۳۰ درصد فارغ‌التحصیلان پزشکی در حوزه معماری و شهرسازی فعالیت دارند

کدخبر: 2374097
خبرنگار:

نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: بیش از ۳۰ درصد فارغ‌التحصیلان رشته‌های پزشکی عمومی و تخصصی در اموری مانند معماری و شهرسازی فعالیت می‌کنند.

به گزارش نسیم‌آنلاین، به نقل از خبرگزاری دانشجو؛ نصرالله پژمان فر، نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بحران کمبود نیروی پزشکی به ویژه پزشکان متخصص مسئله بسیار مهمی است که سال‌ها مورد غفلت واقع شده است، گفت: علیرغم ظرفیت دانشگاه‌ها و همچنین تقاضای بسیار بالای متقاضیان رشته پزشکی؛ همچنان شاهد اجرای سیاست‌های اشتباه در این خصوص هستیم.

 

پژمان فر با اشاره به اینکه تربیت پزشک تنها بر اساس نیاز کشور سبب پیدایش یک فضای انحصاری شده است، مطرح کرد: آمارها نشان می‌دهد که بیش از ۳۰ درصد فارغ التحصیلان رشته پزشکی عمومی و تخصص، در امور دیگری همانند معماری و شهرسازی فعالیت می‌کنند که این امر موجب دامن زدن به وضعیت موجود می‌شود.

 

وی اظهار کرد: به دلیل کمبود نیروی متخصص در برخی از شهرستان‌ها مردم باید ماه‌ها در انتظار ویزیت و درمان خود باشند، افزایش تقاضا نسبت به عرضه سبب شده پزشکان وقت زیادی برای معالجه بیماران خود قرار ندهند و این موضوع سبب بلاتکلیفی بیشتر بیماران در کشور شده است و از طرفی دیگر برخی از هموطنان مجبور هستند برای گرفتن یک خدمت پزشکی زمان و هزینه بسیاری صرف کنند و به شهر‌های بزرگ‌تر سفر کنند.

 

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تعداد پزشکان در کشور نسبت به تمام کشور‌ها حتی کشور حاشیه خلیج فارس بسیار کم است، تصریح کرد: علی رغم بررسی این موضوع در دوره‌های مختلف مجلس به نظر می‌رسد قرار نیست انحصار طلبی حاکم بر حوزه پزشکی که حاکی از مدیریت پزشکان در سطح کلان و میانی در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است از بین برود.

 

سرانه تعداد پزشک در ایرن نسبت به کشورهای پیشرفته پایین است

پژمان فر با بیان اینکه سرانه تعداد پزشکان در ایران نسبت به کشور‌های پیشرفته جهان و حتی کشور‌های منطقه بسیار پایین‌تر است و برای اجرای طرح پزشک خانواده حداقل نیاز به ۸۰ هزار پزشک وجود دارد، یاد آور شد: با وجود تصور بسیاری از مردم که کشور از پزشک اشباع شده است و پزشکان بیکار هستند، سرانه پزشک ایران تقریباً ۱۱.۷ پزشک به ازای ۱۰ هزار نفر هست، اما عمده‌ کشور‌های پیشرفته بالای ۳۰ پزشک به ازای هر ۱۰ هزار نفر دارند که ایران از بین ۲۷ کشور منطقه رتبه بیستم را دارد.

 

نصر الله پژمانفر

 

وی افزود: متاسفانه در آمار تعداد پزشکان پایین‌تر از کشور‌های همچون تاجیکستان؛ قرقیزستان و ترکمنستان هستیم و شاهد این ادعا هم صف طولانی بیماران در بیمارستان‌ها و مطب‌ها و کلینیک‌ها است.
 

تعارض منافع علت سکوت طولانی مدیران پزشک

وی با بیان اینکه بهره‌مندی از نیرو‌های پزشکی در سطح مدیریت کلان و حتی در مجلس سبب تعارض منافع در بسیاری از افراد شده است، اذعان کرد: می‌بایست در حوزه مدیریتی از فارغ التحصیلان رشته مدیریت بهره‌مند شویم که نسبت به این قضیه ذی نفع باشند و لازم است که هر چه زودتر این انحصار را از بین ببریم. افزایش تعداد پزشکان می‌تواند باعث رونق اقتصاد کشور شود.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی ضمن اشاره به پیری جمعیت و احتمال نیاز به پزشک در کشور، تصریح کرد: همان طور که می‌دانید تربیت پزشک متخصص نیازمند یک بازه زمانی نسبتا طولانی است و اگر برای تأمین نیرو در حوزه‌های پزشکی و سلامتی چاره اندیشی نشود، در دهه آینده دچار بحران و مشکلات بسیار زیادی در حوزه سلامت خواهیم شد.

پژمان فر با اظهار امیدواری از اینکه در دولت جدید شاهد ریشه کن شدن انحصار طلبی و فساد در حوزه‌های مختلف از جمله پزشکی باشیم، خاطرنشان کرد: از آنجایی که یکی از شعار‌های اصلی رییس دولت سیزدهم مبارزه با انحصار طلبی و فساد است، امیدواریم که هر چه زود این انحصار طلبی از بین برود و شاهد روی کار آمدن نیرو‌های متخصص در رشته مدیریتی در سطح کلان پزشکی باشیم.

 

منبع: خبرگزاری دانشجو
ارسال نظر: