قائم‌‌مقام بانک مرکزی: رشد نقدینگی ۳۱درصد شد

کدخبر: 917358

کمیجانی با اشاره به اینکه کشورهای موفق سیاست‌های روشنی در حمایت از تولید داشته‌اند گفت: رشد نقدینگی طی چهار ماه قبل به ۳۱ درصد افزایش یافته که حجمی از آن مربوط به گردش مالی موسسات بدون مجوز است

به گزارش «نسیم»، اکبر کمیجانی در چهارمین همایش صادرات غیر نفتی اظهار کرد: باید سیاست‌ها به گونه‌ای باشد که افزایش ثروت ملی از طریق توسعه صادرات غیرنفتی امکان‌پذیر شود.
وی ادامه داد: در اقتصاد جهانی همبستگی شدیدی با توسعه صادرات غیرنفتی و تولید وجود دارد که در کنار مدیریت واردات باید از توسعه صادرات که از تولید ملی نشأت گرفته می‌شود، بهره کافی را برد.
کمیجانی تاکید کرد: رشد تولید بر رشد اقتصاد تاثیر بسزایی دارد و سیاست‌ها باید به گونه‌ای استخراج شود که حمایت از تولید در کنار صادرات غیر نفتی در پی رشد، سرمایه‌گذاری و بسترسازی تولید صورت گیرد.
وی خاطر نشان کرد: به طور پیوسته از ناحیه درآمدهای نفتی دچار آسیب شده‌ایم که با دریافت این آگاهی سیاست‌های حمایتی بنا بر شرایط اتخاذ شده است.
کمیجانی با بیان اینکه از سال 1383 که درآمد نفتی افزایش یافت فعالیت‌ها نشان از عدم کارآمدی درست را دارد، گفت: به بدترین شکل ممکن از درآمدهای نفتی در یک دهه اخیر استفاده شده که بیشتر توسعه واردات انجام شده و این واردات در راستای صادرات نبوده است.
وی تاکید کرد: از سال 86 تا 91 درآمد نفتی بیشترین میزان خود را داشت اما سیاست‌ها به گونه‌ای بود که تراز تجارت کشور منفی بوده است و شکافی در تجارت ایجاد کرده و ابزاری به دست دشمن داده‌ایم.
کمیجانی ادامه داد: دشمن ضمن لشکرکشی و با ابزار جنگ نرم اقتصاد ایران را مورد هجمه قرار داد که در طی یک سال اخیر از تجربه پرهزینه به درستی استفاده شده است.
وی یادآور شد: وابستگی به درآمد نفتی اقتصاد ایران در پی کاهش قیمت نفت باعث شد در برنامه سوم برنامه‌ها به دور از درآمد نفتی نگارش شود.
وی تاکید کرد: با رونق سرمایه‌گذاری نرخ تورم کاهش و اشتغال‌زایی افزایش یافت که برای حفظ ثبات قیمت نفت در آن زمان از سیاست‌های آگاهانه استفاده شد.
قائم مقام بانک مرکزی تاکید کرد: بسته ارائه شده به مجلس بسته جامع و بی‌نظیری است که باید اجرای آن به درستی صورت گیرد و در چند هفته گذشته بحث جدی دولت مقابله با رکود و تورم بوده است.
وی خاطر نشان کرد: سیاست دولت انقباض پولی نبوده و بیشتر در راستای انضباط پولی حرکت شده است.
وی با بیان اینکه تورم بزرگترین دشمن تولید است گفت: سیاست‌ها طی یک سال اخیر کاهش تورم را به همراه داشت که در طی آن ثبات نسبی نرخ ارز و ایجاد نظام ارزی منعطف و با ثبات که بر تجارت و نرخ تورم تاثیر دارد برقرار شد.
کمیجانی یادآور شد: در چند وقت اخیر رشد سرمایه‌گذاری کاهش یافته که کاهش اشتغال و سرمایه‌گذاری پرریسک را در پی داشته است.
وی تاکید کرد: بالا رفتن سود بانکی به طور مستقیم و غیر مستقیم نشات گرفته از افزایش تورم بوده است که انتظار می‌رود با حمایت از تولید و ایجاد سیاست‌های مالی مثبت کاهش تورم به میزان عددی یک رقمی را شاهد باشیم.
قائم مقام بانک مرکزی تاکید کرد: در بسته خروج از رکود توسعه صادرات غیر نفتی دیده شده که با اجرای صحیح تاثیر بسزایی خواهد داشت و روند اجرایی به طور جدی و مستمر پیگیری خواهد شد.
کمیجانی یادآور شد: در بسته اصلاح مالیات‌ها و پیش‌بینی مجدد مشوق‌ها دیده شده است و آمار صادرات واردات نشان از بیماری دارد.
وی در رابطه با این بیماری گفت: ارزش کالاهای صادراتی در کنار ارزش کالاهای وارداتی بسیار متفاوت است.که هزینه واردات باید از قبل درآمد صادرات غیر نفتی تامین شود و نسبت آن یک باشد اما در چند سال گذشته این نسبت در حدود سه دهم بوده است.
قائم مقام بانک مرکزی یاداور شد: آمار 4 ماهه تجارت کشور در سال جاری از سلامت نسبی برخوردار است اما باید از خام فروشی به سمت صادرات کالاهای با تکنولوژی بالا حرکت کنیم.
کمیجانی در پایان تاکید کرد: در سال‌های اخیر تراز تجاری کشور بدون احتساب نفت منفی 60 میلیارد دلار شده است.
ارسال نظر: