رئیس شعبه مستقل بانک ملت: تأمین اعتبار ۶۵۰ میلیون یورویی ستاره خلیج‌فارس بزودی کلید می‌خورد

کدخبر: 994812

عابدین زاده در گفتگو با «نسیم» افزود: تأمین اعتبار سه ساله ۶۰۰ میلیون یورویی بانک ملت در پالایشگاه ستاره خلیج فارس سر رسید شد/ ۲.۵ میلیارد یورو در فازهای ۲۰ تا ۲۴ تأمین اعتبار شد

رئیس شعبه مستقل مرکزی بانک ملت از برگزاری نشست مشترک بین مدیران بانک متبوع خود با سهامداران و مدیران پالایشگاه ستاره خلیج فارس با هدف تامین اعتبار 650 میلیون یورویی این طرح پالایشی خبرداد و گفت که اصلاحات مورد نیاز در این قرارداد هم صورت گرفته و پس از امضای این قرارداد توسط مدیران پالایشگاه ستاره خلیج فارس، بزودی پوشش ارزی این طرح با عاملیت بانک ملت کلید خواهد خورد.

"شرکت نفت ستاره خلیج فارس درسال 1385 آغاز شده که هم اکنون در حال احداث پالایشگاه میعانات گازی در بندرعباس با ظرفیت 360 هزار بشکه در روز بوده که در قالب سه فاز 120 هزار بشکه ای در نظر گرفته شده و مراحل اجرای این پروژه به صورت طراحی، خرید و ساخت ( EPC ) در درست اقدام بوده که به نظر می رسد پیشرفت فیزیکی آن هم اکنون 75 درصد باشد.

با بهره برداری از پالایشگاه ستاره خلیج فارس روزانه ۳۵ میلیون لیتر بنزین ( عدد اکتان ۹۵ ) و ۱۴ میلیون لیتر گازوئیل به ظرفیت تولید فرآورده‌های نفتی کشور اضافه می‌شود و نیز تولید روزانه ۴ میلیون لیتر ال پی جی ( گازمایع)، ۳ میلیون لیتر سوخت جت و ۱۳۰ تن گوگرد از دیگر محصولات تولیدی این واحد پالایشی هستند همچنین ظرفیت ذخیره سازی فرآورده‌های نفتی این پالایشگاه در حدود ۱۱ میلیون بشکه است."

علیرضا عابدین زاده با بیان اینکه پس از هر ثبت سفارش،تامین اعتبار مورد نیاز صورت خواهد گرفت، گفت که محل هزینه هر یورو از اعتبارات صندوق توسعه ملی باید مشخص باشد.

به گفته وی، قرارداد تاسیس و راه اندازی پالایشگاه ستاره خلیج فارس مشتمل بر 2.5 سال مشارکت، شش ماه دوره تنفس و بازگرداندن مبالغ آن درطول 5 سال بوده که بانک ملت اصرار دارد، پالایشگاه مذکور هر چه سریعتر به بهره برداری برسد زیرا بانک ملت با تامین 600 میلیون یورو در ساخت این طرح مشارکت کرده است.

رئیس شعبه مستقل مرکزی بانک ملت ،با بیان اینکه"ترین" نخست پالایشگاه ستاره خلیج فارس باید تا در سالجاری به بهره برداری برسد، علت تاخیر در اجرای این طرح را اعمال تحریم های بین المللی و به تبع آن افزایش قیمت دانست.

عابدین زاده اظهار داشت که این پالایشگاه باید با 1.8 میلیارد یورو به بهره برداری می رسید، افزود که تحریم های بین المللی و افزایش قیمت سبب طولانی ترشدن بهره برداری از این طرح شده است.

وی، گفت که قرارداد تامین اعتبار 600 میلیون یورویی مشارکت احداث پالایشگاه ستاره خلیج فارس بانک باید ظرف سه سال تسویه می شد، اذعان کرد که طبق درخواست، ستاره خلیج فارس 650 میلیون یوروی دیگر به پروژه اختصاص یافته است که اگر این پروژه با اعتبار موجود هم به اتمام نرسید، می توان با صندوق توسعه ملی تمدید مشارکت کرد.

رئیس شعبه مستقل مرکزی بانک ملت، افزود که درحال حاضر 600 میلیون یوروی تامین اعتبار بانک ملت به مدت سه سال سررسید شده است و اظهار داشت که بر این اساس بانک ملت توان انجان اقدام حقوقی را داراست اما در حال حاضر از این امر صرف نظر کرده و مایل است که هرچه سریعتر این مگا پروژ ملی به اتمام برسد.

از قرار معلوم، ۴۰ درصد سهام شرکت نفت ستاره خلیج فارس متعلق به شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ( دولت)، ۳۵ درصد شستا (شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی) و ۱۰ درصد صندوق بازنشستگی صنعت نفت و ۱۵ درصد شرکت SPC اندونزیایی بوده که بر اساس برآوردهای انجام شده برای ساخت این واحد پالایشی به حدود ۲٫۶ میلیارد یورو منابع مالی نیاز است.

عابدین زاده به تامین اعتبار 2 میلیارد یورویی بانک ملت در فاز 13 پارس جنوبی اشاره کرد و گفت که قرارداد این طرح چند ماه پیش به نتیجه رسیده و دو ماه قبل از پایان سال 93 حدود110 میلیون یورو در این فاز تامین اعتبار شده است.

وی، تاکید کرد که در حال حاضر، بانک ملت صورت وضعیت مسکوت ندارد به تامین اعتبار بانک مذکور در طرح های 20 تا 24 فازهای پارس جنوبی اشاره داشت و گفت که ازپنج میلیارد یورو، قرار تامین اعتبار برای این طرح ها تا اکنون حدود 2.5 میلیارد یورو پرداخت شده و درصورت ارجاع صورت وضعیت جدیدتر ارقام بعدی هم تامین اعتبار خواهدشد.

ارسال نظر: