عضو کمیسیون اقتصادی مجلس: عملیات بانکی بدون ربا در حال حاظر یک افسانه است

کدخبر: 924145

ندیمی در گفتگو با «نسیم» افزود: آنچه که در گذشته به عنوان عملیات بانکی بدون ربا تصویب گردید از نظر ماهیت و محتوا دارای ارزش‌هایی بود که امروزه به دلیل کثرت بخشنامه‌ها از ماهیت و محتوا تهی شده است

ایرج ندیمی تصریح کرد: آنچه را که ما در نظام بانکداری کنونی می‌بینیم نشان می‌دهد که عملیات بانکی بدون ربا در حال حاظر یک افسانه است.

عضو کمیسیون اقتصادی تشریح کرد: بانکها، تسهیلات گیرنده را به سرایه‌دار و برده خود تبدیل ساخته و دارایی خود را چندین برابر کرده‌اند. اگر فردی پول خود را در زمان مناسب پرداخت نکند، بانک‌ها او را به هر شکلی که بخواهند جریمه و هر رفتاری را با آنها اعمال می‌کنند.

وی اشاره کرد: بانک‌ها هر درصدی را که می‌توانند برای وام‌هایی که در اختیار مردم قرار می‌دهند در نظر می‌گیرند و به جای 2 درصد سود مقبول تا میزان 10 درصد سود به مردم فشار وارد می‌کنند.

وی اذعان کرد: هیچگونه شباهتی بین بانکداری کنونی و عملیات بانکی بدون ربا نسیت، بانکداری کنونی نه شبیه به بانکداری شرق است و نه غرب، حتی شبیه بانکداری اسلامی نیست.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: یک جریان تازه‌ای را در بانک‌ها حاکم شده و بیش از آنکه معرف علم باشد معرف سلیقه است و بیش از آنکه در راستای حقیقت گام بردارد به تهدیدی برای واقعیت تبدیل شده است.

وی گفت: باید عملیلت بانکی کنونی کشور را از اساس متحول کرد و در حوزه بانکداری و حوزه واسطه گری امور را تصحیح کنیم.

ایرج ندیمی تأکید کرد: وزیر امور اقتصادی و دارایی به همراه معاونین خود چندین لایحه را در رابطه با امور بانکی به کمیسیون اقتصادی مجلس ارایه نمودند و اگر اجرایی نشوند این کمیسیون دست به عملیات ویژه‌ای در نظام بانکی خواهد زد.

ارسال نظر: