اردوغان: اگر تا ۴۵ روز کابینه تشکیل نشود، انتخابات زودهنگام برگزار می‌کنم 

کدخبر: 1006959

رئیس‌‌جمهوری ترکیه که در انتخابات این کشور اکثریت پارلمانی را از دست داد از احتمال برگزاری انتخابات زودهنگام، در صورت شکست مذاکرات با حزب مخالف برای تشکیل کابینه خبر داد

به گزارش «نسیم»، "رجب طیب اردواغان"، رئیس‌جمهوری ترکیه می‌گوید در صورتی که حزب عدالت و توسعه و حزب مخالف اصلی نتوانند ظرف 45 روز آینده دولت جدید تشکیل دهند برگزاری انتخابات زودهنگام "اجتناب‌ناپذیر" خواهد بود.

طبق گزارش رسانه‌های ترکیه، اردوغان که پیش از این در انتخابات این کشور برای اولین بار طی سیزده سال گذشته اکثریت را از دست داده بود روز یکشنبه گفت که حزب عدالت و توسعه را مأمورد تشکیل دولت ائتلافی خواهد کرد.

او گفت که در صورتی که گفت‌وگوها با حزب دوم حائز اکثریت آراء یعنی "حزب دموکراتیک خلق‌ها" ناکام بماند طبق قانون اساسی درخواست برگزاری انتخابات زودهنگام را صادر خواهد کرد.

اردوغان افزود: "در صورتی که اولین حزب پیروز در انتخابات نتواند دولت تشکیل دهد و همچنین حزب دوم نیز در دستیابی به این هدف ناکام بماند ، مراجعه به صندوق رای طبق قانون اساسی اجتناب ناپذیر خواهد بود . " .

رئیس‌جمهور ترکیه اضافه کرد که او چنین انتخاباتی را نه انتخابات زودهنگام، بلکه "انتخابات دوباره" می‌داند. او گفت: "غیرقابل تصور است که کشور را بدون دولت رها کنیم. بی‌ثباتی نباید زیاد طول بکشد."

مطابق قانون اساسی ترکیه در صورتی که حزب حائز اکثریت آرا نتواند ظرف 45 روز دولت جدید تشکیل دهد، رئیس‌جمهور می‌تواند دستور برگزاری انتخابات جدید را صادر کند.

حزب عدالت و توسعه‌ در انتخابات پارلمانی هفتم ژوئن برای نخستین بار از سال 2002 اکثریت پارلمان خود را از دست داد. به گزارش رسانه‌های ترکیه، حزب حاکم در انتخابات اخیر با کسب 41 درصد، 258 کرسی از مجموع 550 کرسی پارلمان این کشور را به دست آورد .

تا کنون احزاب ترکیه برای ائتلاف با حزب عدالت و توسعه تمایل نشان نداده‌اند .

ارسال نظر: