شلیک پلیس به سمت سیاه‌‌پوست‌ها بار دیگر به تظاهرات در آمریکا منجر شد

کدخبر: 1002218

یک افسر سفیدپوست پلیس آمریکا بار دیگر در شهر "اولمپیا"، مرکز ایالت واشنگتن به سمت دو برادر سیاه‌‌پوست شلیک کرد که حال یکی از آنها وخیم اعلام شده است

به گزارش «نسیم»، تیراندازی یک افسر پلیس به دو جوان سیاه‌پوست در شهر "اولمپیا"، مرکز ایالت واشنگتن آمریکا به تظاهرات مردم این شهر علیه نژادپرستی نهادینه‌شده در نهادهای مجری قانون در این کشور منجر شده است .

این دو سیاه‌پوست که 21 و 24 سال سن دارند برادر هستند. خبرگزاری رویترز گزارش داده هر دو در این تیراندازی زخمی و به بیمارستان منتقل شده‌اند. حال جسمانی یکی از این دو نفر وخیم اعلام شده است .

" ریان دونالد" افسر پلیس اداره پلیس "اولمپیا" که این تیراندازی را انجام داده مسلح نبودن این دو سیاه‌پوست را تأیید کرده اما مدعی شده یکی از آنها با "اسکیت‌بورد" به سمت وی حمله‌ور شده است. وی علاوه بر این ادعا می‌کند پیش از شلیک به آنها اخطار داده است .

در ماه‌های گذشته گزارش‌های متعددی از توسل پلیس به آمریکا به خشونت علیه شهروندان غیرمسلح گزارش شده که فروانی آنها به ویژه درباره اقلیت‌های نژادی مورد اعتراض‌های گسترده واقع شده است .

بعد از انتشار گزارش‌های مربوط به واقعه جدید چندین تظاهرات در این شهر که حدود 48 هزار نفر جمعیت دارد به وقوع پیوست. تنها دو در صد از جمعیت "اولمپیا" را سیاه‌پوستان تشکیل می‌دهند .

در ماه‌های اخیر کشته شدن چند شهروند سیاه‌پوست غیرمسلح آمریکایی به دست ماموران پلیس این کشور و رای هیات‌های منصفه به تبرئه این افسران، موجب برگزاری تظاهرات‌های اعتراضی شده است .

در نظام قضایی کیفری آمریکا هم تبعیض نژادی به شکلی گسترده وجود دارد. بر اساس مطالعات گروه پژوهشی پروژه «صدور حکم»، از هر سه مرد سیاه‌پوست امریکایی، یک نفر از آنان ممکن است در زندگی خود به زندان محکوم شود. این تعداد به ازای هر 17 سفیدپوست یک نفر است .

همچنین، یک نظرسنجی جدید نشان می‌دهد که بی‌اعتمادی به پلیس آمریکا به شکلی قابل‌توجه افزایش یافته و بسیاری از آمریکایی‌ها معتقدند پلیس ناعادلانه اقلیت‌ها را هدف قرار می‌‌دهند و اغلب به خاطر منافع خود دروغ می‌‌گویند

ارسال نظر: