وزیر بهداشت: برنامه‌های طرح تحول آموزش اول مهرماه به دانشگاه‌ها اعلام می‌شود

کدخبر: 1020930

قاضی‌زاده هاشمی گفت: با اجرای طرح تحول سلامت شاهد کاهش ۳۵۰ میلیون دلاری واردات دارو، کاهش قیمت برخی داروها تا ۹۰ درصد و کاهش قیمت برخی تجهیزات پزشکی تا ۷۰ درصد بودیم

به گزارش «نسیم»، سیدحسن هاشمی صبح امروز در جمع معاونان و مدیران آموزشی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور در تبریز با بیان اینکه دست‌های آلوده‌ای در کار هستند، اظهار داشت: برخی افراد که پول‌های بادآورده‌ای را در گذشته در حوزه درمان به دست می‌آوردند از شرایط فعلی و طرح تحول سلامت ناراضی هستند.

وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی بیان کرد: جلوی برخی درآمدهای نامشروع از واردات دارو و تجهیزات پزشکی عده‌ای گرفته شده و این افراد در پشت تابلوهای فریبنده به مخالفت می‌پردازند

وی با اشاره به برنامه‌های دولت تدبیر و امید گفت: دولت به آرامی در مسیر اصلاح مشکلات حرکت می‌‌کند و راه سعادت کشور بیش از گذشته فراهم خواهد شد..

دکتر هاشمی یادآور شد: وزارتخانه‌هایی که کار تخصصی دارند باید به کار خود بپردازند و در زمینه آموزش نیز وظیفه مهمی به صورت تخصصی بر عهده داریم.

وی با اشاره به موفقیت‌های دولت در زمینه طرح تحول سلامت و خدمات درمانی اضافه کرد: بر اساس نظرسنجی‌های مختلف از طرف ارگان‌های مختلف میزان رضایت عمومی خیلی خوبی از این اقدامات دولت در حوزه سلامت وجود دارد و مردم رضایت‌ نسبی از اجرای این طرح دارند..

هاشمی افزود: در دیدارهایی با برخی از مراجع تقلید داشتم، اجرای برنامه تحول نظام سلامت را آبروی نظام دانستند و البته در زمینه انتقادها نیز مطالب خوبی بیان شده که استقبال می‌کنیم‌.

وی یادآور شد: همواره شاهد افراط و تفریط‌هایی بوده و هستیم و تخریب‌هایی که به نام نقد صورت می‌گیرد و باید مراقب این دستاورد بزرگ باشیم ولی برخی افراد متوجه این مهم نیستند.

هاشمی گفت: رئیس جمهور در دوران انتخاب ریاست جمهوری وعده‌هایی در حوزه بیمه، درمان و سلامت دادند که بعد از انتخابات نیز این مسائل را دنبال کردند و دانشگاه‌های ما نیز در دو سال گذشته تلاش زیادی کردند.

لزوم در اختیار داشتن منابع پایدار برای اجرای موفق برنامه تحول نظام سلامت

وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی گفت: باید هوشیار باشیم چرا که راه زیادی باقی مانده و همه بخش‌های حاکمیت باید کمک کنند تا منابع پایدار تعریف شود و این مسیر در حوزه تحول سلامت ادامه پیدا کند

هاشمی با بیان اینکه وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی تنها بخشی از تصمیم‌سازی حوزه سلامت و تصدی‌گری را بر عهده دارد، گفت: با این روند نمی‌توان سلامت مردم را تامین کرد و باید حوزه های دخیل و موثر در سلامت مردم هزینه‌های لازم را برای سلامت جامعه پرداخت کنند

وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی عنوان کرد: این وزارتخانه در حالی متصدی درمان و سلامت است که تنها بخشی ازمسائل مربوط به حوزه سلامت در اختیار وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی است و بخش‌های مختلفی در این زمینه دخیل هستند که در اختیار این وزارتخانه نیست.

باید زمینه سرمایه گذاری برای بخش خصوصی فراهم شود

وی عدم گرایش سرمایه‌گذاران بخش خصوصی به حوزه درمان را مورد انتقاد قرار داد و گفت: نمی‌توانیم سرمایه‌گذاران را به زور مجبور کنیم تا در این بخش سرمایه‌گذاری کنند و تمام سرمایه‌گذاران خصوصی در این حوزه را پزشکان و فعالان این بخش تشکیل می‌‌دهند که البته کافی نیست.

وی یادآور شد: علت عدم گرایش سرمایه‌گذاران به این حوزه این بوده که نخواستیم قیمت تمام شده سرمایه‌گذاری را تعیین و سود‌دهی را مشخص کنیم تا سرمایه‌گذاری سود لازم را داشته باشد.

هاشمی تاکید کرد: به علت واقعی نبودن تعرفه ها بیمارستان‌های دولتی نیز ورشکسته شده بودند و در حال حاضر کارهای مهمی انجام شده که نباید نادیده گرفته شود اما در ادامه مسیر نیازمند تغییر نگرش‌ها و فراهم‌کردن زمینه برای سرمایه‌گذاری‌ها هستیم.

دکتر هاشمی افزود: با اجرای طرح تحول سلامت شاهد کاهش 350 میلیون دلاری واردات دارو، کاهش قیمت برخی از داروها تا سقف 90 درصد و کاهش قیمت برخی از تجهیزات پزشکی تا سقف 70 درصد بودیم.

وی تصریح کرد: در راستای اجرای طرح تحول سلامت روزهای سخت‌تری در پیش داریم و به شایعات زیادی دامن زده می شود اما باید با رویکرد اغنایی مسیر خود را ادامه دهیم.

وزیر بهداشت توجه به حوزه آموزش را متذکر شد و گفت:‌ متأسفانه زیرساخت‌های مناسبی در حوزه آموزش وجود ندارد و تنها اسم آموزش باقی مانده است و بیمارستان‌های آموزشی به درمانی تبدیل شده‌اند.

دکتر هاشمی افزود: بهداشت و درمان و حوزه آموزش پزشکی نیازمند نگاه‌های بنیادی است و در این راستا باید بیمارستان‌هایی مجهز ویژه آموزش ساخته شود و معتبرترین اساتید در این بیمارستانها به کار گرفته شوند.

وزیر بهداشت اجرای طرح تحول سلامت را یکی از اقدامات برجسته دولت تدبیر و امید دانست و گفت:‌ اول مهرماه برنامه‌های طرح تحول آموزش به دانشگاه‌ها اعلام می‌شود

ارسال نظر: