ایران نیازمند افزایش ظرفیت جذب پزشک

کدخبر: 2374193

نماینده‌ی مردم همدان در مجلس با بیان اینکه با مدیریت صحیح می‌توانیم از خروج پزشکان از کشور هم جلوگیری کنیم، تصریح کرد: کشور ما در آستانه‌ی پیری قرار دارد و با میزان فعلی جذب پزشک در کشور نمی‌توانیم پاسخگوی نیاز آن‌ها در آینده‌ی نزدیک باشیم.

احمدحسین فلاحی نماینده مردم همدان مجلس شورای اسلامی در مورد کمبود پزشک و متخصص در کشور نسبت به کشور‌های پیشرفته و حتی برخی کشور‌های منطقه همچون تاجیکستان و ترکیه، تصریح کرد: به نظر من این مشکل از عدم مدیریت صحیح در وزارت بهداشت و عدم آمایش درست شرایط کشور نشأت می‌گیرد که باید برای رفع آن چاره اندیشی کرد.

وی همچنین تأکید کرد: ما باید به سمت افزایش ظرفیت پزشک متخصص در کشور گام برداریم. به ویژه در برخی گرایش‌ها مانند طب اورژانش باید به افزایش ظرفیت‌ها مبادرت کنیم.

فلاحی ادامه داد: در دوران شیوع همه گیری کرونا ما متوجه شدیم که در زمینه‌ی متخصص طب اورژانس ضعف داریم، خب طبیعی است که باید برای رفع این مشکل چاره اندیشی کنیم. متخصصان طب اورژانس در خط مقدم سیستم بهداشت و درمان هستند و باید وقتی به افزایش ظرفیت‌ها فکر می‌کنیم، به این موضوع دقت داشته باشیم.

سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس تصریح کرد: اینکه تا کنون شاهد افزایش ظرفیت پزشک متخصص کشور نبوده ایم، موضوعی است که بر اثر عوامل مختلف رخ داده است و نمی‌توان یک عامل را در آن دخیل دانست.

وی خاطرنشان کرد: تعارض منافع، عدم سیاستگذاری صحیح، عدم توجه به نیاز‌های کشور و عدم در اختیار داشتن آمار‌های درست در مورد مناطق محروم کشور از جمله عواملی است که باعث شده است تا کنون افزایش ظرفیت متخصص کشور را شاهد نباشیم، اما قطعاً باید ظرفیت‌ها را افزایش دهیم تا بتوانیم پاسخگوی نیاز‌های کشور باشیم.

فلاحی ادامه داد: یکی از مهمترین مشکلات کشور در حوزه‌ی بهداشت و درمان این است که ما نتوانسته ایم پزشکانمان را به صورت عادلانه در اقصا نقاط کشور مستقر کنیم. متاسفانه پزشکان به خاطر منافعی که دارند اکثراً در شهر‌های کلان جمع شده اند و این موضوع به بروز مشکلات متعدد در کشور منجر شده است.

وی گفت: اگر می‌خواهیم مشکلاتمان در حوزه‌ی بهداشت و در مان حل و فصل شود، چاره‌ای نداریم به جز اینکه به سمت مدیریت درست موضوع گام برداریم.

فلاحی تصریح کرد: به طور مثال، در بحث انتقال نیرو‌ها از شهر‌های مختلف به تهران تدابیری اندیشیده شده است. به طوری که به راحتی نمی‌توان از شهرستان‌ها برای تهران انتقالی گرفت. همین رویه برای اعطای مجوز برای مطب‌ها باید در نظر گرفته شود. در مراکز استان‌ها باید آمایش درستی داشته باشیم و فقط به میزانی که نیاز آن شهر هست، مجوز صادر کنیم.

وی ادامه داد: اگر بتوانیم پزشکان را در سراسر کشور به صورت عادلانه تقسیم کنیم، از صرف هزینه‌های گزاف بیماران برای دستیابی به پزشکان در شهر‌های بزرگ جلوگیری می‌کنیم و این به نفع کشور است.

این نماینده مردم در مجلس همچنین تأکید کرد: کمبود سرانه‌ی پزشک عمومی و متخصص در کشور باعث از دست رفتن فرصت‌هایی در کشور می‌شود. به طور مثال، این کمبود‌ها باعث می‌شود که نتوانیم در بحث توریسم درمانی فعال شویم. به گفته‌ی این نماینده‌ی مجلس اگر بتوانیم در استان‌های مرزی پزشکان متخصص را مستقر کنیم، علاوه بر اینکه به نیاز‌های مردم این مناطق پاسخ می‌دهیم، می‌توانیم به رشد توریسم درمانی در آن مناطق هم کمک کنیم.

نماینده‌ی مردم همدان در مجلس با بیان اینکه با مدیریت صحیح می‌توانیم از خروج پزشکان از کشور هم جلوگیری کنیم، تصریح کرد: کشور ما در آستانه‌ی پیری قرار دارد و با میزان فعلی جذب پزشک در کشور نمی‌توانیم پاسخگوی نیاز آن‌ها در آینده‌ی نزدیک باشیم.

وی ادامه داد: تنها راه حل این است که برنامه ریزی‌های دقیق داشته باشیم و سرانه‌ی پزشک را در کشور افزایش دهیم. همچنین افزایش جذب پزشک در کشور باید با توجه به نیاز‌های کشور صورت گیرد تا از بروز مشکلات بعدی جلوگیری به عمل آید.

 

منبع: خبرگزاری دانشجو
ارسال نظر: