مدیرعامل سابق بانک تجارت: بانک‌ها برای حفظ ارزش سرمایه خود زمین می‌خرند

کدخبر: 973917

محمد رنجبر فلاح در گفتگو با «نسیم» افزود: بانک‌ها از طریق سپرده سرمایه‌گذاران فقط در تولید و اعطای تسهیلات می‌توانند فعالیت کنند و فعالیتی غیر از آن خلاف قوانین بانکی است/ شعب بانکی باید افزایش یابد

رنجبر فلاح مدیرعامل سابق بانک تجارت در گفتگو با «نسیم» با بیان اینکه در حوزه خدمات بانکی الکترونیک دچار عقب‌ماندگی‌های فراوانی هستیم، تصریح کرد: در شرایطی که با محدودیت سرعت اینترنت و پهنای باند و همچنین امنیت پایین شبکه الکترونیک بانکی روبه‌رو هستیم، نمی‌توانیم توقع این را داشته باشیم که در زمانی کوتاه‌مدت تعداد شعب بانک ها کاهش یابد.

به اعتقاد فلاح، سطح فرهنگ استفاده از خدمات الکترونیک در جامعه بسیار پایین است و هنوز بسیاری از مراجعه‌کنندگان به شعب بانک‌ها به سیستم‌های الکترونیک اعتماد نداشته و برای کارهای خود، شخصا در شعب حاضر می‌شوند تا از صحت اسناد مطمئن گردند.

مدیرعامل سابق بانک تجارت در ادامه به خدمات محدود نظام الکترونیک کشور اشاره کرد و به نسیم افزود: در حال حاضر فقط تعداد محدودی خدمات از جمله دریافت موجودی، پرداخت قبض، خرید شارژ و چند خدمت ساده دیگر در نظام بانکی ما ارائه می‌شود که نیازهای جامعه را مرتفع نمی‌کند. به طور مثال افراد نمی‌توانند از طریق خدمات جدید اقدام به افتتاح حساب، صدور چک و یا درخواست تسهیلات کنند.

وی دلیل اصلی توسعه شعب بانک‌ها را منفعت اقتصادی عنوان کرد و گفت: بانک‌ها برای اینکه بتوانند ارزش سرمایه‌های خود و سهامدارانشان را حفظ کنند، اقدام به خرید املاک کرده و با تاسیس شعبه‌های جدید سعی بر گسترش فعالیت‌های خود می‌کنند.

فلاح با تاکید براینکه سرمایه تاسیس شعب جدید از سپرده سرمایه‌گذاران تامین نمی‌شود، گفت: بانک‌ها از طریق سپرده سرمایه گذاران فقط در تولید و اعطای تسهیلات می‌توانند فعالیت کنند و فعالیتی غیر از آن خلاف قوانین بانکی است.

این کارشناس امور بانکی با بیان اینکه استانداردی در خصوص تعداد شعب بانک‌ها از سوی بانک مرکزی در نظر گرفته نشده است به نسیم تاکید کرد: برای تعداد شعب بانک ها نمی توان یک قاعده کلی در نظر گرفت و هر کشور باید براساس فرهنگ جامعه خود تعداد شعب هر بانک را مشخص کند.

به اعتقاد فلاح به دلیل فرهنگ پایین الکترونیکی جامعه و تمایل به معاملات حضوری، تعداد شعب بانکی همچنان نیاز به افزایش دارد.

ارسال نظر: