وزیر بهداشت: سه هزار کلینیک دندانپزشکی دولتی امسال ایجاد می‌‌شود

کدخبر: 999160

قاضی‌‌زاده هاشمی افزود: کمبود دارویی به ۲۷ قلم رسیده است/ ۹۵ هزار نیروی بدون مجوز استخدام در وزارت بهداشت جذب شده‌اند/ شرکتی را در قالب هیئت امنای ارزی تأسیس و پرستار شرکتی جذب می‌کنیم

به گزارش خبرنگار «نسیم» سید حسن قاضی زاده هاشمی شب گذشته در برنامه نبض در خصوص اجرای طرح تحول نظام سلامت اظهار داشت: در گام نخست اجرای این طرح اصلاح مشکلات بخش دارو و درمان مورد هدف قرار گرفت و بر این اساس کمبودهای دارویی از 300 قلم دارو به کمتر از 27 قلم کاهش یافت و برای بیماران صعب العلاج و اکثر بیماران پوشش های حمایتی 90 درصد و برای بیماران خاص در بخش تولید داخل حمایت صد درصد از داروها صورت گرفت.

وی افزود: در بخش درمان نیزمیزان پرداختی مردم دربخش بستری بیمارستانهای دولتی از 37 درصد در شهرها به کمتر از شش درصد و در روستاها به حدود سه درصد و به طور متوسط به کمتر از 4.5 درصد کاهش پیدا کرد.

وزیر بهداشت از توزیع و ماندگاری 4000 پزشک در سراسر کشور با اجرای بسته ماندگاری پزشکان خبر داد و تصریح کرد: بخشی از این نیاز با اجرای دوره های اجباری طرح و بخشی دیگربا افزایش پرداختی ها جبران شد .

قاضی زاده هاشمی ادامه داد: در خصوص مقیمی پزشکان متخصص در بیمارستانها نیزدر صورت مستدام شدن نظارت ها و رفع برخی از اشکالات تصورم این است که در تمام بیمارستانهای بالای 64 تخت به خصوص بیمارستانهای درمانی غیر آموزشی دیگر مشکلی نداشته باشیم .

وی از ارائه خدمات زایمان طبیعی رایگان برای 400 هزار نفردر سراسر کشور خبر داد و گفت: برای اورژانسهای پیش بیمارستانی نیزبا همکاری هوانیروز آمبولانسهای هوایی ایجاد شد .

اجرای پزشک خانواده در شهرهای کمتر از 50 هزار نفر در سال جاری

وزیر بهداشت همچنین در خصوص گام دوم طرح تحول سلامت در بخش بهداشت افزود: در این بخش تخصیص اعتبارات از آبان ماه سال گذشته صورت گرفت و به دلیل اختصاص دیرتر اعتبارات، برنامه های وزارت بهداشت در این بخش با تآخیر آغاز شد، بر خلاف بدجه بخش درمان که از محل 10 درصد صرفه جویی یارانه ها حتی قبل از شروع سال 93 تأمین شده بود.

هاشمی از ایجاد، بازسازی و تجهیز 2000 خانه بهداشت در سال گذشته خبر داد و اظهار داشت: بیش از هزار خانه بهداشت تا پایان سال 93 به بهره برداری رسید همچنین امکان ارائه خدمات سلامت برای 10 میلیون و 130 هزار نفر در حاشیه شهرها فراهم شد.

وی در ادامه در خصوص اجرای برنامه پزشک خانواده تاکید کرد: در حال حاضر 1800 پزشک عمومی به عنوان پزشکان خانواده در تمام شهرهای کمتر از20هزار نفر مستقر هستند و در کمتر مرکزی در این شهرها است که ممکن است پزشک عمومی وجود نداشته باشد.

وزیر بهداشت از اجرای طرح پزشک خانواده در تمامی شهرهای کمتر از 50 هزار نفر در در سال جاری خبر داد و گفت: در ابتدا اعلام می شد که حدود 15 هزار تا 20 هزار پزشک عمومی در کشور یا بیکارند یا در مشاغل دیگر فعالیت می کنند و و بر این اساس تصور می کردیم که به ترمیم پرداختی ها حداقل 5000 پزشک جذب شوند که این امر اتفاق نیفتاد و نشان داد اعلام این آمارها بیشتر گمانه زنی بوده تا آمار واقعی و شاید برخی از پزشکان نسبت به ادامه این سیاست و پایداری آن مطمئن نبوده و اعتماد نکردند.

وی در ادامه تاکید کرد: با این صحبت که پزشک خانواده در طرح تحول سلامت مغفول مانده مخالفم، این صحبت را معمولاً کسانی مطرح می کنند که هنوز تعریف مشخص و ملموسی از پزشک خانواده ندارند .

قاضی زاده هاشمی با اشاره به اصلاح ارزشهای نسبی خدمات سلامت در گام سوم طرح تحول سلامت گفت: اجرای این برنامه مطالبه ای بود که 25 سال معطل مانده بود و در سال 93 با همکاری دولت، بیمه ها و سازمان نظام پزشکی به اجرا درآمد، نظام پزشکی استان ها در اجرای این برنامه به خوبی عمل کردند؛ اما در تهران مشکلاتی داریم که امیدواریم امسال برطرف شود.

وی ایجاد تغییرات جدی در بخش آموزش پزشکی را گام چهارم طرح تحول نظام سلامت دانست و اضافه کرد: این برنامه در سال 94 اجرایی می شود و آموزش پزشکی پس از 36 سال در سال جاری بازنگری می شود، 36 سال است که آموزش پزشکی بستری محور است، همچنین تکلیف آموزش پزشک خانواده نیز امسال مشخص می شود.

27 درصد افزایش بار مراجعات به بیمارستان های دولتی مربوط به مددجویان کمیته امداد و بهزیستی بوده است

وزیر بهداشت در ادامه در خصوص افزایش فشار کاری پرسنل بیمارستانهای دولتی گفت: یکی از مشکلات این است که هنوز نتوانستیم دولت را برای استخدام نیرو در این بخش متقاعد کنیم و تصورم این است که این مشکل به این زودی حل نمی شود .

هاشمی با بیان اینکه هجوم مردم به بیمارستان های دولتی به این صورتی که اعلام می شود وجود ندارد، افزود: : 27 درصد افزایش بار مراجعات به بیمارستانهای دولتی مربوط به مددجویان کمیته امداد و بهزیستی است که نشان می دهد، هدفگذاری ما برای حمایت از محرومین درست بوده است .

وی در ادامه اظهار داشت: همچنین با اجرای برنامه پوشش بیمه همگانی در گام اول طرح تحول سلامت در حال حاضر 98 درصد مردم تحت پوشش بیمه درمانی هستند .

تغییر وضعیت نیروهای قراردادی و تبصره ای وزارت بهداشت به این زودی بر طرف نمی شود

وزیر بهداشت در خصوص اعتبارات اجرای طرح تحول افزود: از 10 هزار میلیارد تومانی که قرار بود برای اجرای این برنامه پرداخت شود، کمتر از نیمی از آن در اختیار وزارت بهداشت قرار گرفته است و این در حالی است کهدر حال حاضر 95هزار نفر از نیروهای وزارت بهداشت، تبصره ای و قراردادی هستند و حقوق آنها از درآمدهای اختصاصی بیمارستانها پرداخت کنند و متأسفانه هنوز مجوزی برای استخدام این افراد و تغییر وضعیت آنها نداریم بعید می دانم که به زودی وضعیت استخدامی آنها حل شود.

قاضی زاده هاشمی با اشاره به عدم استقبال پرستاران از جذب قراردادی اضافه کرد: قرار است شرکتی در قالب هیئت امنای ارزی تأسیس کنیم که این هیئت طرف قرارداد دانشگاهها باشد تا اطمینان بیشتری از استخدامهای شرکتی ایجاد شود .

تعداد پرستاران در ایران سه برابر کمتر از کشورهای همسایه است

وی در خصوص کمبود پرستار در کشور گفت: تعداد پرستاران در ایران نسبت به کشورهای اطراف حداقل 2 تا 3 برابر کمتر است، ما باید به ازای هر تخت 2.5 پرستار داشته باشیم در حالی که این شاخص در ایران 1.2 است و گاهی به 4 دهم می رسد، در برخی بخشهای مراقبت ویژه یک پرستار باید از 10 بیمار مراقبت کند.

وزیر بهداشت با بیان اینکه افزایش مراجعات مردم به بیمارستانهای دولتی با اجرای طرح تحول حدود 9 درصد بوده است، اظهار داشت: بیشتر این افزایش مراجعات مربوط به مراکزی است که تعداد متخصصان مقیم در آنها افزایش یافته، ضریب اشغال تخت در برخی بیمارستانها به دلیل نبود متخصص 25 درصد بوده که پس از اجرای این برنامه به 70 درصد افزایش پیدا کرده است .

مجوز شفاهی دولت برای جذب 7000 نیرو جهت راه اندازی 76 بیمارستان جدید التاسیس

هاشمی با تاکید بر اینکه در خصوص جذب نیروی استخدامی خیلی امیدوار نیستم، گفت: قرار است مجوزی جذب 7 هزار نفر برای 76 بیمارستان جدید التأسیس داده شود که قول آن به صورت شفاهی داده شده و امیدوارم به صورت کتبی نیز مجوز دهند .

وی اظهار داشت: کمبود امکانات بیمارستانی نه تنها در شهرستانها بلکه حتی در استان تهران کاملا مشهود است به طوریکه در شهرهای اطراف تهران ازجمله؛ شهر قدس با 450 هزار جمعیت، ملارد با 300 هزار نفر جمیت و پرند با 700 هزار نفر حتی یک تخت بیمارستانی هم نداریم در همین شرق تهران نیزبا میلیونها نفر جمعیت غیر از بیمارستان امام حسین (ع) بیمارستان دیگری نداریم.

قاضی زاده هاشمی در ادامه تاکید کرد: در طول یک سال گذشته تمامی امکانات جدید اعم از تجهیزات، متخصص و پزشک عمومی به شهرستانها رفته است و حتی یک دستگاه هم برای بیمارستان های تهران اختصاص ندادیم و دانشگاه های تهران از این باب معترضند.

بانک ها واسط بین بیمارستان های خصوصی و بیمه های تکمیلی می شوند

وی در ادامه در خصوص عدم حمایت بیمه های تکمیلی برای جبران افزایش تعرفه ها گفت: بیمه های تکمیلی سقف پرداختی خود را با وجود افزایش هزینه ها افزایش نداده اند و جلسات متعدد سال گذشته در این زمینه منجر به نتیجه نشد اما طی چند روز گذشته جلسه ای در این خصوص برگزار شد و امیدواریماین نقیصه بر طرف شود.

به گفته وزیر بهداشت قرار است بیمه های خصوصی مطالبات بیمارستانها را حداکثر ظرف دو ماه پرداخت کنند، در غیر این صورت باید جریمه آن را بالاتر از نرح سود بانکی پبپردازند.

هاشمی ادامه داد: همچنین مذاکراتی با چند بانک صورت گرفته که به محض ارائه خدمت پول را به بیمارستان پرداخت کنند، بر اساس این طرح بانکها واسط بین بیمارستان و بیمه می شوند و در قالب وام، پول را مستقیم به حساب بیمارستان و ارائه دهنده خدمت واریز می کنند به این ترتیب بانک مطالبات مراکز درمانی را به صورت نقدی پرداخت می کند و بعد ظرف دو ماه از بیمه پس می گیرد .

اقدامات بهداشتی دولت یازدهم با هیچ یک از دولتها قابل مقایسه نیست

وی با تاکید بر اینکه درمان هم جزئی از بهداشت و پیشگیری است و اگر به آن توجه نکنیم مرگ ها و معلولیتها افزایش پیدا می کند، افزود: با این حال اقداماتی که در این دولت در حوزه بهداشت انجام شده و انجام خواهد شد قابل مقایسه با هیچ یک از دولتها نیست .

وزیر بهداشت گفت: شبکه بهداشتی- درمانی کشور را کامل می کنیم و به همه روسای دانشگاههای علوم پزشکی اعلام کردم حتی یک ریال از بودجه بهداشت نباید صرف درمان یا اقدام دیگری شود و اگر خلاف کنند اولین کسی که برخورد می کند خود من هستم همچنبن اگر نیرویی از بخش بهداشت به بخش درمان رفته باشد باید برگردد.

قاضی زاده هاشمی درباره برنامه های وزارت بهداشت در حوزه سلامت دهان و دندان نیز گفت: شورای عالی سلامت دهان و دندان تشکیل و تصمیمات خوبی در این شورا گرفته شده که به زودی نهایی می شود، یکی از آنها ایجاد و تجهیز 3 هزار کلینیک دندانپزشکی دولتی در سراسر کشور است .

وی گفت: البته بیشترین تلاش ما پوشش سلامت دانش آموزان دوره ابتدایی و ارائه خدمات فلورایدتراپی، فیشورسیلتت و وانیش فلوراید برای آنها است.

ارسال نظر: