وزیر بهداشت خبر داد:

افتتاح "رصدخانه سلامت" بزودی/ پایش رستوران‌ها، هتل‌ها و کارخانجات غذایی

کدخبر: 2100166

وزیر بهداشت از افتتاح رصدخانه سلامت توسط رییس‌جمهور تا قبل از پایان دولت یازدهم خبر داد و گفت: منظور از رصد سلامت این است که مردم ایران بتوانند به روز از بار بیماری‌ها، نوع بیماری‌ها، توزیع جغرافیایی آن و اقدامات مورد نیاز آگاهی پیدا کنند و بهداشت محیط نیز به این سامانه اضافه خواهد شد.

به گزارش « نسیم آنلاین » به نقل از وب دا، دکتر سید حسن هاشمی در تبریز در توضیح اهداف سفرش به این استان اظهار داشت: خوشبختانه در هر یک از سفرهایی که به این استان داشتیم، چندین خدمت جدید در حوزه سلامت به مردم ارائه شد و از تمام مسئولان استان و رییس دانشگاه علوم پزشکی تبریز تشکر می کنم. وزیر بهداشت با بیان اینکه برای اولین بار در استان آذربایجان شرقی کلینیک تخصصی سطح ۳ ارجاع دندانپزشکی با ارائه خدمات ۲۴ ساعته برای بیماری های دهان و دندان افتتاح می شود، افزود: اگر فردی در طول شبانه روز به ویژه ساعات شب، دچار مشکلات دندانپزشکی شود، این مرکز آماده ارائه خدمات است و راه اندازی این مراکز، خدمت بسیار ارزشمندی در وزارت بهداشت است و ساخت این مراکز در تمام مراکز استانها آغاز شده است.

هاشمی یکی از پروژه های مهم دیگر استان آذربایجان شرقی را افتتاح مرکز تغذیه وریدی نوزادان عنوان کرد و گفت: در این مرکز برای کودکان کمتر از ۸۰۰ گرم که در دوران گذشته از بین می رفتند، تغذیه وریدی انجام می شود. وزیر بهداشت تصریح کرد: نمازخانه ستاد دانشگاه علوم پزشکی تبریز که نوسازی شده بود، به بهره برداری رسید و مسئولان این دانشگاه در عین حال که به ساخت و ساز و توسعه زیرساخت های حوزه سلامت توجه ویژه ای دارند، به مسائل فرهنگی نیز بی‌توجه نیستند. هاشمی یکی دیگر از پروژه‌های مهمی که در این سفر افتتاح شد را مرکز رصد سلامت دانشگاه علوم پزشکی تبریز عنوان کرد و گفت: در این مرکز، کل بخش‌های اورژانس بیمارستان‌های سراسر استان به لحظه رصد می‌شوند و در صورت کمبود امکانات، به سرعت تامین می‌شوند. همچنین مراکز بهداشتی به این مرکز متصل هستند و در صورتی که یک بیماری در یک منطقه فراگیر شود، بلافاصله متوجه خواهند شد و به ارائه خدمات خواهند پرداخت. وزیر بهداشت یادآور شد: یکی از مزیت های مرکز رصد سلامت در استان‌ها این است که با مانیتورینگ می‌توانند، بیماران را به سمت بیمارستان‌ها و بخش‌های اورژانس بیمارستانی خلوت، هدایت و راهنمایی کنند و در صورت بروز هر مشکلی، تیم‌های دانشگاه‌ها به سرعت حضور پیدا کنند و مشکلات را بررسی کنند. وزیر بهداشت اضافه کرد: البته منظور از رصد سلامت این است که مردم ایران بتوانند به روز از بار بیماری‌ها، نوع بیماری‌ها، توزیع جغرافیایی آن و اقدامات مورد نیاز آگاهی پیدا کنند و بهداشت محیط نیز به این سامانه اضافه خواهد شد و تمام مراکز اقامتی، هتل‌ها، اغذیه فروشی‌ها، رستوران‌ها و کارخانجات مواد غذایی در سطح کشور، دارای امتیاز می‌شوند. بنابر اعلام وب‌دا، هاشمی در خصوص رصد بیماری‌ها در کشور نیز اظهار داشت: امروز به طور دقیق می دانیم که در کشور چه تعداد مادر باردار، بیمار دیابتی، میزان اضافه وزن و چاقی و بیماری های نادر وجود دارد و برنامه طراحی شده نیاز به زیرساخت الکترونیک دارد که تا قبل از پایان دولت یازدهم، رصدخانه اصلی سلامت که در سایت وزارت بهداشت قرار دارد، توسط رییس جمهوری مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

هاشمی از افتتاح بیمارستان سراب در آینده‌ای نزدیک خبر داد و گفت: خدمات بهداشتی و درمانی صرفا در تبریز متمرکز نیست بلکه توزیع خدمات و امکانات را از شهرستان‌های استان آغاز کردیم و در سال آخر دولت، به گسترش فعالیت‌ها و خدمات در تبریز پرداخته‌ایم. بنابراین هدف‌گیری و جهت‌گیری ما عمدتا در شهرستان‌ها بویژه مناطق محروم است. وزیر بهداشت در پایان گفت: مجتمع فرهنگی - رفاهی امید نیز با داشتن بخش‌هایی همچون مشاوره و مرکز سلامت دانشجویی، سلف سرویس دانشجویان و کانون‌های فرهنگی در این سفر به بهره‌برداری رسید.

بنابر اعلام وب‌دا، وزیر بهداشت در جریان سفر خود به استان آذربایجان شرقی، کلینیک تخصصی سطح ۳ دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز را که به صورت شبانه روزی فعالیت خواهد داشت را افتتاح کرد. این مرکز دندانپزشکی دارای ۱۲ یونیت و بخش هایی همچون دندانپزشکی بزرگسالان، اطفال و جراحی است و سطح سه ارجاع مراکز بهداشتی و درمانی به حساب می آید. برای ساخت و تجهیز این کلینیک تخصصی دندانپزشکی که ساخت آن حدود ۶ ماه به طول انجامید، حدود ۱۱ میلیارد و ۳۵۰ میلیون ریال، هزینه شده است. کلینیک تخصصی سطح ۳ دندانپزشکی در مجموعه پردیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز و دانشکده دندانپزشکی این دانشگاه قرار دارد.

وزیر بهداشت همچنین در این سفر، طرح توسعه اورژانس و بخش‌های تی پی ان(تغذیه وریدی نوزادان) و واحد تصویربرداری (ماموگرافی) بیمارستان الزهرا (س) تبریز را افتتاح کرد. بخش اورژانس بیمارستان الزهرا(س) تبریز در زمینی با زیربنای ۱۰۰۰ متر مربع و با اعتباری بالغ بر ۱۵ میلیارد ریال در مدت زمان کمتر از یک سال ساخته و آماده بهره‌برداری شده است.

ارسال نظر: