مدیرعامل بانک ملت: توسعه بانکداری جامع و کاهش هزینه تامین پول یک ضرورت است

کدخبر: 940659

ساروخانی اظهار کرد: درحال حاضر سرمایه پایه بانک ملت بیش از ۵۰ هزار میلیارد ریال است و چنانچه این سرمایه پایه در سه سال آینده به ۶۵ هزار میلیارد ریال برسد، حدنصاب سرمایه‌گذاری رعایت خواهد شد

به گزارش «نسیم» به نقل از روابط عمومی بانک ملت، محمدرضا ساروخانی افزود: بانک ملت پیشرفت‌های قابل توجهی در بانکداری الکترونیک دارد و ابزارهای خدمات غیرحضوری خود را گسترش داده است.
وی گفت: هم‌اکنون ۳۵ درصد تعداد تراکنش‌های پایانه‌های فروشگاهی کشور و۴۴ و نوزده صدم درصد از دستگاه‌های پایانه‌های فروش نیزمتعلق به شرکت وابسته بانک ملت است. همچنین بانک ملت برای پذیرندگان این پایانه‌ها برنامه خاصی را طراحی کرده است.
ساروخانی خاطرنشان کرد: این پایانه‌های فروشگاهی جریان قابل توجهی از نقدینگی را به سمت بانک هدایت می‌کند که منابع ارزان‌قیمتی است.
وی گفت: جذب سپرده‌ به هر قیمتی، سیاست بانک ملت نیست بلکه این بانک با ۲۴ میلیون مشتری خرد، برنامه‌هایی را در جهت بانکداری الکترونیک و ارائه خدمات اینترنتی تدارک دیده است تا بتواند از این طریق منابع ارزان‌قیمت را جذب کند.
مدیرعامل بانک ملت گفت: در یکهزار شعبه‌ این بانک شرایطی فراهم شده است تا بانکداری الکترونیک و استفاده از خدمات آن به صورت رو در رو به مشتریان آموزش داده شود به طوری که سال گذشته یک میلیون و ۵۰۰ هزار خدمت الکترونیکی از این طریق آموزش داده شد و پیش‌بینی ما این است که در سال‌جاری این رقم به بیش از ۴ میلیون خدمت برسد، زیرا در شش ماه گذشته این رقم به بیش از ۲ میلیون خدمت رسیده است.
وی خاطرنشان کرد: وقتی مشتریان با این خدمات در شعب ما آشنا شوند دیگر امکان اینکه به بانک دیگری مراجعه کنند بعید خواهد بود.
ساروخانی به سیاست‌های اعتباری بانک ملت در چند سال گذشته اشاره کرد و گفت: بانک ملت تلاش کرده به تدریج از پرداخت تسهیلات کلان به سمت پرداخت‌های خرد حرکت کند، زیرا این امر موجب می‌شود تا ضمن تحریک تقاضا در اقتصاد و رونق تولید، ریسک بانک نیز توزیع شود به طوری که از پرداخت ۵۰۰ هزار فقره تسهیلات خرد در این سال‌ها به میزان ۱۵۰ هزار میلیارد ریال فقط ۲ درصد مطالبات معوق ایجاد شده است.
وی دریافت‌کنندگان تسهیلات خرد را بسیار متعهد به بازپرداخت دانست و افزود: متاسفانه امروزه این ذهنیت غلط در بین تسهیلات گیرندگان کلان ایجاد شده است که حتما باید تسهیلات آن‌ها در پایان دوره تمدید شود در حالی که گیرندگان وام‌های خرد ضمن خوش‌حسابی، این انتظار را هم ندارند.
وی گفت: بانک ملت در قالب بسته‌های اعتباری متنوع، تسهیلات خرد را به گروه‌هایی همچون پزشکان، وکلا، متخصصان و غیره پرداخت کرد و کمترین مطالبات معوق را هم در این زمینه داشته است.
ساروخانی در این حال تاکید کرد مشتریان کلان بانک ملت هم که از دیرباز با این بانک در ارتباط بوده‌اند همچنان از تسهیلات بانک ملت بهره می‌برند.
مدیرعامل بانک ملت با تاکید بر اینکه تلاش این بانک جذب سپرده‌های ارزان‌قیمت است، گفت: به هیچ وجه وارد مسابقه افزایش نرخ سود سپرده‌ها نخواهیم شد و تلاش می‌کنیم از طرق مختلف قیمت تمام شده پول را کنترل کنیم.
وی افزود: بانکداری فقط جذب منابع نیست در حال حاضر در دنیا درآمدهای غیرمشاع بانک‌های بزرگ ۶۰ درصد از مجموع درآمدهای آنهاست و ۴۰ درصد آن به درآمدهای مشاع اختصاص دارد.
وی با اعلام اینکه بانک ملت در حال تغییر رویکردهای بازرگانی خود است، گفت: یکی از برنامه‌های ما اجرای بانکداری جامع است که در این نوع بانکداری که به سوپرمارکت معروف شده است، انواع خدمات از قبیل بیمه، لیزینگ، کارگزاری سهام و غیره در شعبه ارائه می‌شود و این موضوع هم راستایی ایجاد می‌کند و تدریجا ما را از درآمد صرف تسهیلات بی‌نیاز خواهد کرد تا تحت تاثیر نوسان نرخ سود قرار نگیریم و سود مورد انتظار بانک هم تحت تاثیر نرخ دستوری بانک مرکزی نباشد.
مدیرعامل بانک ملت در پاسخ به این پرسش که در شرایطی که ۱۱۰ ریال از ۴۵۰ ریال سود پیش‌بینی شده این بانک از طریق دو شرکت بهسازان ملت و گروه مالی ملت تامین می‌شود آیا خروج بانک ملت از بنگاه‌داری و واگذاری این شرکت‌ها سیاست درستی است، گفت: ما طبق دستورالعمل بانک مرکزی برنامه سه ساله‌ای را برای واگذاری‌ها ارائه کرده‌ایم و در این مدت افزایش سرمایه هم خواهیم داشت.
بنابراین پایه سرمایه بانک افزایش خواهد یافت و همانطور که می‌دانید بانک‌ها می‌توانند تا ۴۰ درصد سرمایه پایه خود را سرمایه‌گذاری کنند. در حال حاضر تا حدودی از این میزان سرمایه‌گذاری انحراف داریم که بخشی از آن از طریق واگذاری‌ها و بخشی از آن از طریق افزایش سرمایه پایه تصحیح خواهد شد.
به گفته وی در حال حاضر سرمایه پایه بانک ملت بیش از ۵۰ هزار میلیارد ریال است و چنانچه این سرمایه پایه در این سه سال به ۶۵ هزار میلیارد ریال برسد، حدنصاب سرمایه‌گذاری رعایت خواهد شد. ساروخانی تاکید کرد: بخشی از بنگاه‌های اقتصادی که در اختیار بانک ملت قرار دارد مربوط به رد دیون دولت است که بانک ملت به نگهداری آن‌ها علاقه‌ای ندارد.
وی ۷ درصد پالایشگاه اصفهان، ۴ درصد پالایشگاه بندرعباس و ۱۰ درصد نیروگاه جهرم را از بنگاه‌های اقتصادی ذکر کرد که دولت به عنوان رددیون به بانک ملت واگذار کرده است.
مدیرعامل بانک ملت برخی از بنگاه‌های اقتصادی را که این بانک سهامدار آن است، جزو شرکت‌هایی دانست که از گذشته‌های دور به این بانک واگذار شده که عمدتا شرکت‌های صنعتی بوده و بانک ملت حاضر است داوطلبانه آن‌ها را واگذار کند.
ساروخانی میزان مطالبات مشکوک‌الوصول بانک ملت را بیش از ۴۰ هزار میلیارد ریال اعلام کرد و افزود: ۸۰ درصد این رقم ذخیره گرفته شده است. وی تاکید کرد: در سال‌های اخیر تاکنون مصر بوده‌ایم که بنیه مالی بانک را تقویت کنیم و ذخایر احتیاطی را در حداکثر ممکن داشته باشیم.
کوروش معدلت، عضو هیات مدیره بانک ملت نیز تاکید کرد: با توجه به اهمیت نقش بانک‌ها در اقتصاد کشور و بی‌مهری‌هایی که در مورد نظام بانکی صورت می‌گیرد، بانک‌ها به رسانه‌هایی مستقل و تخصصی نیاز دارند تا بدون جهت ‌گیری‌های خاص نقش بانک‌ها را در اقتصاد کشور تبیین کنند.
بنابراین گزارش مجمع عمومی فوق العاده بانک ملت با دستور کار تغییر اساسنامه، روز هفتم آبان برگزار می‌شود.
ارسال نظر: