پیروزی حزب ملی اسکاتلند زنگ‌های خطر را در تل‌آویو به صدا در آورد

کدخبر: 1000182

حزب استقلال اسکاتلند بیشتر کرسی‌ها‌ی لابی‌های صهیونیستی را در اختیار گرفته است و نمایندگان این حزب حامی دولت اسرائیل نیستند/ ظهور این نمایندگان جدید زنگ خطر را در گروه‌های لابی حامی اسرائیل به صدا در آورده است

گروه بین الملل «نسیم»: پایگاه اینترنتی"میدل ایست مانیتور" در تحلیلی از انتخابات اخیر انگلستان، وعده می‌دهد که با توجه به مواضع حزب ملی اسکاتلند که پیروزی شگفت انگیزی را در کسب کرسی‌های پارلمانی داشته، به نفع مردم فلسطین خواهد بود .

برخی از رسانه‌ها در آستانه انتخابات، نخست وزیر اسکاتلند، "نیکولا استروجن" را خطرناک‌ترین زن بریتانیا لقب دادند. برخی از مردم می‌ترسیدند که او ماموریت داشته باشد که بریتانیا را تجزیه کند تا آرزوی استقلال خود را محقق سازد. شاید همینطور هم باشد اما این لقب را برخی از بریتانیایی‌های که کاملا به لابی اسرائیل متعهد هستند به کار برند که منفعتشان در گرو این افراد است. این افراد می‌دیدند که در حالی که حزب استروجن عملکرد فوق العاده‌ای دارد، حامیان سیاسی اشان در انتخابات سقوط می‌کنند .

وقتی رای گیری به پایان رسید، چشم انداز سیاسی تازه‌ای گشوده شد: رهبر حزب کار اسکاتلند و مهم‌ترین حامی اسرائیل، ۳ هزار رای خود را از دست داد. رهبر سابق حزب دوستان کار اسرائیل، "جیم مورفی" هم برکنار شد و "کریستین اوسوالد" جای او را گرفت .

حزب استقلال اسکاتلند توانست ۵۶ کرسی از ۵۹ کرسی موجود را در اختیار بگیرد و برای نخستین بار طی چند دهه اخیر این کرسی‌ها را از دست لابی‌های صهیونیستی خارج کند. نکته مهم این است که هیچ یک از افراد به قدرت رسیده در اسکاتلند حامی فعال دولت اسرائیل نیستند .

برای مثال یک جوان ۲۰ ساله توانست کمپین رهبر حزب کار اسکاتلند، "داگلاس الکساندر" را شکست دهد، الکساندر نخستین بار در دوران "تونی بلر" به قدرت رسید. معاون تجارت، سرمایه گذاری و امور خارجه در سال ۲۰۰۴ بود و در ‌‌‌نهایت وزیر توسعه بین المللی "گوردون براون" در ۲۰۰۷ شد .

رهبر سابق لیبرال دموکرات‌ها، "چارلز کندی" نیز کرسی خود را به حزب استقلال اسکاتلند واگذار کرد. تحت فشار لابی‌های حامی اسرائیل این فرد ده سال پیش یکی از نمایندگان کهنه کار حزب را کنار گذاشت صرفا به این خاطر که گفته بود می‌تواند درک کند چرا برخی از فلسطینی‌ها عملیات انتحاری انجام می‌دهند .

"جنی تانگ"، فرد مذکور، در بخش دیگری از سخنان خودش گفته بود که شاید اگر او هم در خاورمیانه زندگی می‌کرد، به چنین اقدامی روی می‌اورد، پس از این اظهارات، کندی از تانگ خواسته بود که از مسئولیتش استعفا دهد .

تانگ در این باره می‌گوید: تنها می‌خواستم بگویم که چقدر این افراد در زندگی اشان تحقیر شده‌اند و با آن‌ها با خشونت رفتار شده است، تلاش می‌کردم بفهمم که چه پیشینه‌ای دارند، اگر من مادری بودم که چندین دهه در فلسطین زندگی می‌کند، نمی‌دانم شاید خودم هم یکی از عاملین انتحاری می‌شدم .

همانطور که انتظار می‌رفت کندی با فشار گروه‌های لابی حامی اسرائیل مجبور شد تا خود و حزبش از این مواضع برائت بجویند .

یکی دیگر از لیبرال دموکرات‌های حامی اسرائیل که نتوانست این بار رای بیاورد "سر آلن بیث" است. او یکی از کهنه کار‌ترین لیبرال دموکرات‌ها در خانه عوام بود و پس از ۴۰ سال سابقه سیاسی جایگاه خود را از دست داد .

نتایج حزب ملی اسکاتلند و این تصور که این حزب به دنبال همه پرسی دیگری خواهد بود موجب ناراحتی "دیوید کامرون" است. ظهور نمایندگان جدید اسکاتلندی هم زنگ خطر را در گروه‌های لابی حامی اسرائیل در وست می‌نیس‌تر و تل آیو به صدا در آورده است .

ساعاتی از پیروزی نگذشته بود که نیکولا استروجن نامه‌ای را به برگزارکنندگان کنفرانس گلاسکو فرستاد و برای کنفرانس "پایان تجارت تسلیحاتی میان اسکاتلند و اسرائیل" بهترین‌ها را آرزو کرد. وی گفت که گرچه نمی‌تواند در این کنفرانس سخنرانی کند اما امیدوار است که این مراسم موفقیت آمیز باشد و افزود: همانطور که می‌دانید حین درگیری اخیر در غزه، دولت اسکاتلند از دولت بریتانیا خواست تا فروش تسلیحات را اسرائیل متوقف کند. دولت اسکاتلند دوست مردم فلسطین است و این موضوع را بعد از انتخابات با جدیت دنبال می‌کنیم .

غرش شیرهای اسکاتلند همچنان به گوش می‌رسد و در تل آویو و وست می‌نیس‌تر شنیده می‌شود. در حالی که نخست وزیری در بریتانیا به قدرت رسیده که در طول تاریخ بریتانیا بیشترین حمایت‌ها از اسرائیل را داشته است، حضور حزب ملی اسکاتلند برای مردم فلسطین اتفاق مثبتی است .

ارسال نظر: