وزیر بهداشت از کاهش ۷ درصدی زایمان سزارین در بیمارستان‌های دلوتی خبر داد

کدخبر: 1016103

قاضی‌زاده هاشمی گفت: تا سال ۹۲ میزان سزارین در کشور به ۵۲ درصد و در بسیاری مراکز خصوصی به ۹۰ ردصد رسیده بود/ اینکه برخی می‌گویندزایمان طبیعی مرگ و میر مادر و کودک را افزایش می‌دهد یک دروغ بزرگ است

به گزارش «نسیم»، سیدحسن هاشمی در همایش تقدیر از برترین‌های ارتقاء سلامت مادر و کودک که در دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار شد ،اظهار داشت: حتی یک رئیس بیمارستان، دانشگاه، سرپرستار می‌تواند با دلسوزی خود مشکلات مردم را کمتر کند و باعث رضایتمندی مردم و همچنین ارائه‌دهندگان خدمت مانند پزشکان، پرستاران، ماماها و در مجموع گروه پزشکی شود.

وی خطاب به حاضرین جلسه گفت: به شما تبریک می‌گویم، چرا که هم خدا شما را دوست دارد و هم بندگان خدا و ما نیز به وجود شما افتخار می‌کنیم.

دکتر هاشمی با اشاره به اینکه بحث زایمان یک موضوع انسانی است، افزود: این موضوع شامل خلقت و تولد ایرانیان جدید است که باید در آینده به آنها بالید و کشور نیز از وجود این نوزادان بهره‌مند خواهد شد.

وزیر بهداشت در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که نباید درخصوص افزایش جمعیت از دید روشنفکری نگاه شود، افزود: اگر روشنفکر دانا و توانا وجود داشته باشد راه را گم نمی‌کند، ضمن اینکه مشکل آینده جمعیتی را باید باور کرد و از مسیر صحیح و غیر دستوری که اقناعی نیز می‌تواند باشد آن را حل کرد.

وزیر بهداشت افزود: تکثیر نسل به پیشرفت افزایش توانمندی و اقتدار کشور کمک می‌کند و برای افزایش آن باید از شعار دادن پرهیز کرد و مردم و گروه‌های پزشکی درگیر را قانع کرد و همچنین دولت و مجلس می‌توانند با فراهم آوردن امکانات مناسب به رفاه مردم کمک کنند.

دکتر هاشمی با اشاره به تربیت متخصصین زنان از سال 70 به بعد گفت: این متخصصین عهده‌دار مسئولیت زایمان شدند و پس از پیروزی انقلاب شاهد بودیم که دستیار مرد در این رشته پذیرش نشد و همه بار آن بر دوش زنان افتاد.

دکتر هاشمی درخصوص آمار سزارین در کشور خاطرنشان کرد: از سال 70 تا 92 میزان سزارین در کشور از 37 درصد به 52 درصد رسید به طوری که مسئولان وقت این آمار را در منطقه بی‌رقیب می‌دانستند و ضمن نکوهش این آمار در برخی مقاطع استراتژی خاصی برای مقابله با آن نداشتند.

دکتر هاشمی ادامه داد: متاسفانه در گذشته در برخی مراکز خصوصی آمار سزارین به بیش از 90 درصد رسیده بود.

وزیر بهداشت حمایت از زایمان طبیعی را یکی از بسته‌های درمان وزارت بهداشت با رویکرد بهداشت و پیشگیری دانست و گفت: در طول سال 93، 470 هزار زایمان طبیعی رایگان انجام شد و علاوه بر ایجاد مشوق‌هایی برای مردم، برای ارائه‌دهندگان خدمت نیز با افزایش دادن تعرفه زایمان مشوق ایجاد شد.

دکتر هاشمی با اشاره به کاهش هفت درصدی شیوع سزارین در بیمارستان‌های دولتی، اظهار داشت: اگر میزان افزایش شیوع سال‌های 70 تا 92 را اضافه کنیم، حدود 10 درصد کاهش سزارین داشته‌ایم. البته این مقدار هنوز زیاد است که باید به تدریج کاهش یابد.

دکتر هاشمی گفت: مردم باید باور کنند که زایمان طبیعی برای سلامتی مادر و نوزاد بهتر است و سلامتی آنها را حفظ می‌کند و همچنین باید توجه داشت که بسیاری از بسته‌های درمان مانند ترویج زایمان طبیعی رایگان چیزی جز بهداشت نیست زیرا می‌تواند مرگ و میر مادر و کودک و عوارض ناشی از سزارین را کاهش دهد.

دکتر هاشمی با بیان این که باید احتیاط شود که در زایمان‌های اول سختی ای به مادر وارد نشود افزود: فردی که در گذشته عمل سزارین داشته را نباید اصرار داشت که زایمان طبیعی انجام دهد .

دکتر هاشمی اظهار داشت: در هر شهری که برای بازدید به آنجا می‌روم اولین سوالی که می‌پرسم از میزان مرگ و میر مادر و نوزاد است و این که برخی به دروغ غلاقمندند که اثبات کنند زایمان طبیعی مرگ و میر مادر و کودک را افزایش می‌دهد یک دروغ و اشتباه بزرگ است.

وزیر بهداشت ادامه داد: لازم است که به نیروی مامایی توجه ویژه داشته باشیم و از طرفی جلوی برخی آموزش‌های بی‌رویه را بگیریم که در آنها فرد با انجام یک یا دو زایمان ماما می‌شود.

دکتر هاشمی با اشاره به اهمیت افزایش زایمان طبیعی بدون درد گفت: اگر بخواهیم فرهنگ زایمان طبیعی را تقویت کنیم باید آموزش‌های لازم را ارائه و از طرفی دیگر تعرفه را برای ارائه‌دهندگان خدمت افزایش دهیم.

دکتر هاشمی به فعالیت‌ها و اقدامات معاونت درمان در جهت ترویج زایمان طبیعی اشاره کرد و گفت: 366 بلوک زایمانی در کشور در حال بازسازی است و امیدواریم همچنان که معاونت درمان در یک سال گذشته اقدامات موثری را انجام داده است، این خدمات‌رسانی‌ها نیز ادامه داشته باشد.

وی به لزوم پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر در بدو تولد تأکید کرد و گفت: بسیاری از بیماری‌های قلبی، سکته‌های مغزی، بیماری‌های روانی و ناهنجاری‌های مادرزادی در بدو تولد صورت می‌گیرد که لازم است توجه ویژه به آن شود.

دکتر هاشمی درخصوص بهبود آموزش و توسعه مراکز زایمان طبیعی اشاره کرد و اظهار داشت: متاسفانه در گذشته روندی طی شد که به افزایش میزان سزارین انجامید و برای کاهش میزان سزارین و نیز افزایش زایمان طبیعی لازم است تا مشوق‌هایی از سوی دولت برای مردم در نظر گرفته شود چرا که به زور و اجبار نمی‌توان مردم را وادار به افزایش جمعیت کرد.

دکتر هاشمی ادامه داد: درخصوص ثبت میزان تولدها باید نهایت دقت شود و علاوه بر ساختار معاونت بهداشت و درمان که ثبت تولد در آنها انجام می‌شود باید در مراکز زایمان نیز این آمار به دقت ثبت شود و لازم است که از شایعه‌سازی‌های بی‌مورد پرهیز شود.

وزیر بهداشت مرگ و میر مادر و کودک را حساس‌تر از دیگر مرگ‌ها دانست و از پیگیری سازمان نظام‌پزشکی و مجموعه نظارت بر درمان وزارت بهداشت به عنوان دستگاه‌های پیگیر این مرگ‌ها یاد کرد.

دکتر هاشمی خاطرنشان کرد: علاوه بر گزارش مرگ و مادر کودک به مراکز مربوطه این تعداد مرگ‌ها نیز به دفتر من در وزارت بهداشت گزارش می‌شود و خیلی خوب است که ادعا کنیم که در آینده مرگ مادر و کودکی وجود نخواهد داشت، اما علاوه بر این که مرگ و میر قطعاً وجود دارد باید تلاش شود میزان آنها کاهش یابد.

وی تصریح کرد: مسئولیت زایمان و تولد مانند یک کار جهادی است و جهاد تنها به اسلحه در دست گرفتن و رفتن به خط مقدم جبهه محدود نمی‌شود و کار ماماها و متخصصان زایمان بسیار ارزشمند و گران‌بها است.

دکتر هاشمی مشکل حال حاضر کشور مشکل فرهنگ و اخلاق در همه محیط‌ها دانست و گفت: در تمامی صنوف و همچنین مراکز تولیدی و خدماتی که به مردم خدمات ارائه می‌دهند مشکل فرهنگی و اخلاقی وجود دارد اما باید این مورد را مدنظر داشت که همانگونه که ما تحمل کوچکترین آزردگی از سوی دیگران را نداریم از ایجاد آزردگی برای دیگران نیز پرهیز کنیم.

دکتر هاشمی حذف اشکالاتی که منجر به ناتوانی مادر و کودک و همچنین مرگ و میر آنها می‌شود را جزء مهمترین وظایفی دانست که باید به آن توجه داشت و اضافه کرد: در ارائه خدمات به مردم باید تصور کنیم که گیرندگان خدمت همان فامیل و خانواده خودمان است.

وزیر بهداشت در پایان گفت: خانواده‌ای که سال‌هاست منتظر فرزندی است اگر بخشی از عوامل که در اختیار ما نیست باعث ناتوانی و مرگ کودک می‌شود می‌توانیم ابراز همدردی کنیم، اما در عواملی که مربوط به پزشکی است باید تصور کنیم که فردی که زایمان می‌کند همانند خواهر خودمان است و به خاطر اشتباه و کوتاهی نباید یک فاجعه ایجاد شود.

ارسال نظر: