یک اقتصاددان به اظهارات نوبخت درباره باخبر‌بودن او از رشد مثبت اقتصادی واکنش نشان داد

کدخبر: 931081

رئیس سابق دانشکده اقتصاد یزد در گفتگو با «نسیم» با تأکید بر اینکه مرجع رسمی اعلام آمار کشور، مرکز آمار است گفت: حتی بانک مرکزی هم باید برای اعلام آمار به این مرکز مراجعه کند

رسول بخشی دستجردی در خصوص اظهار نظر اخیر سخنگوی دولت مبنی بر اینکه "من باخبرم که رشد اقتصادی مثبت داشته‌ایم"، اظهار داشت: شاید ایشان رئیس مرکز آمار ایران است.

رئیس سابق دانشکده اقتصاد دانشگاه یزد در پاسخ به این سوال نسیم که آیا از رکود خارج شده‌ایم، گفت: رکود اقتصادی کشور خیلی عمیق‌تر از این حرف‌ها هست که بشود با یکی دو سال از آن خارج شد.

بخشی با تاکید براینکه از دولت فعلی در یکسال اخیر برنامه خاصی ندیده‌ایم، تاکید کرد: البته یک برنامه‌ای برای خروج از رکود ارائه کردند که خود آن سند غیر علمی است و ایرادات زیادی دراد و خلاف اصول اولیه رایج است.

این کارشناس بانکی درباره استقلال بانک مرکزی نیز گفت: در حال حاضر بانک مرکزی استقلال ندارد ولی این به این معنی نیست که اگر استقلال داشته باشد خوب است. آنهایی که معتقد به استقلال بانک مرکزی هستند می‌گویند اگر بانک مرکزی مستقل باشد دیگر دولت نمی‌تواند به بانک مرکزی فشار آورد تا مثلاً بخواهد بودجه‌اش را از طریق این بانک تامین کند

این اقتصاددان ادامه داد: باید برای ارزیابی این عقیده نگاهی به آمار جهانی و کشورهای دیگر بیندازیم. مستقل‌ترین بانک مرکزی در دنیا را آمریکا دارد اما همین کشور بیشترین مقدار کسری بودجه را نیز دارد و دولت برای تأمین پولی که از نظر کسری بودجه به آن نیاز دارد از بانک مرکزی خود استقراض می‌کند و این یعنی استقلال بانک مرکزی وابسته به دولت است.

بخشی دستجردی با بیان اینکه بانک مرکزی کشور ما مستقل نیست، تصریح کرد: برای استقلال بانک مرکزی باید شبکه بانکداری خصوصی گسترش یابد و از حالت دولتی خارج شود.

ارسال نظر: