گزارش «نسیم آنلاین»:

عضویت معاون وزیر بهداشت در هیات مدیره یک شرکت بزرگ دارویی!

کدخبر: 2068571

نتایج پیماش‌های «نسیم آنلاین» نشان می‌دهد که معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به صورت همزمان در ترکیب هیات مدیره شرکت داروسازی ابوریحان هم حضور دارد.

گروه اقتصادی «نسیم آنلاین»- نتایج پیماش‌های « نسیم آنلاین» نشان می‌دهد که معاون بهداشت وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی به صورت همزمان در ترکیب هیات مدیره شرکت داروسازی ابوریحان هم حضور دارد.

شرکت داروسازی ابوریحان به عنوان یکی از بزرگترین تولید کنندگان داروهای انسانی و دامی در ایران با نیم قرن سابقه تولید دارو، نقش مهمی در صنعت داروسازی کشور داشته و بخش مهمی از بازار صنعت دارو در زمینه تولید داروهای هورمونی را به خود اختصاص داده است.

به گزارش «نسیم آنلاین» ، دکتر علی اکبر سیاری درحال حاضر همزمان ضمن تصدی سمت معاونت بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به عنوان عضو هیات مدیره غیر موظف، در ترکیب هیات مدیره شرکت داروسازی ابوریحان حضور دارد.

بر اساس گزارش هیات مدیره به مجمع، دکتر علی اکبر سیاری به نمایندگی از شرکت سرمایه گذاری صبا تامین در ترکیب هیات مدیره این شرکت دارویی بورسی حضور یافته است.

ازقرار معلوم، امید سبزواری به نمایندگی از شرکت توزیع داروپخش، شهروز صارمی به نمایندگی از دارو پخش، غلامرضا علیزاده پروین به نمایندگی از داروسازی کاسپین تامین و ایوب باقر تبار معاون کنونی مدیرعامل گروه مالی سپهر صادرات هم به نمایندگی از سرمایه گذاری دارویی تامین در کنار علی اکبر سیاری در ترکیب هیات مدیره شرکت دارو سازی ابوریحان حضور دارند.

گفته می شود که 84.3 درصد از سهام شرکت داروسازی ابوریحان متعلق به شرکت داروپخش، 3.3 درصد متعلق به سرمایه گذاری صبا تامین ، 2.8 درصد متعلق به بانک رفاه کارگران، 1.4 درصد سهام آن ازآن بیمه ایران و 7.3 درصد باقیمانده هم متعلق به سایر سهامداران است.

مجمع شرکت داروسازی ابوریحان برای سال مالی 94 مصوب ساخته که 1450 میلیون ریال به صورت ناخالص به عنوان پاداش برای اعضای هیات مدیره این شرکت در نظر گرفته شود.

در عین حال، حق حضور اعضای غیر موظف هیات مدیره این شرکت طبق مصوبه مجمع ماهیانه 10500000 ریال تعیین شده است.

پرسش اساسی این است که آیا معاون وزیر بهداشت می تواند با همه مشغله خویش در وزارتخانه به صورت همزمان در ترکیب هیات مدیره یک شرکت بورسی وغیر مرتبط با این وزارتخانه حضور یابد؟

به گزارش «نسیم آنلاین»، نمایندگان مجلس،‌ اردیبهشت ماه امسال، مصوبه ای را در مورد ممنوعیت عضویت افراد در هیات مدیره بیش از یک شرکت به تصویب رسانده اند که براساس این مصوبه، (هیچ فردی) نمی‌تواند اصالتا یا به نمایندگی از شخص حقوقی، همزمان در بیش از یک شرکت که تمام یا بخشی از سرمایه آن متعلق به دولت یا نهادها یا موسسات عمومی غیردولتی است، به سمت مدیرعامل یا عضو هیات مدیره انتخاب شود.

بر این اساس، متخلف علاوه براسترداد وجوه دریافتی به شرکت، به پرداخت جزای نقدی معادل وجوه مذکور محکوم می‌شود.

روال پرداخت پاداش برای هیات مدیره حقوقی شرکت ها اینگونه بوده که پاداش ها به صورت مستقیم به حساب خود افراد واریز نمی شود، بلکه پس از واریز پاداش به حساب هریک از شرکت هایی که نمایندگان آنها در هیات مدیره شرکت دارویی ابوریحان حضور دارند، شرکت مذکور هم احتمالا نسبت به پرداخت پاداش به افراد هم مبادرت خواهد ورزید.

هر چند که ممکن است برخی از اعضای هیات مدیره شرکت ها درنهایت اقبالی هم در دریافت پاداش نداشته باشند.

با این حال، چنانچه مصوبه مجلس دایر برممنوعیت افراد در ترکیب هیات مدیره ملاک عمل قرار گیرد، می توان جمع بندی کرد که حضور معاون وزیر بهداشت در ترکیب هیات مدیره این شرکت دارویی برمدار قانون نیست.

جالب تراینکه با گذشت ماهها از ابلاغ این مصوبه مجلس، به نظر می رسد که دکتر سیاری از سمت خویش در ترکیب هیات مدیره شرکت دارویی ابوریحان کناره گیری نکرده که این امر را می توان با استناد به حضور او در فهرست هیات مدیره پایگاه اطلاع رسانی شرکت مورد اشاره قطعی تلقی کرد.

یا ممکن است معاون وزیر بهداشت در این مدت از سمت خویش کناره گیری کرده اما شرکت ابوریحان با تساهل نسبت به بروز رسانی اطلاعات خویش در روی پورتال شرکت همچنان مبادرت نورزیده باشد.

هر چه که هست، باید دید کدامیک از فرضیات مذکور برمدار درستی استوار است؛ عدم استعفا و تلاش برای دور زدن مصوبه مجلس یا سهل انگاری شرکت ابوریحان در بروز رسانی اطلاعات پایگاه اطلاعرسانی خویش.

ارسال نظر: