سازمان انتقال خون ایران با انجمن علوم آزمایشگاهی تفاهم‌‌نامه امضا کرد

کدخبر: 1009485

مدیر عامل سازمان انتقال خون گفت: این تفاهم‌نامه در رابطه با برنامه ارزیابی خارجی کیفیت بخش ایمونوهماتولوژی (بانک خون) بیمارستان‌ها و آزمایشگاه‌های تحت پوشش امضا شده است

پور فتح الله همچنین از تصویب آیین نامه انتقال خون بیمارستانی در شورای عالی انتقال خون کشور خبر داد و گفت: این آیین نامه به زودی از طرف وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی به بخش‌های درمانی مرتبط ابلاغ می شود و در آن بر کنترل کیفی خارجی در مورد آزمایشگاه‌های بانک خون بیمارستانی تاکید شده است .

وی سابقه انجمن دکترای علوم آزمایشگاهی را در این زمینه بسیار موفق ارزیابی کرد و گفت: ورود به این همکاری در خصوص بانک خون قدم بزرگی برای ارتقای کیفی بانک‌های خون است .

وی با اشاره به جایگاه ویژه علمی آموزشی سازمان انتقال خون در کنترل کیفی خارجی در منطقه امرو افزود: به زودی با همکاری انجمن دکترای علوم آزمایشگاهی، با آموزش آزمایشگاه‌های بانک خون در منطقه امرو و ارتقای آموزش‌های کنترل کیفی این کشورها، نقش ایران در سلامت کشورهای منطقه پررنگ تر از قبل خواهد شد .

دکتر بهزاد پوپک نماینده این انجمن نیز در خصوص اهمیت توافقنامه گفت: مدت 8 سال است که کنترل کیفی خارجی توسط آزمایشگاه‌های مجموعه ما صورت می گیرد و ارزیابی ها بسیار مطلوب بوده است و امیدواریم از کنترل کیفی بانک خون بیمارستانی نیز نتیجه خوبی بگیریم .

وی گفت: از نتایج مثبت این تفاهم‌نامه می توان به تشخیص نقایص و نیازهای آموزشی و رفع خلاء‌های موجود اشاره کرد که در نهایت به تقویت آزمایشگاه‌های بانک خون می انجامد و در همکاری با فعالیت‌های سازمان جهانی بهداشت در منطقه امرو نیز سودمند خواهد بود .

گفتنی است این تفاهم‌نامه میان دکتر سیما ذوالفقاری معاون فنی و فناوری‌های نوین سازمان انتقال خون ایران و دکتر بهزاد پوپک از رییس انجمن علمی دکترای علوم آزمایشگاهی تشخیص طبی ایران منعقد شد و به موجب آن آزمایشگاه مرجع ایمونوهماتولوژی سازمان انتقال خون ایران تهیه نمونه­های کارآزمائی برای ارزیابی خارجی کیفیت آزمایش‌های قابل انجام ایمونوهماتولوژی در بانک های خون بیمارستانی و آزمایشگاه­های تشخیص طبی را برعهده گرفت.

تأمین نمونه با منشاء انسانی، نمونه سرم و سوسپانسیون، از تعهدات سازمان انتقال خون در این تفاهم‌نامه است .

همچنین اجرای 3 دوره ارزیابی خارجی کیفیت بخش (ایمونوهماتولوژی بانک خون) بیمارستانها اجباری است و سازمان طی مکاتبات رسمی بیمارستانها را جهت اجرای الزامی توجیه و با در نظر گرفتن امتیاز مناسب جهت این فعالیت ارزیابی و رتبه بندی می کند .

در این تفاهم‌نامه تقسیم نمونه ها در هر ویال، بسته بندی، ثبت نام بیمارستانها در برنامه ارزیابی خارجی کیفیت ، آنالیز داده ها و ارسال آنالیز به بیمارستانها برعهده انجمن است و در نهایت نتایج ارزیابی را به صورت محرمانه در اختیار سازمان قرار می دهد تا جهت اقدامات اصلاحی مربوطه در ارتقای لازم فعالیتهای بانک خون تصمیمگیری شود .

گفتنی است در کنترل کیفی خارجی نمونه‌ای از مرکزی خارج از آزمایشگاه ارسال می‌شود تا آزمایشگاه مورد نظر از کیفیت آزمایش‌های خود آگاه شود .

ارسال نظر: