفت برای متحدان منطقه‌ای و هسته‌های مقاومت تبادلات مالی انجام می‌دادیم و دشمن متوجه نمی‌شد اما درصورت تفاهم با FATF ما هر راهکاری که برای دور زدن سیستم مالی و بانکی غربی که منحصر به خودمان است را باید در اختیار FATF قرار دهیم.

وی اضافه کرد: من شخصا معتقدم FATF از برجام بدتر است چون توافقی‌که بانک مرکزی با FATF انجام داده است با این ابعادی که درحال ظاهر شدن است از فرجام برجام نیز بدتر خواهد بود.

منبع: فارس

ارسال نظر: