بانک مرکزی مجوز جدید برای فعالیت بانک صادر نمی‌کند

کدخبر: 992304

مدیرکل مقررات، مجوزها و مبارزه با پولشویی بانک مرکزی در نشست خبری با اعلام این خبر افزود: سقف نقل و انتقال کارتی در شبکه پایانه‌های فروشگاهی تا سه ماه آینده به ۵۰ میلیون تومان می‌رسد

به گزارش «نسیم»، عبدالمهدی ارجمندنژاد در نشست خبری امروز با اشاره به بخشنامه صادر شده مبنی بر محدودیت برای تراکنش‌های کارتی اظهارداشت: هم اکنون کارت‌هایی که در اختیار مردم است سقف خاصی در بخش خرید ندارد و یک فرد می‌تواند تا چند ده میلیارد تومان از طریق پایانه‌های فروشگاهی نقل و انتقال کند.

وی افزود: در همه کشورهای دنیا برای نقل و انتقال کارتی محدودیت وجود دارد زیرا این کارت‌ تنها برای خردیهای خرد است.

مدیرکل مقررات، مجوزها و مبارزه با پولشویی بانک مرکزی با بیان اینکه نقل و انتقال‌های کلان باید به وسیله ساتنا و چک انجام شود، گفت: در بررسی که بانک مرکزی انجام داد مشخص شد که تنها 7 دهم درصد از پرداخت‌های شبکه پایانه‌های فروشگاهی بیش از 50 میلیون تومان است و همین دلیل در گام اول مقرر شد که خرید بیش از 50 میلیون تومان در این سیستم محدود شود و هویت طرفین معامله باید احراز شود.

ارجمند‌نژاد با اشاره به بخشنامه صادر شده تاکید کرد: از 20 فروردین‌ماه حداکثر سقف پرداخت در شبکه (شاپرک) 50 میلیون تومان است که البته تا 3 ماه اینده در هر تراکنش می‌توان تا سقف 50 میلیون تومان خرید کرد.

مدیرکل مقررات، مجوزها و مبارزه با پولشویی بانک مرکزی با اشاره به بند دیگری از این بخشنامه گفت: پس از گذشت این 3 ماه متوسط تراکنش روزانه به 50 میلیون تومان خواهد رسید و این مهلت تعیین شده برای این است که بانک‌ها اصلاحات لازم را در سیستم‌های خود انجام دهند.

به گفته وی تا 3 ماه آینده بانک‌ها باید این قابلیت را اضافه کنند که اگر شخصی بیش از 50 میلیون تومان تراکنش انجام داد هویت فرد و دارنده دستگاه پوز که فروشنده است مشخص شود و بانک هویت آنها را احراز کند.

ارجمند نژاد تصریح کرد: سقف نقل و انتقال کارتی در شبکه پایانه‌های فروشگاهی تا 3 ماه آینده به 50 میلیون تومان خواهد رسید و البته نقل و انتقال بیش از آن منوط به احراز هویت است.

مدیرکل مقررات، مجوزها و مبارزه با پولشویی بانک مرکزی دلیل اعمال محدودیت را جلوگیری از پولشویی عنوان کرد و اظهار داشت: بررسی‌های ما نشان می‌دهند افرادی که می‌خواهند تخلفات خود را در سیر معاملات و تراکنش‌ها مخفی کنند از این روش استفاده می‌کنند، نمونه‌هایی از این موارد کشف شده که برای آن پرونده تشکیل و به قوه قضاییه ارجاع شده‌اند.

وی با ذکر مثالی در این باره گفت: یکی از صنوف هجم زیادی جابجا می‌شد که آن مبلغ بسیار بیشتر از سطح واقعی معاملات آن فروشگاه بود زیرا آن بنگاه تجاری در سطحی نبود که این میزان معامله داشته باشدارجمندنژاد در خصوص درخواست تاسیس بانک و صدور مجوز جدید فعالیت برای مالی گفت: درخواست‌ها بسییار زیاد است و به صورت روزانه ارائه می‌شود اما بانک مرکزی فعلاً برنامه‌ای برای صدور مجوز جدید فعالیت بانک یا موسسه اعتباری ندارد.

ارسال نظر: