گزارش «نسیم آنلاین» از وضعیت بد شرکت‌های بورسی در دولت یازدهم + نمودار

کاهش ۱۱ هزار میلیارد تومانی سودِ شرکت‌های بورسی در دولت روحانی

کدخبر: 2094673

براساس اطلاعات موجود سود پیش بینی شده شرکتهای بورسی در پایان سال ۹۵ به کمترین میزان خود از ابتدای روی کار آمدن دولت روحانی رسیده است

گروه اقتصادی « نسیم آنلاین »: زمان، به سرعت در حال گذر است و هر لحظه در حال نزدیک شدن به پایان کار دولت یازدهم هستیم، اما خبری از بهبود شرایط اقتصادی کشور نیست.

به گزارش «نسیم آنلاین»، دولت تدبیر و امید با وعده بهبود معیشت مردم توانست از سال 92 قوه مجریه را به دست بگیرد، ولی در میدان عمل بنا به نظر بسیاری کارشناسان و صاحب نظران حوزه اقتصاد، بسیار پایین‌تر از حد انتظار ظاهر شد. یکی از بخش‌های اقتصاد که در سال‌های فعالیت دولت روحانی روزهای بسیار پرفشاری را تجربه کرد، بازار سرمایه بود. شاخص بورس در چهار سال گذشته تحت تاثیر عوامل مختلف نوسان‌های زیادی را تجربه کرد که این مسئله به زیان میلیاردی سهامداران بورس به خصوص بعد از پایان مذاکرات هسته ای در برهه‌های مختلف انجامید.

رئیس دولت یازدهم به عنوان اولین رئیس دولت در تاریخ کشور با دعوت مردم به سرمایه گذاری در بورس علنا در فرآیند بازار سرمایه دخالت کرد و زمینه ضرر و زیان بی سابقه سهامدارن بازار سرمایه را فراهم کرد. اما ماجرای اوضاع بد بورس در دولت تدبیر و امید به همین جا ختم نمی‌شود. بررسی‌های خبرنگار «نسیم آنلاین» نشان می‌دهد که سود شرکت‌های بورسی در سال‌های فعالیت دولت یازدهم حدود 11 هزار میلیارد کاهش یافته است.

براساس اطلاعات منتشر شده در سایت سازمان بورس، روند پیش بینی سود شرکتهای بورس که در دولت دهم هر ساله با افزایش مواجه می‌شد از زمان روی کار آمدن دولت روحانی تغییر کرده و جای خود را به کاهش داده است.

پیش بینی سود شرکت‌های بورس تهران در دولت گذشته ( طی سالهای 1389 تا 1392) ، 38 هزار میلیارد تومان افزایش یافته بود، اما طی سال 1393 تا 1395 در دولت روحانی 11 هزار میلیارد تومان کاهش یافته است. براساس اطلاعات موجود سود پیش بینی شده شرکتهای بورسی در پایان سال 95 به کمترین میزان خود از ابتدای روی کار آمدن دولت روحانی رسیده است. باید دید مسئولان سازمان بورس که عملکرد بسیار پر انتقادی را در چهار سال گذشته انجام داده‌اند، چه پاسخی در خصوص این آمار ناامید کننده خواهند داشت.

ارسال نظر: