بیماری‌های تنفسی، در برزخ فراموشی و بی‌توجهی

کدخبر: 2375736

کارشناسان بی‌توجهی به دستورالعمل‌های بهداشتی را عامل شیوع زودهنگام آنفولانزا در کشور می‌دانند

نسیم‌آنلاین: بنابر اعلام وزارت بهداشت، طی شبانه روز گشته ۲۰۹ بیمار کووید ۱۹ در کشور شناسایی شدند و متاسفانه در این بازه زمانی سه بیمار نیز جان خود را به دلیل این بیماری از دست دادند.

این درحالی‌ست که این روزها با توجه به ناآرامی‌های اخیر، برخلاف گذشته، آمار و اخبار پیرامون شیوع بیماری کرونا در کشور کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد و متعاقب آن نیز توجه به دستورالعمل‌های بهداشتی کاهش یافته است. آن هم در شرایطی که فصل سرد سال آغاز شده است و مراجعه بیماران با علائم تنفسی به مراکز درمانی افزایش یافته است.

امسال نیز برخلاف گذشته موج ابتلا به بیماری آنفولانزا زودتر از موعد در کشور رواج پیدا کرده است. حتی قبل از شیوع کرونا در کشور نیز، ابتلا به آنفولانزا دی و بهمن خودنمایی می‌نمود اما امسال اواسط مهرماه روند افزایشی به خود گرفته است.

کارشناسان بی‌توجهی به دستورالعمل‌های بهداشتی را عامل شیوع زودهنگام آنفولانزا در کشور می‌دانند. ایرج خسرونیا، رییس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران در گفتگویی اعلام کرد: مردم اصول بهداشتی را کمتر رعایت می‌کنند، سال گذشته به‌دلیل نگرانی از ابتلا به ویروس کرونا رعایت پروتکل‌های بهداشتی بیشتر بود، یعنی مردم از ماسک استفاده می‌کردند یا کمتر به یکدیگر هنگام سلام و خداحافظی دست می‌دادند، اما امسال به‌دلیل کمتر شدن شیوع ویروس کرونا رعایت اصول بهداشتی کمتر شد.

ایمنی از ویروس کرونا و گذر از ابتلا به آن ممکن است سبب سهل‌انگاری در برابر آنفلوآنزا شود، طوری‌که افراد گمان کنند اگر تا حالا از کرونا در امان ماندند یعنی از شر آنفلوآنزا به‌خیر عبور می‌کنند، اما باید توجه داشت ابتلا به نفلوآنزا هرسال وجود دارد و مردم باید با رعایت نکات بهداشتی از ابتلا به آن جلوگیری نمیاند. اگر ابتلا به آنفلوآنزا شدید باشد و ریه بیماران را درگیر نماید، کشنده خواهد بود، بخصوص در برخی افراد که سیستم ایمنی بدن‌شان اختلال دارد، مانند افراد مبتلا به دیابت، سرطان و سایر بیماری‌های مزمن، شدت بیماری شدیدتر و عوارض آن بیشتر است.

ارسال نظر: