«نسیم» در گفتگو با سه مدیر سابق بانکی بررسی کرد؛ دلیل افزایش ۶۶ درصدی چک‌های برگشتی در سال ۹۳

کدخبر: 940550

رنجبر فلاح: دلیل اصلی رشد آمار چک‌های برگشتی رکود اقتصادی کشور است/ حاتمی یزدی: این امر ارتباطی با رکود اقتصادی ندارد/ مصطفی پور: مسئولان چاره‌اندیشی کنند

به گزارش خبرنگار «نسیم»، درحالی دبیرکل بانک مرکزی آمار چک‌های برگشتی سیستم بانکی کشور را به‌طور متوسط روزانه بین 17 تا 20 هزار چک عنوان کرد که این رقم در مدت مشابه سال گذشته به طور متوسط 14 هزار فقره چک بوده است و نشان از افزایش 41 درصدی چک‌های برگشتی در یکسال اخیر دارد. اما دلیل اصلی چک های برگشتی چیست و چرا این رقم در سال 93 نسبت به سال گذشته روند

برهمین اساس دکتر رنجبر فلاح، مدیرعامل سابق بانک تجارت در گفتگو با «نسیم» دلیل اصلی رشد آمار چک‌های بانکی را رکود اقتصادی یک‌سال اخیر عنوان کرد و افزود: بدلیل رکودی که در اقتصاد وجود دارد صادرکنندگان چک توانایی عمل کردن به تعهدات خود را ندارند زیرا درآمدهای آنان با هزینه‌هایشان تطابق ندارد .

رنجبر همچنین ادامه داد: با توجه به اعلام این آمار همچنان نمی‌توان به طور رسمی اعلام کرد که از رکود خارج شده‌ایم، زیرا وضعیت اقتصادی بنگاه‌ها تاسف برانگیز است و در صورت ادامه این روند احتمال افزایش آمار چک‌های برگشتی در ماه‌های آینده نیز وجود دارد.

البته برخی دیگر از کارشناسان معتقدند که افزایش چک‌های برگشتی به رفتارهای نادرست بانکی مردم برمی‌گردد؛ دکتر احمد حاتمی یزدی، مدیرعامل اسبق بانک صادرات هم در این خصوص به نسیم گفت: هیچ جای دنیا از چک بعنوان ابزار پرداخت نسیه استفاده نمی‌شود و چک صرفا برای پرداخت‌های نقدی ارائه می‌شود که با پیشرفت سیستم‌بانکداری الکترونیک نیز چک‌ها در دنیا در حال جمع‌آوری است. وی در خصوص دلایل رشد چک‌های برگشتی و ارتباط آن با رکود اقتصادی اظهار کرد: این امر ارتباطی با رکود اقتصادی نداشته و صرفا به رفتار نادرست بانکی مردم برمی‌گردد .

آمار رسمی منتشر شده در خصوص چک‌های برگشتی نشان می دهد که سال 92 با 5 میلیون و 82 هزار فقره چک برگشتی به پایان رسید و این آمار به معنای آن است که در سال گذشته به طور متوسط 14 هزار فقره چک در طول روز برگشت می خورده است.

البته در سه ماهه نخست سال 92 و همزمان با پایان فعالیت دولت دهم و آغاز به کار دولت یازدهم یک میلیون و 127 هزار فقره چک برگشتی در سامانه بانک مرکزی به ثبت رسیده که این آمار به معنای برگشت خوردن روزانه 12 هزار فقره چک به طور متوسط در آن تاریخ است.

همچنین مصطفی‌پور، مدیرعامل سابق بانک قرض‌الحسنه مهر نیز در این باره به «نسیم» تأکید کرد: اگر در یکسال گذشته در مبادلات تجاری نیز رشد داشته‌ باشیم، این رشد چک‌های برگشتی تاثیر آنچنانی بر وضعیت اقتصادی ندارد؛ اما اگر بدون افزایش مبادلات تجاری این آمار رشد کرده باشد، متاسفانه نشانه خوبی از وضعیت اقتصادی کشور نیست و مسئولان برای خروج از این وضعیت باید چاره‌ای بیاندیشند.

ارسال نظر: