به‌نظرِ مردم بازار سهام درانتخابات دستوری سبزپوش می‌شود!

کدخبر: 2372833

استاد اقتصاد گفت: دولت تدبیر، تدبیرش فریب بود، با لباس امید آمد و با حقه‌بازی به جان مردم افتاد و جیب مردم را به حفره‌ای برای جبران کسری بودجه تبدیل کرد، ارز و سوخت را دستوری بالا برد و همه چیز را در دایره منافع خودش تعریف کرد.

بورس و ضایعه‌ی تاسف برانگیز بر باد رفتن پول مردم در کمتر از شش ماه و زیان بی سابقه‌ی تاریخی در دولت دکتر روحانی علاوه بر اعتراضات مردمی که این روز‌ها بعضاً خیابانی هم شده است باعث اعتراض کارشناسان اقتصاد و بازار سرمایه گردیده است. اعتراض به عدم نظارت کارآمد بر صعود و سقوط شاخص کل و هم وزن و اعتراضات گسترده و خطرساز موضوعی است که از چالشی‌ترین مسائل تاریخ معاصر اقتصاد ایران به حساب می‌آید. در این میان برخی کارشناسان اقتصاد از احتمال تبدیل شدن به فاز امنیتی خبر داده بودند، اما ظاهراً اعتراضات این عزیزان غیرمسموع تلقی شده و پیش بینی هایشان با دیده اغماض نگریسته شده است. یکی از این اساتید دکتر مهدی منصوری بیدکانی؛ استاد اقتصاد دانشگاه مشهد و متخصص بازار سرمایه و کریپتوکارنسی است که در مصاحبه‌های فراوان به نقد سازنده‌ی مدیریت بازار سرمایه پرداخته است، در این نیز گفتگو به نظرات این کارشناس بازار‌های مالی در مورد اقدامات و مصوبات حمایتی اعلامی از طرف سازمان بورس پرداخته ایم که در ادامه آمده است.


استاد اقتصاد دانشگاه مشهد با اشاره به پیشنهادات و اقدامات حمایتی اخیر سازمان بورس از بازار سرمایه گفت: هر اقدام اقتصادی قبل از اجرا نیازمند بِسترسازی است، مثلاً حذف صفر نیازمند ثبات اقتصادی توام با تورم تک رقمی پایدار است لذا اتخاذ اقدامات حمایتی در بورس نیز از همین جنس و در همین طول اند.

منصوری بیدکانی ادامه داد: آن دسته از مصوبات که به مردم و حقیقی‌ها مربوط می‌شود به نظر بنده به سبب بد قولی و تسلسل دروغ‌های شاخ دار مسئولین سازمان بورس و دولت با اقبال و استقبال روبرو نخواهد شد، شما باور می‌کنید که زیان خریداران صندوق پالایش یکم و دارایکم را جبران کنند؟ که البته باید ذکر کنم بسیاری از مصوبات این‌ها نیازمند مصوبه سران قوا است مثلاً آن بحث که مصوب کرده اند که افراد خارجی با خرید سهام در بازار سرمایه می‌توانند اقامت پنج ساله بگیرند!

استاد اقتصاد دانشگاه اذعان کرد: با این تصمیمات بانک مرکزی را هم دچار مشکل کرده اند اینکه ما اقتصاددان‌ها به استقلال بانک مرکزی معتقدیم اینجا خودش را نشان می‌دهد.

وی افزود: متاسفانه پژوهش‌های میدانی ما نشان می‌دهد مردم بر این باورند آستانه‌ی انتخابات چهار وجهی ریاست جموری، شورای شهر، خبرگان و میان دوره‌ای مجلس است و فصل مهربانی! لذا دولت برای تسلی خاطر مال باختگان مدتی بازار را سبز می‌کند، مردم پای صندوق‌های رای می‌آیند، رای می‌دهند و پس از انتخابات باز هم پرچم سرخ بورس بالا می‌رود باز همان آش و همان کاسه... در حقیقت دولت می‌خواهد از این پشم برای خود نمدی ببافد!

منصوری بیدکانی افزود: ببینید فرض محال که محال نیست. بیایید فرض کنیم که همه‌ی سران سه قوه هم مصابات را به ما هُوَهُوَ تائید کنند. آیا شما در این دوره این عزم را در دولت می‌بینید که این‌ها اجرا کنند؟ به تعبیر مولانا: " از علی میراث داری ذوالفقار- بازوی شیر خدا هستت بیار"

کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: مع الوصف به سبب استمرار سوء استفاده و سفته بازی دولت در حوزه بازار سرمایه مردم از بورس و فرابورس شاهد تشدید شاخص نااطمینانی هستیم و این اتفاق باعث شده به جای اینکه سرمایه‌های مردم در خدمت تولید قرار گیرد، این سرمایه‌ها در آستانه خروج از کشور به وسیله‌ی ارز‌های مجازی قرار گرفته است.

این استاد اقتصاد دانشگاه ادامه داد: این جمله من تکراری شده است، اما اینجا هم به شما عرض می‌کنم هنر ملموس این دولت عبارت است از استفاده نادرست از اختیارات اعطا شده در جهت منافع شخصی! مردم دلخورند و عصبانی از سواستفاده از اعتمادشان! دولت تدبیر، تدبیرش دزدی و فریب بود، با لباس امید آمد و با حقه بازی به جان مردم افتاد و جیب مردم را به حفره‌ای برای جبران کسری بودجه تبدیل کرد ارز و سوخت را دستوری بالا برد و همه چیز را در دایره منافع خودش تعریف کرد.

منصوری بیدکانی اضافه کرد: متاسفانه وضعیت نامناسب بازار حتی به رهبری هم ضربه زد بسیاری از مردم با عنایت به فرمایش یا اشارات سابق حضرت آقا و یا مشاور اقتصادی ایشان سرمایه خود را وارد بازار بورس کردند و ظاهراً این دولت برایش خط قرمزی وجود ندارد و بنده قائل به این هستم که دولت در دو حوزه برجام و بازار سرمایه عمیقاً به رهبری ظلم کرده و رهبری را هزینه کرده است و آقا مناعت طبع و گذشت به خرج داده اند.

استاد اقتصاد دانشگاه مشهد اذعان داشت: شخصاً بار‌ها در باب حکمرانی علمی بورس فریاد زده ام این حکمرانی می‌توانست مرهم مناسبی برای درد تحریم و تامین مالی تولید باشد و بی شک می‌توانست سکوی مطلوبی برای تحقق شعار جهش تولید که قربانی یک بی تدبیری واقعی شد، باشد البته در این خصوص حقیر به حداقل ۳۰ نماینده محترم مجلس هشدار دادم، ولی توجهی نشد.


منصوری بیدکانی ادامه داد: با عنایت به اینکه بورس اوراق بهادار تأثیر¬پذیری زیادی از مسائل سیاسی هم دارد؛ لذا شاید دولت بعدی اگر دولتی باشد قائم بر برنامه و نگاه استراتژیک مردم دوباره اعتماد کنند. به نظر بنده این مصوبات اگر هم عالی باشند که نیستند، اما مصداق نوش دارو بعد از مرگ سهراب هم نیستند، چون مرگ سهراب برج شش بود الان رستم هم مرده است کسی نیست نوش دارو را تحویل بگیرد!

کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: این بند علمی را برای چندمین بار تکرار می‌کنم بالاخره می‌گویند: "الدرس حرف و التکرار الف" خطابم هم دولت بعد است: گر چه راه گذشته غلط بوده و کار دشوار است، اما حتماً، قطعاً و جزماً امکان تغییر وجود دارد، البته " رجماً بالغیب " هم نمی‌توان کشور اداره کرد. بنده اعتقاد دارم تغییر این وضعیت اقتصادی کشور ما نیازمند بهبود حکمرانی، نهاد‌ها، قوانین و اعمالی است که تعیین می‌کند مدیران اجرایی شرکت‌ها و مقامات دولتی چگونه تصمیم می‌گیرند و شهروندان، جوامع و محیط‌هایی که در آن زندگی می‌کنند را تحت‌تاثیر قرار دهند. با توجه به مواردی که عرض شد عنایت به حلقه‌ی مفقوده‌ی اقتصاد ایران باید نه در کلام بلکه در نگاه رخنه کند و آن بحث حکمرانی است البته نه حکمرانی مطلقا ًقائم بر شاخص‌های یونسکو بلکه در بستر حکمرانی متعالی داخلی دانش بنیان.

 

منبع: خبرگزاری دانشجو
ارسال نظر: