تعطیلی عمومی تدبیر خشک و خالی مهار کرونا

کدخبر: 2373537

درحالی امار سیاه کرونا هر روز رکورد زنی می کند و تعداد بیشتری از هموطنانمان را به کام مرگ می کشاند، نیاز است تعطیلی ها بابرنامه و با هدف کاهش ترددهای درون و برون شهری باشد؛ نه فرصتی برای سفر ، گشت و گذار و یا شرکت در انواع تجمعات و در پی ان ثبت رکوردهایی سیاه تر.

 پیشنهاد تعطیلی ای که امروز تصویب شده - ۱۰ مرداد- از سوی وزیر بهداشت طی نامه‌ای به مقام معظم رهبری و در حالی که آمارهای قربانیان کرونا هنوز به روزی  ۵۰۰ کشته نرسیده بود، مطرح شد. در پی این نامه و در ۱۱ مرداد رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز از رئیس‌جمهور وقت ( آقای روحانی)  خواستند این موضوع در ستاد ملی کرونا بررسی شود و هر اقدامی که لازم است انجام گیرد که با ایام تغییر و تحویل دولت همزمان شد.
با این حال این پیشنهاد وزیر بهداشت هفته گذشته در ستاد ملی کرونا رد و اعلام شد که  با هدف بررسی دقیق تر و هماهنگی دستگاه های اجرایی و مردم فعلا اجرایی نخواهد شد اما همه پیشنهادات اعضا اخذ شده است.

حالا امروز ۲۳ مرداد پیشنهاد تعطیلی در ستاد کرونا بررسی و اعلام شد که از ۲۵ تا ۳۰ مرداد تعطیل شود؛  تعطیلاتی که همچون عید قربان با تعطیلات مناسبتی تاسوعا و عاشورا  همراه شده است و عدم پیش بینی تدابیر بسیار سختگیرانه و جریمه های بازدارند می تواند این تعطیلی را به سرنوشت موارد قبل دچار کند.

اعلام خبر تعطیلی در کنار  اجرای محدودیت ها از ظهر فردا در حقیقت فرصت دادن به افرادیست که بدون هیچ مسئولیت اجتماعی در قبال سلامت خود و دیگران، به فکر  تفریح یا سفر خود هستند و چه بسا این تعطیلی را فرصتی برای حضور در مراسم های عزاداری شهر و دیار خود بدانند که در سالهای پیشین غیرکرونایی مرسوم بود حتی اگر اعلام شده باشد که برگزاری تجمعات در مکانهای سرپوشیده ممنوع است.

بسیاری از کارشناسان حوزه سلامت بارها تاکید کرده اند تعطیلی به تنهایی برای کنترل موج پنجم کرونا کافی نیست و باید شرایط کنترل و اعمال نظارت دقیق بر ترددها درون و بیرون شهرها اعمال شود و در یک کلام برای تعطیلی، برنامه ای با هدف صفر کردن ترددها و تعاملات اجتماعی داشت.

نوع دلتا از کشور هند اغاز شد و باید به تجربه این کشور در کنترل این ویروس نگاه دقیقی داشته باشیم تا با توجه به امکانات و شرایط کشور تصمیمات درست انخاذ کرد. هند حدود سه ماه با خیز شدید شیوع دلتا ویروس مواجه بود و زمانی موفق به کنترل شد که سرعت واکسیناسیون و اعمال محدودیت ها به معنای واقعی لاک داون را اجرایی کرد حال اگر قرار است از این تجربه استفاده شود نباید صرفا نوعی از تعطیلی را اعمال کرد که در گذشته انجام شده و در این روزها شاهد امار سیاه و رکودزنی های غمبار آن هستیم . باید با هماهنگی همه دستگاه ها تردد بین شهری ممنوع و تنها برای موارد بسیار ضروری و اندک امکان پذیر باشد تا فرصتی برای کنترل شیوع ویروس و شاید تنفسی برای کادر درمانی که ١٨ ماه بی وقفه مشغول ارائه خدمات است باشد نه فرصتی برای افزایش ترددها و درپی ان عزادار شدن هزاران خانواده دیگر.

مقرر شده بر اساس تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا برای تعطیلاتی که از دوشنبه اغاز و تا ٣٠ مردادماه ادامه دارد ممنوعیت تردد از ظهر فردا (یکشنبه) اعمال شود جدا از جدیتی که در تجربه های قبلی تعطیلات و محدودیت ها تردد دیده نشد شاید اعمال این محدودیت ها برای فردا دیر باشد و امروز افزایش ترددها را شاهد باشیم شاید بهتر بود حتی قبل از اعلام خبر تعطیلات محدودیت های تردد آغاز می شد.

در همین راستا علیرضا زالی، فرمانده عملیات مدیریت کرونا در تهران تاکید کرده: افزایش سطح واکسیناسیون عمومی و دو هفته لاک‌داون، تنها راه قطعی برون‌رفت از شرایط فعلی بیماری کرونا در کشور است و جز آن راه دیگری وجود ندارد. گرچه تصمیم بسیار تلخی است اما برای آنکه تا حدی ترمز مرگ و میر بیماری در کشور و تهران کشیده شود، مجبور هستیم تصمیم تلخ دو هفته لاک داون را بپذیریم. البته در این زمینه باید همه کشور همکاری کنند. یعنی لاک داون باید تصمیم حاکمیت باشد نه تصمیم یک وزارتخانه یا دستگاه.  تمام برنامه‌های اقتصادی مردم از قبیل عوارض، مالیات، پرداخت حق کارفرما و غیره باید در این دو هفته تعطیل شود و فرصت جدیدی داده شود. بنابراین تمام اسناد الزام آور اقتصادی برای کسبه و مردم عادی در این دو هفته باید متوقف شود. همچنین لازم است فرآیندهای مختلف اجتماعی کاهش یابد.

 

منبع: ايسنا
ارسال نظر: