گفتگو با پزشکی که پس از ۲۶ سال زندگی در آمریکا سر از "اردوی جهادی" در آورد

کدخبر: 1006993

از بازگشت به کشور به عشق خدمت به هموطنان محروم تا درمان ۳۰۰ نفر از اهالی روستاهای صعب‌العبور/ دکتر حسن‌زاده: در اردوها بیش از آنکه اهالی تحت تاثیر قرار گیرند، در خود ما تغییر و تحول درونی به وجود آمد

به گزارش «نسیم» به نقل از بسیج نیوز، دکتر حسن حسن‌زاده فارغ‌التحصیل دانشگاه بوستون آمریکا در رشته پزشکی است که دو سال خدمت سربازی را در دوران دفاع مقدس در ارتش گذرانده است. وی که از سال 67 تا 93 یعنی 26 سال را در آمریکا زندگی کرده، اخیرا به ایران بازگشته و در ایام ارتحال حضرت امام (ره) با گروه پزشکی جبهه جهادی "منتظران خورشید" به منظور درمان ساکنان مناطق محروم، به نقاط صعب العبور زاگرس در دزفول عزیمت کرد. گفتگوی زیر در مسیر بازگشت دکتر حسن‌زاده از اردوی جهادی انجام شده است:

با وجود شرایط خاص زندگی در غرب، چه شد که به ایران بازگشتید؟

زندگی و تنفس در هوای ایران حقیقتاً بسیار متفاوت است و قابل مقایسه با هیچ نقطه‌ای از دنیا نیست. ضمن آنکه احساس می کردم بهتر است به مردم کشور خودم و به هموطنانم کمک کنم .

چگونه سر از اردوهای جهادی درآوردید؟

مدتی از بازگشتم به وطن گذشته بود که مسئول کمیته بهداشت و درمان گروه "منتظران خورشید" از منطقه ای محروم با ویژگی های بسیار خاص جغرافیایی و فرهنگی سخن گفت و از اقداماتی که در اردوی نوروزی برای مردم آن مناطق انجام داده بودند. از صحبتهای ایشان تحت تاثیر قرار گرفتم و لذا تصمیم گرفتم این منطقه ویژه را از نزدیک دیده و به مردم آن خدمت کنم. ضمن آنکه سالهای زیادی بود که از دوران خدمتم در منطقه مهران در دفاع مقدس می گذشت و علاقمند بودم بار دیگر پس از سالها غربت، در چنین فضایی حضور یابم که شبیه به دوران جهاد سازندگی است و جوانان علاقمند به خدمت، در مناطق محروم شرکت می کنند .

اردویی که رفتید را چگونه ارزیابی می کنید؟

خدا را شکر با اقداماتی که گروه منتظران در ایام نوروز در این منطقه انجام داده بودند، اهالی استقبال خیلی گرمی از ما شد که فهمیدیم نتیجه همان خدمات ارزشمند بوده است. این استقبال اولیه در روحیه ما خیلی تاثیر گذاشت اگرچه حرکت خوب و خداپسندانه‌ گروه که در تخصص های مختلف هم بودند، توجه اهالی را در روز آخر بیشتر از اول کرد. به هرحال اردو بسیار موثر بود و بیشتر از آنکه اهالی تحت تاثیر قرار بگیرند، در خود ما تغییر و تحول درونی به وجود آمد .

چند نفراز اهالی منطقه را معاینه کردید؟

به لطف خدا 300 بیمار را معاینه و مداوا کردم. نکته و خاطره جالب آن بود که نوزادی سه ماهه را پیش من آوردند که گویا توسط پزشک خانم گروه در نوروز به دنیا آمده بود. این نوزاد در تب 40 درجه می سوخت و هر آن ممکن بود تشنج بگیرد که پس از چند ساعت توانستیم نوزاد را درمان کرده و خوشبختانه روز بعد دیدم با سایر بچه ها در حال بازیگوشی است .

حضور جوانان در این روستاها خیلی اثر دارد و مردم را خوشحال و امیدوار می کند. همین گروه منتظران خورشید که نوروز به این منطقه آمده بودند آنقدر خوب ماموریت شان را انجام داده بودند که توقع اهالی از ما نیز خیلی بالا بود امّا خب توصیه می کنم که باید هرکس یکبار دل را به دریا زده و به این مناطق بیاید .

ما به اندازه‌ توانمان هم مردم را معاینه و درمان کردیم هم، داروهای شان را تامین کردیم و هم آموزش های لازم برای پیشگیری از بیماری های رایج ارائه دادیم اما این کافی نیست و همه عاشقان خدمت باید بیایند .

از دوستانم تشکر می کنم که مرا به این ضیافت خدمت دعوت کردند. حتماً در آینده باز هم به این روستاها خواهم آمد. به راستی فضای خدمت در ایران با کار در آمریکا قابل مقایسه نیست. هرچند ما در آمریکا هم مسجد و هم روحانی با صفا و خونگرمی داشتیم که تلاش می کرد فضای جهادگران را آنجا هم بین مسلمانان ایجاد کند اما اردوی جهادی فضای متفاوتی را برای من گشود.

گفتگو از: بسیج نیوز

ارسال نظر: