بیماران مناطق دورافتاده "از راه دور" معاینه می‌شوند

کدخبر: 1018428

با همکاری مشترک بنیاد برکت و وزارت بهداشت، با اجرای"تله مدیسین" در چندین استان، پزشکان متخصص در تهران می‌توانند بیماران را در دورافتاده‌ترین نقاط کشور تحت معاینه و درمان قرار دهند

به گزارش «نسیم»، سیدمحمد پورحسینی، مدیرعامل شرکت برکت تل با اعلام این خبر گفت که در حال حاضر 200 هزار نفر دارای پرونده سلامت الکترونیک برای بهره‌گیری از خدمات پزشکی از راه دور هستند و این رقم تا پایان سال جاری از مرز 320 هزار نفر خواهد گذشت.

وی با بیان این‌که هدف اصلی بنیاد برکت، محرومیت‌زدایی در روستاها است، خاطرنشان ساخت: شرکت برکت‌تل وابسته به بنیاد برکت، هم راستا با این هدف به دنبال ادغام سلامت الکترونیک در بخش دولتی و خصوصی و افزایش سطح سلامت روستاییان در همه‌ی حوزه‌های بهداشت از جمله غذا و دارو است.

پورحسینی با بیان این‌که سلامت الکترونیک به معنای استفاده از زیرساخت‌ها و فناوری‌های نوین در حوزه‌ی سلامت است، یادآور شد: در حال حاضر از این نوع فناوری به منظور ارتقای سطح سلامت در مناطق روستایی کم‌تر توسعه‌یافته استفاده می‌شود.

وی تصریح کرد: به‌کارگیری شبکه‌های الکترونیکی امکان حذف فاصله میان بیمار و پزشک معالج را فراهم کرده است و خدمات پزشکی از راه دور از طریق بهورزان به فرد متقاضی ارایه می‌شود.

پورحسینی با اشاره به ورود فناوری درمان از راه دور به کشور گفت: پزشکی از راه دور یا دوراپزشکی با هدف ارتقای سلامت تاکنون به شکل آزمایشی در شهرستان پاوه در استان کرمانشاه، کلیبر در استان آذربایجان شرقی و زهک واقع در شهرستان زابل استان سیستان و بلوچستان اجرا شده است.

مدیرعامل برکت‌تل با بیان این‌که تا پایان سال جاری نیز دو منطقه‌ی دیگر به تله مدسین مجهز می‌شوند، افزود: خدمات پزشکی از راه دور امسال در مجموع برای 120 هزار نفر در شهرستان اسکو استان آذربایجان شرقی و طلاب حوزه‌ی علمیه در استان قم ارایه خواهد شد.

مدیرعامل شرکت برکت‌تل، پایداری شبکه‌ی مخابراتی در شهرستان اسکو برای ارایه‌ی خدمات دوراپزشکی و صدور پرونده‌ی سلامت الکترونیکی را حایز اهمیت دانست و اظهار داشت: در حال حاضر برای این کار، علاوه بر آموزش کارکنان، اقدامات لازم برای طراحی و تولید نرم‌افزارها و سخت‌افزارهای مورد نیاز انجام گرفته است و تا 4 ماه آینده پرونده سلامت الکترونیک 100 هزار نفر در این منطقه تکمیل خواهد شد.

وی با اشاره به اصلاح فرآیند سلامت خاطرنشان کرد: با استفاده از زیرساخت‌های الکترونیک، افزایش سطح سلامت مردم دنبال می‌شود.

لازم به توضیح است، بنیاد برکت در سال 1386 از سوی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) و با رهنمودهای مقام معظم رهبری «مدظله العالی»، با هدف ارایه‌ی خدمات اجتماعی، توسعه و توانمندسازی مناطق کم‌تر توسعه‌یافته و محروم کشور و ارتقای سلامت جامعه تشکیل شد و هم‌اکنون در زمینه‌ی توانمندسازی اقتصادی و کارآفرینی در مناطق یادشده، توسعه‌ی فضاهای آموزشی از طریق تأسیس مدارس برکت در روستاها، افزایش دسترسی آحاد جامعه به‌ویژه مناطق محروم به خدمات بهداشتی و درمانی، توسعه‌ی خدمات زیربنایی و فرهنگی در این مناطق، توسعه‌ی خدمات مالی (بانکی و بیمه) در مناطق محروم و توسعه‌ی محصولات راهبردی دارویی با تأکید بر فناوری‌های نوین فعالیت می‌کند.

ارسال نظر: