وزیر بهداشت: برای اتمام پروژه‌های نیمه تمام سلامت نیازمند ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار هستیم

کدخبر: 1018344

قاضی‌زاده هاشمی گفت: ساخت یک خانه بهداشت ۱۰۰ میلیون و احداث مراکز جامع خدمات سلامت ۲ میلیارد تومان هزینه دربر دارد/ در برخی بیمارستان‌ها بیش از ۱۰۰ درصد اشغال تخت وجود دارد 

به گزارش خبرنگار سرویس سلامت خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) - منطقه مازندران، سید حسن هاشمی در نشست تکریم از خیران و خبرنگاران حوزه سلامت گفت: سخن گفتن درباره ارزشمندی فعالیت‌های خیریه مقابل خیرانی که عامل هستند زیره به کرمان بردن است.

وی با اشاره به اینکه به نظر می‌رسد مردم حوزه سلامت بهداشت و درمان را در سبد خانواده خود نمی‌بینند و همیشه تصور می‌کنند اتفاق برای دیگران پیش می‌آید، اظهار کرد: هزینه کردن در حوزه سلامت بسیار مورد نیاز مردم است و مازندران از جمله استان‌هایی است که در این زمینه از حمایت خیرین بهره‌مند بوده است.

وزیر بهداشت تصریح کرد: در حوزه سلامت 600 مجموعه خیریه و سمن‌ داریم و میزان کمک‌های مردمی و خیرین در حوزه بهداشت 3000 میلیارد ریال بوده است. در حال حاضر به علت کاهش باروری ساخت مدرسه اولویت ندارد و باید در جهت ارتقای سلامت و بالا بردن فرهنگ و اخلاق جامعه تلاش کرد.

هاشمی با بیان اینکه شغل خبرنگاری همچون شمشیر دولبه است و خبرنگار می‌تواند در جهت تفریق یا انسجام جامعه قلم زند، اظهار کرد: خبرنگاران نقش مهمی در جهت تغییر و جهت‌دهی فرهنگ جامعه به سمت و سوی همدلی و همزبانی دارند.

وی افزود: ساخت خانه بهداشت 100 میلیون تومان و احداث مراکز جامع خدمات سلامت 2 میلیارد تومان هزینه دربر دارد و اگر خیری بتواند از طریق دریافت تسهیلات به احداث این مراکز اقدام کند دولت سود تسهیلات را پرداخت خواهد کرد. دو پروژه در حوزه سلامت در ساری وجود دارد که اتمام آن توسط دولت 10 تا 15 سال زمان می‌برد و اگر خیرین همکاری کنند در طول 2 سال تکمیل خواهد شد.

وی با بیان اینکه تراز بیمارستان‌های کشور منفی است، ادامه داد: در برخی از بیمارستان‌ها بیش از 100 درصد اشغال تخت وجود دارد که این نشان می‌دهد تعدادی از بیماران در سالن و راهروی بیمارستان نیز بستری می‌شوند.

هاشمی خواستار مشخص شدن نرخ خدمات پزشکی شد و افزود: اگر دولت نرخ خدمات را تضمین کند، بخش خصوصی وارد احداث مراکز بهداشت و درمان می‌شود و در آن صورت وزارت بهداشت بیشتر بر رسالت خود که ارتقای بهداشت و سلامت است، اهتمام می‌ورزد.

وی درباره زمین‌هایی که برخی خیران برای حوزه سلامت هبه کرده‌اند، افزود: احداث نکردن در چنین اراضی به خاطر هزینه بالای تجهیز و نگهداری آن است.

وزیر بهداشت با تاکید بر اینکه دولت علاقه‌ای به تصدی‌گری در بخش احداث و مدیریت بیمارستان ندارد، گفت: بهتر است بخش خصوصی یا خیرین وارد شوند و خود نیز مدیریت کنند.

وی افزود: در حال حاضر برای اتمام پروژه‌های نیمه تمام در حوزه سلامت 400 تا 500 میلیارد تومان اعتبار لازم است که پرداخت آن در کوتاه مدت از عهده دولت خارج است.

ارسال نظر: