واکنش معاون اسبق بانک مرکزی به اقدام جدید سیف برای اعطای دلار ارزان به برخی از صرافی‌های خاص در گفتگو با «نسیم آنلاین»:

بازار ارز را برای انتخاب مجدد روحانی آماده می‌کنند

کدخبر: 2084244

معاون اسبق بانک مرکزی عنوان کرد: دولت در این چهار سال کار و حرکت خاص تاثیر گذاری برای اقتصاد کشور انجام نداده است. دولتمردان منتظرند که در مقطع بعد از انتخابات تحرکات خودشان را انجام دهند که احتمالا در حوزه تورم و بقیه شاخصهای اقتصادی کشور تاثیر گذار خواهد بود.

حیدر مستخدمین حسینی معاون اسبق بانک مرکزی در گفتگو با « نسیم آنلاین » در خصوص اقدام اخیر بانک مرکزی که "به بهانه تنظیم بازار ارز، دلار ارزان در اختیار برخی از صرافی‌ها قرار داده" اظهار کرد: دولتمردان می‌خواهند در شرایط انتخاباتی ارز را در همان حدی که گفته بودند، یعنی 3600 و یا 3700 تومان نگه داری کنند.

گفتنی است اخیرا بانک مرکزی در اقدامی غیرکارشناسی بابت تنظیم بازار ارز و کنترل گرانی دلار به بعضی از صرافیهای خاص دلار ارزان داده ( دلار با نرخ 3750 تومان داده و به آنها اجازه داده تا به هر نفر تا سقف 5000 دلار تحویل دهد) است

می‌خواهند بازار ارز را برای انتخاب مجدد روحانی آماده کنند

وی این کار دولت را ایجاد نوعی "ارز مداخله‌ای" نامید و تاکید کرد: دولتمردان معتقدند که اگر افزایش نرخ ارز بر حق هم باشد، نباید در این مقطع صورت بگیرد، تا جو برای انتخابات ریاست جمهوری سال آینده و انتخاب مجدد آقای روحانی آماده باشد. معاون اسبق بانک مرکزی افزود: آنها می‌دانند که قیمت ارز خیلی حساس است و تغییرات آن در قیمت خیلی از کالاها خودش را نشان می‌دهد. فضایی که در موضوع قیمت ارز طی ماه گذشته اتفاق افتاد به دولت نشان داد که این اوضاع می‌تواند احوال اقتصاد کشور را بهم بزند. مستخدمین حسینی گفت: دولت ثبات در قیمت ارز را فارغ از به حق و یا ناحق بودن آن جز دستاوردهای خودش می‌داند و آن را یک نکته مثبت برای خودش در آستانه انتخابات تلقی می‌کند.

بانک مرکزی جلوی برخی از صرافی‌ها صفهای طویل درست کرده

وی خاطرنشان کرد: طی اخباری که به دست ما می‌رسد وقتی که بانک مرکزی عرضه ارز ارزان را به برخی از صرافی‌های خاص واگذار کرده صفهای طویلی درست شده که این صفها یادآور زمان ریاست آقای عادلی بر بانک مرکزی است. اتفاقا آن زمان همین آقای فخریه کاشان که امروز قائم مقام وزیر راه و شهرسازی است معاون بانک مرکزی بودند و این کار طرح ایشان بود.

دولت روحانی مشغول کپی برداری از بانک مرکزی دولت سازندگی است

معاون اسبق بانک مرکزی بیان کرد: آن زمان ارز را به صورت 5000 دلار بین مردم تقسیم می کردند و همین صفها درست شده بود. چون در آن دوران بالاترین نرخ تورم را داشتیم دولت می‌خواست با این کار جلوی افزایش قیمت‌ها را بگیرد. دولت آقای روحانی هم تقریبا از همین شیوه تبعیت می‌کند. مستخدمین حسینی گفت: دولت می خواهد این وضعیت را مانند پرداخت یارانه نقدی تا انتخابات ادامه دهد و سپس قیمت ارز را واقعی خواهد کرد. البته اگر این دولت انتخاب شود که اما و اگرهای خاصی در خصوص آن وجود دارد، دولتمردان سناریوها و بازی مختلفی را در این زمینه اجرا می‌کنند.

با این کار بانک مرکزی در آینده دلار گران می‌شود

وی درباره تبعات این اقدام بانک مرکزی اظهار کرد: تبعات این کار دولت جهشی است که در آینده در قیمت ارز شاهد خواهیم بود. بعلاوه اینکه دولت امیدوار است که در آینده آمریکا و یا 5+1 گشایشی را در حوزه ارز برای دولت ایجاد کنند که شرایط اقتصادی روان شود و آنها مشکلی در این زمینه نداشته باشند. معاون اسبق بانک مرکزی عنوان کرد: دولت در این چهار سال کار و حرکت خاص تاثیر گذاری برای اقتصاد کشور انجام نداده است. دولتمردان منتظرند که در مقطع بعد از انتخابات تحرکات خودشان را انجام دهند که احتمالا در حوزه تورم و بقیه شاخصهای اقتصادی کشور تاثیر گذار خواهد بود.

ارسال نظر: