افشاگر عملیات سیا علیه برنامه هسته‌ای ایران به سه سال حبس محکوم شد

کدخبر: 1000068

"جفری استرلینگ"، مامور سابق سیا که اطلاعات محرمانه‌ای را درباره عملیاتی علیه برنامه هسته‌ای ایران در اختیار روزنامه نگار نیویورک تایمز قرار داده بود، روز دوشنبه به سه سال و نیم حبس محکوم شد

به گزارش «نسیم»، به نقل از روزنامه "واشنگتن پست"، "جفری استرلینگ"، مامور سابق سیا، در پرونده افشای اطلاعات محرمانه مربوط به اقدامات واشنگتن علیه برنامه هسته‌ای ایران به سه سال و نیم حبس محکوم شد .

وی اطلاعات محرمانه‌ای را درباره عملیاتی علیه برنامه هسته‌ای ایران به یک روزنامه نگار داده بود، روز دوشنبه به سه سال و نیم حبس محکوم شد - مجازات وی اندکی بیش از مجازات سایر کسانی است که اخیرا در ارتباط با افشای اطلاعات محرمانه محکوم شده‌اند .

قاضی فدرال آمریکا با صدور حکم محکومیت جفری استرلینگ ۴۷ ساله گفت از خدمات وی در طول عمرش تحت تاثیر قرار گرفته است اما احساس می‌کندلازم است که با صدور این حکم پیامی به دیگران هم بدهد که اگر شما آگاهانه این اسرار را فاش کنید، باید هزینه آن را بدهید .

وی افزود: استرلینگ با افشای هویت مردی که با سیا کار می‌کرد، به سازمان متبوعش آسیب رسانده است و و او باید با مجازات‌های سختتری مواجه شود زیرا برخلاف سایرین به اشتباه بودن عملش اعتراف نکرده است .

استرلینگ ماه ژانویه در ۹ فقره جرم در ارتباط با دادن اطلاعات طبقه بندی شده به "جیمز رایزن"، گزارشگر روزنامه نیویورک تایمز محکوم شد. مقامات دادستانی آمریکا این اقدام او را نقشه‌ای زشت برای ایجاد دردسر برای کارفرمای سابق خود توصیف کردند.

مقامات دادستانی خواستار مجازاتی "سخت" شدند و مدعی شدند که افشاگری غیرقانونی استرلینگ به مسدود شدن یکی از معدود ساز و کارهای دولت آمریکا برای مقابله با برنامه هسته‌ای ایران منجر شد. یکی از این مقامات می‌گوید که نمی‌توان اهمیت عملیاتی را که استرلینگ افشا کرد نادیده گرفت، استرلینگ جان دانشمند روسی را که پنهانی با دولت آمریکا کار می‌کرد افشا کرد .

وکلای مدافع نیز از قاضی خواسته بودند حکمی در راستای احکام صادر شده اخیر در پرونده‌های مشابه صادر کند. آن‌ها به پرونده ژنرال "دیوید پترائوس" اشاره کردند، که اجازه داد معشوقه و زندگینامه نویس‫اش به مطالب طبقه بندی شده دسترسی یابند و تنها به دو سال آزادی مشروط و جریمه ۱۰۰ هزار دلاری محکوم شد. "جان کریاکو" افسر سابق سیا نیز که نام یک مامور مخفی دیگر را فاش کرده بود به ۳۰ ماه حبس محکوم شد؛ "استیون جین-وو کیم"، کار‌شناس تسلیحاتی سابق وزارت امور خارجه آمریکا نیز که اطلاعات طبقه بندی شده را به یک گزارشگر شبکه فاکس نیوز داده بود به ۱۳ ماه حبس محکوم شد.

ارسال نظر: