وزیر بهداشت جمع اعضای اتاق بارزگانی تهران عنوان کرد:

نگاه‌ گروه اقتصادی دولت به بخش سلامت نیازمند تجدیدنظر است/ دولت بنای رقابت با بخش خصوصی را ندارد

کدخبر: 2055566

قاضی زاده هاشمی صنعت داروی کشور نیاز به بازسازی دارد که این کار انجام نشده و شاید یکی از دلایل آن حضور کمرنگ بخش خصوصی بوده است. وزارت بهداشت پیش از هر زمان دیگری آمادگی برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی را دارد و مهم اینست که تردید‌ها را کنار بگذارند و اعتماد کنند.

به گزارش « نسیم آنلاین » به نقل از وب‌دا، دکتر سید حسن هاشمی وزیر بهداشت صبح امروز با حضور در اتاق بارزگانی صنایع معادن و کشاورزی تهران با نمایندگان بخش خصوصی به گفتگو پرداخت.

دکتر هاشمی در بخش اول سخنرانی خود ضمن تشکر از تلاش فعالان بخش خصوصی گفت: حوزه سلامت از حوزه‌هایی است که نیاز زیادی به سرمایه‌گذاری دارد و معتقدم ما در وزارت بهداشت در همکاری با بخش خصوصی از دستگاه‌های موفق بوده‌ایم.

وزیر بهداشت در این مورد افزود: ما همواره تلاش کرده ایم که نگاه‌های سنتی را هم در سطح سیاستگذاران و هم در سطح کارشناسی و به خصوص در رده اول کارشناسی از بین برود.

وی خاطرنشان کرد: بخش خصوصی در حوزه‌های مختلف وزارت بهداشت را همراهی کرده است. در بخش ساخت و سازها نیز اگرچه سرمایه گذاری‌های بخش خصوصی در سطح کلان نبوده اما در سطح خرد در این بخش تلاش‌های فراوانی را انجام داده است.

وزیر بهداشت تاکید کرد: با تمام تلاش‌های انجام شده همچنان مشارکت بخش خصوصی در حوزه سلامت نیاز به گسترش دارد.

با بخش خصوصی رقابت نداریم

دکتر هاشمی با اشاره فرصت سوزی‌های انجام شده در مورد سرمایه‌های سرگردان حوزه سلامت در سال‌های گذشته گفت: اگرچه در برخی حوزه‌ها مثل دارو رقابت‌هایی از گذشته وجود دارد که بخش‌های شبه دولتی به آن ورود کرده‌اند و در حال حاضر نمی‌توان آن را کنار گذاشت ولی در کل دولت بنای رقابت با بخش خصوصی را ندارد.

وزیر بهداشت تاکید کرد: صنعت داروی کشور نیاز به بازسازی دارد که این کار انجام نشده و شاید یکی از دلایل آن حضور کمرنگ بخش خصوصی بوده است.

حضور بخش خصوصی کمرنگ است

وی با اشاره به انتظار وزارت بهداشت نسبت به حضور بیشتر صنایع دارویی کشور در سطوح بین المللی خاطرنشان کرد: ما در منطقه تلاش های زیادی را انجام داده ایم تا فضا را برای حضور بخش خصوصی فراهم کنیم ولی حضور صنعت دارویی کشور در این میان کم رنگ بوده است.

دکتر هاشمی ضمن اشاره به این نکته که تجارت سلامت در کشورهای پیشرفته دو برابر تجارت نفت و گاز است گفت: حال این نسبت ها را با کشور خود مقایسه کنیم؛ البته برخی مشکلات برای حضور بخش خصوصی همواره وجود داشته است ولی بخش خصوصی نیز در حوزه سلامت خوب عمل نکرده است.

وزیر بهداشت یادآور شد: بخش خصوصی در حوزه سلامت بجز مواردی که خود پزشکان به آن ورود کرده اند، به شکل مطلوب عمل نکرده است در حالی که انتظار ما بیش از این است.

حق انتخاب داریم

وزیر بهداشت در مورد نحوه انتخاب خرید دارو و تجهیزات از تولیدکنندگان و واردکنندگان تاکید کرد: ما در حوزه سلامت همواره دو وجه سلامت مردم و همین طور هزینه ها را مد نظر داریم و این طبیعی است که ما به عنوان بزرگترین مصرف کننده این محصولات در کشور حق انتخاب محصول باکیفیت و ارزان را داشته باشیم.

دکتر سیدحسن هاشمی وزیر بهداشت در بخش دیگری از صحبت های خود با نمایندگان بخش خصوصی ضمن اشاره به مطالبات بخش خصوصی در طرح تحول سلامت گفت: در طرح تحول سلامت در مورد شرکت ها و موسسات خصوصی قرار بر این زمان طولانی نبود. آنچه ما برنامه ریزی کرده بودیم پرداخت این مبالغ ظرف یک تا دو ماه بود که اما متاسفانه تاخیر در برخی از این موارد از یک سال نیز عبور کرده است.

طرح ارتقاء بودجه را ارایه کردیم

دکتر هاشمی در این خصوص افزود: متاسفانه در بودجه سال ۹۴ و ۹۵ بدهکاری بیمه ها دیده نشده بود. به همین دلیل دولت اصلاحیه ای را ارایه داد که مجلس نیز به آن توجه کرد و در حال حاضر در کمیسیون مجلس تصویب شده است که در آن بودجه ۵هزار میلیاری به ۸هزار میلیارد ارتقا یافته است و امیدواریم در صحن علنی مجلس نیز به تصویب برسد.

وزیر بهداشت گفت: امیدواریم بتوانیم تا یکی دو ماه آینده مطالبات بخش خصوصی را پرداخت کنیم.

در بحث مالیات موافق شماییم

دکتر هاشمی درباره قیمت گذاری و مالیات بر ارزش افزوده خاطرنشان کرد: مالیات بر ارزش افزوده از مسایلی است که باید با وزیر اقتصاد و دارایی مطرح شود و مطمئن باشید که وزارت بهداشت در این مورد با شما موافق است زیرا معتقدیم که کاهش این مقادیر و قیمت تمام شده موجب خواهد شد تا دارو و تجهیزات با قیمت کمتری در اختیار مردم قرار گیرد. وی گفت: من نیز نامه ای در همین مورد به آقای دکت طیب نیار نوشته ام.

مطابق قانون عمل می کنیم

دکتر هاشمی همچنین در مورد حضور نمایندگان بخش خصوصی در جلسات قیمت گذاری دارو و تجهیزات گفت: اگر منع قانونی در این مورد وجود نداشته باشد، می توانیم در این جلسات از کمک شما استفاده کنیم ولی اگر این کار منع قانونی داشته باشد، از حوزه اختیارات ما خارج خواهد بود. ما باید در این مورد تابع قانون باشیم تا از بروز حاشیه ها جلوگیری کنیم.

فرصت سوزی نکنید

وزیر بهداشت در پاسخ به انتقاد یکی از فعالان بخش خصوصی حوزه سلامت در مورد افزایش میزان عرضه فرآورده های دارویی نسبت به تقاضای آن در کشور عنوان کرد: این مساله به دلیل کم کاری فعالان بخش خصوصی است که تا کنون پای خود را از کشور بیرون نگذاشته اند.

وی افزود: من به عنوان وزیر بهداشت چه کاری را می توانستم انجام دهم که انجام نداده ام. ما تا امروز از هر موقعیتی برای ایجاد یک فضای بین المللی استفاده کرده ایم. در فرصت های ایجاد شده در پسابرجام، از ارتباطات فردی، حرفه ای و سازمانی دکتر ظریف برای ایجاد بازار استفاده کرده ایم اما باید قبول کنیم که بخش خصوصی ما خیلی ضعیف است و از فرصت ها استفاده نمی کند.

دکتر هاشمی با اشاره به پیشرفت ناچیز بخش خصوصی در حوزه سلامت گفت: در کشور حدود ۸۰هزارمیلیارد در حوزه سلامت هزینه می شود و اقدامات بسیار مهمی می‌توانست در این حوزه صورت گیرد اما متاسفانه حرف امروز ما در این حوزه همان حرف های دیدار دو سال پیش است.

وزیر بهداشت تاکید کرد: امروز فرصت فعالیت در این حوزه زیاد شده و شما اگر بخواهید می توانید بهتر عمل کنید.

ارسال نظر: