هاشمی: امکان انتقال برخی جان‌باختگان فاجعه منا به کشور وجود ندارد

کدخبر: 1031416

وزیر بهداشت با اشاره به تماس هر روزه با وزارت بهداشت عربستان گفت: ممکن است انتقال برخی از پیکر امکان پذیر نباشد. بنابراین بهتر است بستگان جانباختگان برای دفن این عزیزان در حرم امن الهی تشویق شوند

به گزارش «نسیم»، دکتر سید حسن هاشمی وزیر بهداشت و درمان و آموزش پزشکی در ادامه سفر خود به قم، ظهر امروز یکشنبه در دیدار با آیت الله نوری همدانی با اشاره به حادثه منا و با بیان این که اتفاقات رخ داده در حج امسال بی سابقه بود، گفت: عید قربان مهم ترین ایام تعطیل در عربستان است، از سوی دیگر در ایام تشریق نیز هیچ جنازه ای را تحویل نمی دهند لذا ارتباط منظمی بین ایران و عربستان برای رسیدگی به امور حجاج آسیب دیده و جان باخته وجود نداشت. اما با پیگیری های انجام شده و نیز فرمایشات مقام معظم رهبری، ملاقات هایی میان مقامات ایرانی و عربستانی صورت گرفت. وی با تاکید بر این که حوزه سلامت، غیر سیاسی است گفت: تاکید مقامات سعودی بر این بود که حتی روز حادثه به غروب نرسیده باید پیکر حجاج فوت شده دفن شوند که ما نیز در پاسخ گفتیم اعتقاد ما بر همین است اما باید رضایت خانواده ها وجود داشته باشد. وزیر بهداشت و درمان و آموزش پزشکی با اشاره اینکه هنوز از دفن جانباختگان ایرانی در عربستان مطمئن نیستیم، عنوان کرد: بعد از این صحبت های میان مقامات دو کشور با اطمینان می گوییم هیچ ایرانی در عربستان دفن نخواهد شد. هاشمی با اشاره به تماس هر روزه با وزارت بهداشت عربستان عنوان کرد: ممکن است انتقال برخی از پیکر امکان پذیر نباشد. بنابراین بهتر است بستگان جانباختگان برای دفن این عزیزان در حرم امن الهی تشویق شوند. وی با تاکید بر راهگشا بودن فتواهای مراجع عظام در مراسم حج عنوان کرد: استقبال گسترده از مراسم حج، گرمای هوا ، بالا بودن سن حجاج و استطاعت جسمی و همکاری نکردن سعودی ها شرایطی دشواری را برای اعمال حج فراهم می کند. در صورت توافق علما، صدور فتواهای برای ترتیبات اعمال در منا و گرفتن نایب و ترتیبات اعمال در منا راهگشا است. وزیر بهداشت با بیان این که اگر مدیریت سعودی ها بدین صورت ادامه یابد در حج سال ها آینده نیز حوادثی از این دست خواهیم داشت، بیان کرد: اطمینان دارم دولت و دستگاههای نظارتی، تجدید نظر در نحوه اداره و مدیریت خواهند داشت. اما بخش هایی از دست ما خارج و در دست علماست، تصور می کنیم می توان فرصتی ایجاد کرد تا حجاج در شرایط سهل تر طواف کنند.

ضرورت اصلاحات در ساختار اداره حج

در ادامه آیت الله نوری همدانی با اشاره به این که یکی از توفیقات هر شخص خدمتگذاری به اجتماع است، عنوان کرد: خدمت به مردم ثواب بالایی دارد و یکی از ارزش های بالای اسلامی است که الحمدالله وزیر بهداشت از نظر اجباری کردن بیمه سلامت و توجه به اقشار کم درآمد بخصوص با سفر به مناطق محروم و معالجه آنها در این زمینه موفق عمل کرده است. وی با اشاره به سفر وزیر بهداشت به عربستان بعد از حادثه منا گفت: تا زمانی که چراغ انقلاب روشن است، ایادی استکبار با ما مخالفند. روزی این چراغ خاموش خواهد شد که روابط مستکبران با ما بهبود پیدا کند. آیت الله نوری همدانی نهیب مقام معظم رهبری بعد از حادثه منا را سبب عقب نشینی مقامات عربستان دانست و گفت: به زانودرآمدن سعودی ها نتیجه سیاست رهبری است. این مرجع تقلید با اشاره به این که خداوند حج را در ایام معین قرار داده، تاکید کرد: اسلام دینی جهانی است و ممکن است زمانی جمعیت بیشتری در منا و مراسم حج باشند. نباید تنها نگاه امروز را به حج داشت. وی با بیان اینکه در ایام اربعین، جمعیت 20 میلیونی زائر در کربلا معلی بخوبی مدیریت می شود بر ضرورت اصلاحات در ساختار اداره حج تاکید و خاطرنشان کرد: عربستان امکان اداره چند میلیون زائر را ندارد بنابراین باید در مدیریت حج همفکری کرد. آیت الله نوری همدانی ادامه داد: آنهایی که مستطیع هستند اما توان ندارند و در عسر و حرج هستند، نایب بگیرند. گرچه برای نماز و روزه مسلمان زنده نمی توان نائب گرفت اما در طواف و اعمال حج این امکان وجود دارد. وی با تاکید بر این که مکه متعلق به همه مسلمانان است گفت: حکومت عربستان قبیله ای و مربوط به زمان جاهلیت است . این افراد وهابی با مذهب ما مخالفند و جیره خوار آمریکا هستند. فرهنگ آنها به گونه ای تغییر کرده که داعش و بوکو حرام از آنها منشعب شده است. این مرجع تقلید در پایان نکات و پیشنهادات خود را در قالب نوشته به وزیر بهداشت ارایه داد.

ارسال نظر: