رییس سازمان بورس استعفای خود را رد کرد

۱۴۰ هزار میلیارد تومان برای پرداخت بدهی شرکت ها پیش بینی شد

کدخبر: 2010038

ارزش بازار بورس هم اکنون به ۳۲۰ هزار میلیارد تومان و فرابورس به ۹۵ هزار میلیارد تومان رسیده است که مجموع ارزش بازار سرمایه را به ۴۲۰ هزار میلیارد تومان یا ۱۲۰ میلیارد دلار رسانده است.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام د اشت که استعفا نداده و این بحث از اساس واقعیت ندارد ازچندی پیش بحث هایی دایر بر استعفای رئیس سازمان بورس مطرح شده که امروز محمد فطانت در حاشیه نشست خبری به خبرنگار نسیم آنلاین گفت که استعفایی درکار نبوده است. وی، اعلام داشت که شاخص کل از ابتدای سال از 62 هزار و 461 واحد با رشد بیش از 23 درصدی به رقم 78 هزار واحد رسیده است. محمد فطانت با اشاره به افزایش 22 درصدی شاخص فرابورس گفت: ارزش بازار بورس هم اکنون به 320 هزار میلیارد تومان و فرابورس به 95 هزار میلیارد تومان رسیده است که مجموع ارزش بازار سرمایه را به 420 هزار میلیارد تومان یا 120 میلیارد دلار رسانده است. عضو شورای عالی بورس یکی از دلایل مهم در افزایش حجم فرابورس را رشد بازار بدهی خواند و گفت: معاملات اوراق بدهی، حجم معاملات در بازار فرابورس و بورس را به هم رساند به گونه ای که هم اکنون ارزش هر دو بازار 32 هزار و 800 میلیارد تومان است. سخنگوی سازمان بورس تصریح کرد: متوسط معاملات روزانه بازار قبل از 21 روز گذشته از ابتدای سال 100 میلیارد تومان بوده که این عدد طی سه هفته گذشته به 385 میلیارد تومان رسیده است که البته این میزان، بدون در نظر گرفتن معاملات بلوک و عمده است. این پارامتر نشان می دهد نقدینگی، بازار سرمایه را به عنوان بازار هدف انتخاب کرده است. فطانت در ادامه به موضوع پر اهمیت سرمایه گذاران خارجی اشاره کرد و گفت: حجم متوسط سرمایه گذاری خارجی روزانه به 2 میلیارد و 400 میلیون تومان رسیده و حجم پرتفوی سرمایه گذاران خارجی که کد معاملاتی خارجی اخذ کردند به 520 میلیارد تومان رسیده است. رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در خصوص تأمین مالی از طریق افزایش سرمایه ها گفت: از لحاظ حجم تأمین مالی به افزایش سرمایه 21 هزار میلیارد تومانی نزدیک شدیم که تا پایان سال به 30 هزار میلیارد تومان خواهیم رسید. وی درباره تأمین مالی از طریق بازار سرمایه خاطر نشان کرد: از ابتدای سال تا کنون جمع تأمین مالی از طریق صندوق های سرمایه گذاری به 50 هزار میلیارد تومان رسیده که در بخش تأمین مالی، با احتساب تأسیس شرکتهای سهامی عام، افزایش سرمایه نهادهای مالی و هلدینگ ها ، عدد تأمین مالی نسبت به سال های گذشته از رشد بسیار بالایی برخوردار بوده است. وی تصریح کرد: امیدواریم بدین ترتیب امسال عدد 90 هزار میلیارد تومان تأمین مالی را از طریق بازار سرمایه ثبت کنیم.

وی گفت: در صندوق های سرمایه گذاری 650 هزار نفر سرمایه گذاری کردند که حاکی از پتانسیل جدید در صندوق های سرمایه گذاری است که این افراد وارد بازار سرمایه شدند. عضو شورای عالی بورس به اوراق جدید مانند اوراق رهنی که دستور العمل آن توسط سازمان ابلاع شده، اشاره کرد و گفت: مصوبه این اوراق در ارکان مختلف اخذ شده و وزیر مسکن در نامه به معاون اول رییس جمهور با انتشار اوراق رهنی به مبلغ 10 هزار میلیارد تومان اعلام آمادگی کرده است. رییس سازمان بورس درباره اوراق رهنی توضیح داد: اوراق رهنی مطالباتی است که بانک مسکن بابت وام هایی که پرداخته کرده در قالب فروش به نهاد واسط انجام می دهد و سود حاصل از آن به دارندگان اوراق تعلق می گیرد. فطانت به یکی دیگر از مطالبات فعالان بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: یکی از مطالبات تعیین تکلیف بدهی دولت به شرکتها بود که یکی از بزرگترین مطلبات را شرکت مپنا داشت که این بدهی در قالب اسناد خزانه اسلامی تعیین تکلیف شد. در این رابطه 140 هزار میلیارد تومان در بودجه سال 94 پیش بینی شده که همه این مبلغ وارد بازار نمی شود. اما در یک بازه زمانی دو تا سه ساله وضعیت مطالبات دولت تعیین تکلیف می شود که حل شدن آن یک تحرکی را در شرکت های پیمانکاری و بانکها ایجاد می کند.

ارسال نظر: