فارن‌‌افرز: تحریم‌‌های آمریکا در تغییر رفتار دولت‌ها ناکارآمد بوده‌‌اند 

کدخبر: 1004265

این نشریه آمریکایی همچنین به انتقاد از اتکای بیش از اندازه دولت فعلی آمریکا بر سیاست‌‌های تحریمی برای مقابله با دولت‌‌ها پرداخته است 

به گزارش «نسیم»، نشریه آمریکایی "فارن‌افرز" در گزارشی در روز جمعه با اشاره به اینکه محوریت تحریم‌ها در دولت "باراک اوباما"، رئیس‌جمهوری آمریکا رو به افزایش است برناکارآمدی این اقدامات در تغییر رفتار دولت‌ها و گروه‌های دارنده سیاست‌های مغایر با دولت این کشور تأکید کرده است.

این دو ماه‌نامه آمریکایی، نزدیک به جریان نومحافظه‌کار، در این مقاله با عنوان "تحریم‌های معقولانه" به استفاده دولت از گزینه تحریم برای طیف گسترده‌ای از مشکلات از اوکراین گرفته تا سوریه، چین و کره شمالی اشاره کرده و می‌نویسد اوباما از گزینه تحریم‌ها برای "جلوگیری از خشونت‌های بین‌المللی و پایبندی به هنجاری‌های بین‌المللی" استفاده می‌کند.

با این وجود، استفاده مکرر از گزینه تحریم به جای گزینه نظامی، مطابق استدلال "فارن‌افرز" می‌تواند خود به عاملی برای ترغیب رفتارهایی بدل شود که "رفتارهای بد" خوانده شده‌اند.

بر همین اساس، فارن‌افرز می‌نویسد: "با آنکه این ابزارها ممکن است تحت برخی شرایط معین از رفتارهای خشونت‌بار جلوگیری کنند اما در واقع ممکن است با دادن این پیام به متجاوزان مبنی بر اینکه آمریکا تمایلی به استفاده از زور نظامی برای جلوگیری از تهدید منافع آمریکا ندارد می‌توانند ترغیب‌کننده رفتارهای بد هم باشند."

فارن‌افرز، مورد روسیه را یکی از مصداق‌های ناکارآمدی راهکار تحریم‌ها برای وادار کردن کشورها به رفتارهای باب میل آمریکا ذکر می‌کند و به نقل از دیوید کوهن، معاون اطلاعات مالی پیشین وزارت خزانه‌داری آمریکا می‌نویسد که مشخص نیست تحریم‌ها تا چه اندازه توانسته‌اند محاسبات روسیه را برای تغییر رفتار در اوکراین تغییر دهند.

به نوشته فارن‌افرز آمریکا و اتحادیه اروپا از اواخر ماه مارس سال گذشته روسیه را به دلیل الحاق کریمه به این کشور هدف تحریم‌های یکجانبه قرار داده‌اند. با این وجود، نقش روسیه در اوکراین، چنانکه این نشریه می‌نویسد تغییری نکرده است.

مورد سودان که هدف تحریم‌های سازمان ملل و آمریکا واقع شده عدم نمونه دیگری از ناکارآمدی این دسته از اقدامات تنبیهی است، چرا که مقامات تحت تحریم این کشور هم تغییری در رفتارهایشان، آنگونه که مطلوب نظر آمریکا بوده، ایجاد نکرده‌اند.

ارسال نظر: