دخالت دولت؛ علت منفی شدن بورس

کدخبر: 2372639

عضو ناظر مجلس در شورای عالی بورس تاکید کرد که یکی از علت‌های سلب اعتماد مردم از بورس، دخالت دولت در این بازار است

محسن علیزاده عضو ناظر مجلس در شورای عالی بورس و اوراق بهادار در رابطه با اوضاع بازار سرمایه در سال جدید، اظهار کرد: متاسفانه در سال گذشته بازار سرمایه نتوانست به روند قبلی و مثبت خود بازگردد که علل مختلفی دارد و این موضوع مرتبط به این اواخر نیست.
وی ادامه داد: یکی از این علت‌ها سلب اعتماد مردم توسط دولت است یعنی متاسفانه دولت با دخالت در این بازار روند آن را بهم زد که نتیجه آن همین وضعیتی است که شاهد آن هستیم.
عضو ناظر مجلس در شورای عالی بورس گفت: خیلی از سهام داران حتی به قیمت ضرر قصد فروش سهام خود را دارند، ولی چون صف‌های فروش طولانی است و انگیزه خرید سهام در بازار نیست.
علیزاده با بیان اینکه به نوعی بازار قفل شده است که این وضعیت نیاز به یک شوک دارد، افزود: اولین شوک بازار می‌تواند این باشد که دولت منابع هنگفتی را که توسط شرکت‌های خود از بازار سرمایه خارج کرده است را بازگرداند و جان مرده بازار را روحی دوباره بخشد.
وی ادامه داد: دولت حداقل می‌توانست شرکت‌های خود را که بیشترین تعداد سهامدار را دارا بود را حمایت کند تا اعتماد عمومی به اهالی بازار بازگردد و دومین مورد که می‌تواند کمکی به بازار سرمایه کند این است که سرمایه ها‌ی جذب شده منتهی به تولید شوند که اگر چنین اتفاقی در بازار سرمایه شکل بگیرد بازار از حالت رکود خود خارج خواهد شد.
عضو ناظر مجلس در شورای عالی بورس تاکید کرد: نمایندگان مجلس یازدهم همواره سعی کرده اند از حقوق موکلین خود همه جا دفاع کنند که یکی از همین موارد بازار سرمایه است و اجازه نخواهند داد اعمال اشخاصی که باعث از دست رفتن سرمایه مردم شده بی پاسخ بماند.
علیزاده تصریح کرد: متاسفانه متضررترین افراد سهامداران تازه وارد بودند که عموما از قشر ضعیف و متوسط جامعه هستند که در کنار گرانی و اوضاع وخیم اقتصادی این شرایط بازار فشار دوچندانی بر روی آن‌ها داشت. بازهم تکرار میکنم مجدانه در پی بررسی عوامل این سقوط تاریخی و غیر منطقی خواهیم بود.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: در سال جدید جلساتی را کمیسیون اقتصادی مجلس در سال جدید با رئیس سازمان بورس و همچنین وزیر اقتصاد خواهد داشت تا علل منفی شدن بازار بورس را جویا شود و همچنین پیشنهادات ویژه‌ای به سازمان بورس در خصوص حذف دامنه نوسان نامتقارن و برگرداندن آن به حالت سابق درکنار افزایش حجم مبنا طی یک هفته کاری خواهیم داشت که شاید فشار فروش از این طریق تخلیه شود و اصلاح فرسایشی بازارهرچه زودتر تمام شود، ولی همه این‌ها مستلزم حضور دولت در نقش خریداراست که تزریق نقدینگی که مثل اکسیژن است برای این بازار انجام گیرد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
ارسال نظر: