سید حسن نصرالله: ایران تنها امید باقی مانده برای آزادی قدس و فلسطین است

کدخبر: 1012635

دبیر کل حزب الله لبنان تاکید کرد: اگر کشورهای غربی آنچه را که ایران از تاسیسات هسته ای و فعالیت های هسته ای می خواهد به آن بدهند، تا ایران اسراییل را به رسمیت بشناسد، ایران چنین کاری نخواهد کرد

به گزارش «نسیم» به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، سید حسن نصرالله در سخنرانی که به صورت ویدئو کنفرانس از جنوب بیروت پخش شد به مناسبت روز جهانی قدس گفت: در ابتدا به مانند عادت گذشته از حضور شما در این مراسم تشکر می کنم و از خداوند مسئلت دارم در این شب ها و روزهای عزیز و پر برکت نماز و روزه شما را قبول بدارد.

دبیر کل حزب الله لبنان با اشاره به برگزاری تظاهرات روز جهانی قدس در کشورهای مختلف جهان، برگزاری این تظاهرات را در بحرین و یمن شایسته تقدیر دانست.

بار دیگر با یکدیگر به مناسبت احیای روز جهانی قدس دیدار می کنیم، روزی که حضرت امام خمینی(ره) آن را که پایه گذاری کرده است، روزی که در آخرین روز جمعه ماه مبارک رمضان برگزار می شود. هدف امام این بود که قدس و فلسطین در وجدان، فرهنگ و توجهات، اولویت، برنامه ها، جنبش ها،جهاد و مبارزه امت اسلامی زنده باشد. روز به روز که می گذرد حکمت بسیار خوب این تصمیم امام خمینی(ره) روشن می شود و همچنین شرایطی که منطقه و کشورهای ما در این روزها با آن روبروست، نیاز بر(احیای این روز) را مورد تاکید قرار می دهد.

درحالی روز قدس را گرامی داریم که یک سال از تجاوزوحشیانه و جنایتکارانه رژیم صهیونیستی در ماه مبارک رمضان سال گذشته به نوار غزه و مردم فلسطین و نیروهای مقاومت در این منطقه می گذرد. امروز با وجود اوضاع دشواری که در کشورهای عربی و اسلامی وجود دارد، شکر خدا میلیون ها نفر به دعوت امام خمینی(ره) لبیک گفتند.

وی افزود: بزرگ ترین راهپیمایی ها در شهرهای ایران برگزار شده است و همان طور که رسانه ها اعلام کردند همچنین این مراسم در کشورهای عربی و اسلامی نظیر عراق، یمن، سوریه،اردن، قطیف عربستان سعودی،بحرین، تونس،موریتانی، سودان،غزه، ترکیه، پاکستان و شماری از شهرهای اروپایی برگزار شده که نشانه بسیار مهمی است. با این راهپیمایی ها انسان به شدت امیدوار می شود مبنی بر این که همچنان انسان هایی که قدس را به یاد می آورند و به خیابان ها می آینده و در سالن های بزرگ جمع می شوند و برای حمایت از قدس فریاد سر می دهند.

در ابتدا به صورت ویژه می خواهم به دو تظاهرات اشاره کنم.

تظاهرات نخست در یمن برگزار شده است.

عزیزان یمنی امروز در خیابان های صنعا جمع شدند و برای حمایت از قدس و فلسطین تظاهرات کردند. با وجود ادامه تجاوز آمریکا و عربستان سعودی به شهرها و روستاهای یمن و هدف قرار دادن هر موجود زنده و غیرزنده ای در این کشور و با وجود ادامه حملات هوایی مستمر به صنعا و اطراف این شهر ولی ده ها هزار نفر از یمنی ها برای حمایت از قدس، غزه و فلسطین تظاهرات کردند. ملت یمن احساس می کند که جهان و مشخصا کشورهای عربی و اسلامی این کشور را نادیده گرفته اند. جهان میان حمایت یا مخالفت از جنگ علیه یمن تقسیم نشده بلکه میان حمایت از تجاوز به یمن و سکوت در برابر این تجاوز تقسیم شده است و کشورهای بسیار کمی با این تجاوز و جنگ مخالفت کردند.

این وضع بسیار دردآور، اندوهبار و شرم آور است.

با این وضع ملت یمن نمی گوید نسبت به غزه، قدس و فلسطین بی تفاوت است. باید از این موضع یمنی ها تشکر کرد و با افتخار از اراده،هوشیاری و مقاومت، اخلاص ملت یمن قدردانی کرد که امروز تعهد عقیدتی، سیاسی و جهادی و اخلاقی خود را به مسئله فلسطین نشان داده است.

سید حسن نصرالله بیان داشت: تظاهرات مهم دیگر در بحرین برگزار شده است. وجه تشابه بحرین و یمن این است که کشورهای عربی و اسلامی و دیگر کشورهای جهان بحرین را به مانند یمن نادیده گرفته اند. در کشورهای مختلف با عناوین مختلفی نظیر گروه های مخالف و گروه های مسلح و به اصطلاح انقلاب های عربی حضور دارند و از آن حمایت مالی، تسلیحاتی، رسانه ای شده و برای حمایت از این گروه ها و به اصطلاح انقلاب ها کنفرانس ها و نشست هایی در شورای امنیت و در عرصه منطقه ای و بین المللی برگزار می شود ولی چنین وضعی را برای مردم بحرین و یمن شاهد نیستم. این دو کشور با مظلومیت ویژه ای روبرو هستند. با وجود این وضع شاهد تظاهرات بحرینی ها در همه روستاها و شهرهای این کشور برای احیای روز قدس بوده ایم. بحرینی ها با این تظاهرات تعهد اخلاقی، عقیدتی، ایمانی، سیاسی و جهادی خود را به مسئله فلسطین به عنوان مسئله مرکزی جهان اسلام نشان دادند. شرایط سیاسی وخطراتی که در بحرین وجود دارد و تهدیدات داعش مبنی بر منفجر کردن مساجد و سرکوبگری های رژیم بحرین تاثیری در برگزاری این تظاهرات نشده است. به هر حال تظاهرات میلیونی امروز امید زیادی به ما می دهد.

دبیر کل حزب الله لبنان تاکید کرد تجاوز عربستان سعودی به یمن برای کمک به رژیم غاصب اشغالگر قدس بوده ست.

سید حسن نصرالله در ادامه سخنرانی که به صورت ویدئو کنفرانس از جنوب بیروت پخش شد به مناسبت روز جهانی قدس گفت: به مناسبت روز عظیم قدس درباره رژیم اشغالگر قدس سخنانی خواهیم داشت. امروز همه کشورهای منطقه این رژیم را نادیده گرفته اند و در اماکن دیگر مشغول هستند.

سخنانی درباره تحولات منطقه و در نهایت درباره وضع لبنان خواهیم داشت، هر چند که بررسی تحولات سیاسی لبنان به وقت ویژه ای نیاز دارد ولی به دلیل اهمیت تحولات لبنان در روزها و هفته های گذشته اشاره ای به تحولات این کشور خواهم داشت.

در ابتدا به رژیم اشغالگر قدس و فلسطین که دشمن ماست می پردازم.

امروز اسرائیل کجاست؟

در ماه ژوئن گذشته کنفرانسی در هرتزیلیای اسرائیل برگزار شود و هر سال این کنفرانس برگزار می شود و سران سیاسی ، نظامی و امنیتی اسرائیل و دیگر کارشناسان از کشورهای مختلف جهان در این کنفرانس حضور می یابند.

ماهیت این کنفرانس این است که به موضوعات راهبردی مرتبط به اسرائیل و منطقه می پردازد و در نهایت این کنفرانس توصیه هایی می دهد.

در حال حاضر می خواهم بر برخی از این توصیه ها و مواضع اسرائیل متمرکز می شوم تا ببینیم امروز اسرائیل چه سیاست هایی در منطقه دارد.

وی افزود: اولین توصیه مورد اجماع این کنفرانس این بوده که شرایط منطقه ای و راهبردی اسرائیل بهبود یافته است ، یعنی شرایط منطقه ای و راهبردی این رژیم در مقایسه با چهار سال گذشته و تحولاتی نظیر بهار عربی ، بیداری اسلامی و انقلاب های مردمی که باعث وحشت اسرائیل شده بود در سال 2015 دیگر وجود ندارد و اسرائیلی ها بسیار آرام شده اند.

با تاسف شدید ، سران رژیم صهیونیستی با تهدیدی در میان یک و نیم میلیارد مسلمان روبرو نیستند، تهدیدی که موجودیت رژیم کوچک اشغالگر را در سرزمین مقدس فلسطین در معرض خطر قرار دهد و تنها چند تهدید برای این رژیم در جهان اسلام وجود دارد که به آن اشاره خواهم کرد.

رژیم های سیاسی و ارتش های یک میلیارد و پانصد میلیون مسلمان و نه نیروی هوایی و موشک ها و زرهپوش های آنان تهدیدی برای اسرائیل نیست بنابراین این رژیم در اطمینان خاطر قرار دارد.

اسرائیل فکر می کند هر آنچه را که امروز در اطراف این رژیم در جریان بوده به سود منافع آن است. در مسئله سوریه، شخصیت هایی که در کنفرانس هرتزیلیا حضور یافتند و مقامات صهیونیستی از جنگ ، ویرانی ها و کشتارهایی که در سوریه وجود دارد ابراز خوشحالی کردند و به این توجه ندارند که نتیجه این وضع برای سوریه چه خواهد شد.

اسرائیلی ها به شرایط کنونی در سوریه توجه دارند.

سوریه کشور اساسی در محور مقاومت است که با سیطره اسرائیل و آمریکا و شروط سازش اسرائیلی برای فلسطین و منطقه مخالفت می کند ولی امروز تضعیف و ویران می شود و به این دلیل اسرائیلی ها از اوضاع سوریه خوشحال هستند.

سید حسن نصرالله بیان داشت: برخی از مقامات رژیم صهیونیستی پیشنهاد کردند که در عرصه بین المللی تلاش کنند تا جهان به صورت رسمی الحاق جولان(سوریه) را به رژیم غاصب اسرائیل به رسمیت بشناسد.

در حال حاضر اسرائیلی ها تلاش های دیپلماتیکی در این زمینه دارند و بهانه صهیونیست ها این است که سوریه با شرایط کنونی روبروست و باید جولان را از خطر نجات داد. همچنین در اسرائیل درخواست هایی برای عملی کردن طرح های شهرک سازی در جولان مطرح می شود تا شمار شهرک نشینیان صهیونیست(این منطقه) به یکصد هزار نفر برسد.

این پیشنهادها در کنفرانس هرتزیلیا مطرح شده است.

اسرائیل در مسئله یمن، از تجاوز رژیم عربستان سعودی و آمریکا به یمن خوشحال است و با عربستان سعودی ابراز همبستگی می کند و مقامات اسرائیلی از لزوم برقراری شراکت راهبردی با ریاض و با کشورهای به اصلاح میانه روی عربی برای مقابله با به اصطلاح تهدیدات یمن سخن می گویند. اسرائیلی ها می گویند در صورتی که یمن مستقل شود و در صورتی که یمن به کشور آزاد و مستقل تبدیل و تسلیم اراده ملت خود شود، قطعا یمن به کشور مقاوم و به بخشی از محور مقاومت تبدیل و همچنین به تهدیدی راهبردی علیه اسرائیل تبدیل خواهد شد.

جنگ امروز یمن بزرگ ترین خدمت عربستان سعودی به اسرائیل است و شکی در این نیست که این رژیم نیز بسیار خرسند است.

دبیر کل حزب الله لبنان با اشاره به حمایت های ایران از فلسطین و گروه های مقاومت در منطقه تاکید کرد حمایت از فلسطین بدون همراهی با جمهوری اسلامی ایران بی معناست.

سید حسن نصرالله گفت:کسانی که به مسائل راهبردی،نظامی،امنیتی،سیاسی و اقتصادی منطقه واقف هستند می دانند که جایگاه یمن در تنگه باب المندب و دریای سرخ به چه معناست.

اسرائیل از جنگ های داخلی در کشورهای منطقه خرسند است و با استفاده از سازمان های جاسوسی و به شیوه های مختلف تلاش می کند این جنگ ها تشدید شود و با تاسف شدید شماری از کشورها وارد این مصیبت شده اند و امروز نیز برنامه هایی برای الجزایر طراحی شده است و با تاسف شدید نیز درگیری های این کشور نیز با بعد فرقه ای نشان داده می شود.

من اطلاع کاملی از اوضاع الجزایر ندارم ولی با تاسف زمانی که مشکلاتی که در برخی از مناطق ایجاد می شد، رسانه ها از اختلافات قومی یعنی عرب-آمازیغ ( در الجزایر) سخن می گفتند ولی در روزهای گذشته شاهد آن بودیم که برخی از شبکه های خبری بیگانه عرب زبان از درگیری های مذهبی مالکی- اباضیه(در الجزایر) سخن می گفتند.

کشورهای غربی می خواهند این درگیری ها را مذهبی و فرقه ای نشان دهند. بی شرمی در کنفرانس هرتزیلیا به حدی رسید که برخی از اسرائیلی ها از ایجاد ائتلاف اسرائیلی-عربی برای مقابله با تروریسم سخن گفتند. اسرائیلی ها چه طرف هایی را تروریست می دانند؟

ایران و جنبش های مقاومت، تهدید تروریستی از نظر اسرائیل هستند. این اسرائیل دورو و منافق مدعی است که با مصر در تحولات منطقه سینا ابراز همبستگی می کند ولی در عین حال می خواهد میان مصر و نوار غزه و مشخصا میان قاهره و جنبش حماس اختلاف ایجاد کند.

وی افزود: اسرائیل در سوریه خود را مدافع دروزی ها نشان می دهد ولی اسرائیل همه نوع کمک ها را در اختیار جبهه النصره و دیگر گروه های مسلح تکفیری قرار می دهد که تهدیدی نه تنها برای دروزی ها بلکه برای همه سوری ها هستند. این سیاست اسرائیل منافقانه است. قطع نظر از جزئیات،اسرائیلی که سرمنشا تروریسم، اصل تروریسم و دولت تروریسم است و توسط سازمان های تروریستی تاسیس شده و ماهیت آن تروریستی است خود را مبارز با تروریسم نشان می دهد.

اسرائیل فقط یک سال پیش بزرگ ترین جنایت جنگی علیه بشریت را در نوار غزه مرتکب شد و نهادهای بین المللی که در سالهای طولانی گذشته با اسرائیل تعارف داشتند نتوانستند این بار این حقیقت را نادیده بگیرند.

اسرائیل شمار زیادی از کودکان و زنان فلسطینی را به شهادت رساند، خانه ها را ویران و غیرنظامیان را کشتار کرد. این رژیم با این همه جنایت خود را یک رژیم متمدن نشان می دهد و می خواهد بخشی از محور مقابله با تروریسم باشد.

متاسفانه شاید به دلیل وضع بد فعالیت های تروریستی برخی ها بگویند ما چه ارتباطی به اسرائیل داریم و اولویت ما مقابله با فعالیت های تروریستی کنونی است.

تهدیدات تروریستی تکفیری موجود از بدترین مصائب امت اسلامی است.

این تکفیری ها هیچ برنامه سیاسی ندارند و همه اقدامات آنان بر اساس وابستگی دینی و فکری و مذهبی است.

همه کشتارهایی که در منطقه وجود دارد و بر اساس این وابستگی ها و نه برنامه سیاسی است.

سید حسن نصرالله بیان داشت: مسئله دیگر این که اسرائیل، چه طرفی را برای خود تهدید می داند؟ تنها یک کشور به عنوان تهدیدی برای اسرائیل است. پس از آنکه سوریه از دایره کشورهای تهدید کننده اسرائیل خارج شد، تنها جمهوری اسلامی ایران باقی مانده است. همه شخصیت های اسرائیلی و کارشناسان این رژیم قبل و بعد از کنفرانس هرتزیلیا به جمهوری اسلامی ایران و پرونده هسته ای این کشور و توسعه توان موشکی، وضع اقتصادی، دموکراسی و همبستگی مردم ایران با نظام و سلامت جسمی رهبر معظم انقلاب اسلامی مشغول شدند. بنابراین ایران و جنبش های مقاومت هدف اسرائیل در منطقه هستند.

با وجود ارزش و احترامی که برای جنبش های مقاومت به ویژه حزب الله قائل هستیم ولی این جنبش ها به مرحله ای نرسیده اند که تهدیدی موجودیتی برای اسرائیل باشند.

این جنبش ها یک تهدید راهبردی برای اسرائیل هستند ولی به مرحله ای نرسیده اند که تهدیدی موجودیتی برای این رژیم باشند. امروز جمهوری اسلامی ایران تنها کشوری است که اسرائیل آن را تهدیدی برای موجودیت خود می داند که یک حقیقت است و به این دلیل اسرائیل در سراسر جهان، علیه ایران اقدامات تحریک آمیز می کند. نتانیاهو در کنگره آمریکا تلاش هایی علیه ایران داشت. وی کشورهای عربی را علیه ایران تحریک می کند. چرا رسانه ها و محافل سیاسی در کشورهای عربی و اسلامی این پرسش را مطرح نمی کنند چرا همه کشورهای عربی و اسلامی تهدیدی برای اسرائیل نیستند و این ایران بوده که تنها تهدید برای اسرائیل است؟ نباید این سوال را در روز جهانی قدس پرسید؟

چرا صهیونیست ها این گونه دشمنی شدیدی با ایران دارند؟ چرا این نگرانی و ترس و احتیاط اسرائیلی ها را از عربستان سعودی و دیگر رژیم های عربی شاهد نیستیم؟

وی در ادامه گفت: امروز ارتش های عربی میلیاردها دلار تسلیحات،موشک های دوربرد،توپخانه ها و زرهپوش ها را خریداری می کنند ولی اسرائیل هیچ ترس و نگرانی از این کشورها ندارد. نداشتن نگرانی به این دلیل نیست که از این رژیم تضمین های مکتوب گرفته است بلکه اسرائیل به ذهنیت و طرز فکر رژیم های عربی اطمینان دارد. تجربه شصت و هفت سال گذشته پس از تاسیس رژیم صهیونیستی این مسئله را برای بیشتر کشورهای عربی تایید می کند. اسرائیل به خوبی می داند رژیم های عربی قدس، فلسطین و مسئله فلسطین را فروخته اند. در یک سال گذشته آیا خانه های مردم نوار غزه تعمیر شد، وضع زخمی ها این منطقه چگونه است؟آیا محاصره این منطقه برداشته است؟مردم این منطقه در چه وضع زندگی می کنند؟

در صورتی که پول اندکی از میلیاردها دلاری که برای جنگ علیه یمن، سوریه،عراق و سرکوب مردم هزینه می شد، برای مردم غزه در نظر گرفته می شود آنان با وضع کنونی روبرو نبودند.

آیا مردم غزه بخشی از فلسطین و امت عربی و اسلامی نیستند؟ مجبور است بگویم که آیا مردم غزه از اهل سنت و مسلمان روزه دار نیستند؟

دبیر کل حزب الله لبنان خاطرنشان کرد: تصمیم رژیم های عربی بر این اساس است که فلسطین را فروخته و رها کرده اند. فلسطین برای این رژیم ها هیچ معنایی ندارد.

اسرائیل همچنین به خوبی می داند گروه های تکفیری که از حمایت برخی از رژیم های عربی برخوردارند،هرگز به فلسطین و قدس ارتباطی ندارند و نبرد این گروه ها با طرف های دیگر است. جریان های تکفیری تنها به سود اسرائیل فعالیت می کنند و خستگی ناپذیر به نفع اسرائیل کشورهایی نظیر عراق و سوریه و یمن را ویران می کنند و فتنه مذهبی و فرقه ای در میان مسلمانان و مسیحیان به راه می اندازند و در پی تجزیه امت اسلامی و بافت اجتماعی همه کشورهای منطقه هستند.

امروز این ایران است که همچنان پرچمدار دفاع از قدس و مبارزه با اسرائیل است و موجودیت رژیم صهیونیستی را به رسمیت نمی شناسد. حتی مذاکرات هسته ای و توافق هسته ای احتمالی نیز تاثیری در این موضع ایران ندارد. نتانیاهو خواهان آن بود که این توافق دارای بندی باشد که ایران بر اساس آن اسرائیل را به رسمیت بشناسد. در صورتی که توافق هسته ای حاصل شود و هر آنچه که به ایران می خواهند بدهند، در صورتی که شرط این توافق به رسمیت شناخته شدن اسرائیل توسط جمهوری اسلامی ایران باشد قاطعانه می گویم جمهوری اسلامی ایران، جمهوری امام خمینی(ره) به رهبری حضرت امام خامنه ای، دولت، پارلمان و ملت ایران هرگز چنین بندی را نخواهد پذیرفت چرا که اگر بپذیرد از دین خود خارج می شود. این ایرانی است که ما می شناسیم.

ایرانی که امروز تلاش می کند همه کشورها با یکدیگر وحدت داشته باشند از محور مقاومت از کشورها گرفته تا جنبش ها حمایت سیاسی،معنوی،مالی،تسلیحاتی می کند ولی هیچ طرفی جرات چنین کمکی را ندارد. ایران با وجود تحریم های شدید که بیش از سی سال گذشته با آن روبروست و تهدیدات جنگی که علیه این کشور وجود دارد ولی به حمایت های خود از محور مقاومت ادامه می دهد.

به دلیل آنکه ایران تهدیدی برای اسرائیل و سیطره آمریکا بر منطقه است،علیه ایران در گذشته جنگ به راه انداخته اند و در حال حاضر جنگ رسانه ای، سیاسی،روانی و اقتصادی علیه این کشور وجود دارد و در این جنگ متحدان آمریکا در منطقه حضور دارند و این متحدان آمریکا در طول دهه های گذشته بهترین یاریگر اسرائیل بوده اند.

سید حسن نصرالله در ادامه تاکید کرد: در روز جهانی قدس به صراحت به مسلمانان، مسیحیان،اعراب، فلسطینیان،گروه های مقاومت و همه یاریگران مسئله فلسطین می گویم تنها زمانی می توانند حامی فلسطین باشند که همراه جمهوری اسلامی ایران باشند و در صورتی که دشمن جمهوری اسلامی ایران باشید پس دشمن فلسطین و قدس هستید. این ادعا نیست چرا که پس از یاری خداوند، جمهوری اسلامی ایران و کمک آن به ملت و جنبش های مقاومت در منطقه تنها کمک برای بازپس گرفتن قدس و فلسطین است. اما برخی ها تلاش می کنند از همراهی با ایران تحت ادعای طرح امپراتوری ایران در منطقه شانه خالی کنند. هیچ طرح ایرانی وجود ندارد و این طرح، نیرنگی برای دور کردن اعراب، مسلمانان و ملت های از ایران به عنوان متحد جدی و واقعی است.

هر گونه حرف و حدیث درباره طرح های صفوی مسلکانه و هلال شیعه پوچ و بی پایه و اساس است. همه این ادعا دروغ است و ذهنیت و فکر فاسد رژیم های عربی که قدس و فلسطین را رها کرده این دروغ را می سازد.

زمانی که به این رژیم ها گفته می شود که چرا با ایران علیه دشمن اسرائیلی همراه نمی شوند این رژیم ها می گویند این همراهی باعث گسترش تشیع و طرح امپراتوری ایران در منطقه می شود که این اظهارات پوچ و بی پایه و اساس است.

دبیر کل حزب الله لبنان در بخش دیگری از سخنان خود درباره اوضاع سوریه با اشاره به این که باید با استفاده از راه حل سیاسی به بحران در سوریه پایان داده شود، خاطرنشان کرد: باید همه کشورهایی که به دنبال آتش افروزی در سوریه هستند و از تروریست ها حمایت مالی، رسانه ای و تسلیحاتی می کنند و اجازه نمی دهند سوری ها با یکدیگر گفتگو کنند ، دست از این اقدامات بردارند.

قطع نظر از مبارزان بیگانه مسلح در سوریه ولی گروه های مخالف و مسلح نظام سوریه پس از این همه تحولات متقاعد شده اند که باید به بحران در کشور پایان داده شود. این سوری ها می دانند که راه حل نظامی نمی تواند به این بحران پایان دهد و راه حل سیاسی تنها راه است ولی برخی ها مانع از عملی شدن راه حل سیاسی در سوریه می شوند. باید سوریه به جایگاه سابق خود بازگردد و اوضاع این کشور بهبود یابد. برخی ها بر ادامه دادن به ماجراجویی اشتباه خود در سوریه اصرار دارند و در خواب و خیال سقوط این کشور هستند و همین خواب و خیال ها را پنج سال پیش نیز داشتند.

پس از این که ادلب سقوط کرد برخی ها می گفتند که کار نظام سوریه تمام شده است و تا چند روز دیگر این نظام سقوط می کند و این چند روز کردن ها از پنج سال پیش ادامه دارد. بدانید که نظام سوریه در چند روز و چند ماه و چند سال آینده سقوط نخواهد کرد. توجه به تحولات هفته های گذشته بیانگر این بوده که اوضاع سوریه تغییر کرده است.

وی بیان داشت: مقاومت ارتش سوریه و گروه های مردمی در برابر حملات بزرگ در درعا، سویدار، الحسکه و سهل الغاب بیانگر این مسئله است و امروز شاهد آن هستیم که ارتش سوریه در حال بازپس گرفتن ابتکار عمل در الزبدانی و اطراف تدمر است.

به کسانی که می خواهند سوریه را با استفاده از راه حل نظامی سرنگون کنند می گویم که هرگز نمی توانند و جنگ طولانی آنان در سوریه به هدف این طرف ها منجر نخواهد شد.

سوریه مقاوم است و به مقاومت خود ادامه خواهد داد و کسانی که همراه سوریه هستند همراه با این کشور باقی خواهند ماند.

ما نیز با سوریه بودیم، با آن هستیم و همراه با این کشور باقی خواهیم ماند. در روزهای گذشته برخی از رسانه ها دروغپردازی هایی درباره مواضع روسیه داشتند مبنی بر این که موضع این کشور درباره سوریه تغییر کرده است ولی پس از سفر ولید المعلم وزیر خارجه سوریه به مسکو و اظهارات ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در دیدار با المعلم درغپردازی های این رسانه ها نشان داد. روسیه خود را به سوریه متعهد می داند. موضع ایران نیز درباره سوریه قطعی است.

ما از ابتدا به روشنی گفتیم که از خواسته های به حق مردم سوریه، اصلاحات و راه حل سیاسی حمایت می کنیم. ما مخالف ویران کردن سوریه، نهادهای دولتی،ارتش و سیطره گروه های تکفیری بر این کشور هستیم. این موضع ما به نفع سوریه، لبنان و فلسطین است.

سید حسن نصرالله دبیر کل حزب الله لبنان در ادامه سخنرانی خود به مناسبت روز جهانی قدس گفت: اگر ما در سوریه می جنگیم، خود را پنهان نمی کنیم و همه شهدای خود را که برای سوریه، لبنان، فلسطین و امت اسلامی به خاک افتاده اند با افتخار تشییع می کنیم. راه قدس از قلمون، الزبدانی، حمص، حلب، درعا و السویداء و حسکه می گذرد، زیرا اگر سوریه از دست رفت فلسطین از دست می رود.

راه قدس همچنین از یمن می گذرد. تجاوز سعودی - آمریکایی ضد یمن باید متوقف شود. بار دیگر این تجاوز را به شدت محکوم می کنیم و هر لحظه و در هر مناسبت به نام حزب الله، این تجاوز غیر منطقی، وحشیانه و غیر انسانی ضد ملت یمن را محکوم می کنیم و این محکومیت را سبب تقرب به خدا می دانیم. 107 روز است که از تجاوز می گذرد اما چه نتیجه ای داشته است؟ شکست پشت شکست. اهداف عاصفه الحزم (طوفان قاطعیت) و اعاده الامل (بازگردادن امید) را لیست کنید، چه می بینید؟ فقط شکست بر روی شکست!. نظام سعودی باید درک کند که برای جنگش ضد یمن هیچ افقی متصور نیست و نمی تواند اراده ملت یمن را بشکند و تکیه بر نیروهایش (مزدورانش) در داخل نتیجه ای جز ریخته شدن خونهای بیشتر ندارد و ادامه حملات هوایی پایداری ملت یمن را نمی شکند، ملتی که بر زندگی آزادانه و استقلال و زندگی با شرافت تاکید دارد. تظاهرات امروز صنعا را دیدی و شعارهای آنان را شنیدید. 107 روز جنایت و بمباران شهرها و بیمارستانها و بازارها که در ماه رمضان هم ادامه داشت و هر روز دهها شهید بر جای گذاشت نتوانست مردم را منزوی کند و اراده آنها را بشکند. به نظر می رسد جنگ سعودی ضد یمن بدون هدف سیاسی است و تنها هدف آن انتقام از یمن و ملت یمن است. سعودی از خود دفاع نمی کند زیرا حمله ای ضد آن صورت نگرفته بلکه نیروهای یمنی در دفاع از خود به پایگاههای نظامی مرزی حمله می کنند و باز می گردند. آنچه ضد یمن رخ داده، عملیات انتقام جویانه است، زیرا ملت یمن از اطاعت از آنچه سعودی ها ولی امر می دانند سر باز زده و نمی خواهند بندگان و بردگان سعودی باشند. این استقلال خواهی برای مردم یمن ممنوع است و یمنی ها را مجبور کرده اند که هزینه این انتخاب خود را بدهند. در این شرایط همه کشورهای جهان باید به عربستان کمک کنند تا از درخت پایین بیاید. کسی که مورد تعرض قرار گرفته چاره ای جز دفاع از کرامت و عزت و آزادی خود تا زمانی که جنگ باقی است ندارد. اما متجاوز، گزینه ای پیش رو ندارد و من می دانم که گزینه های عربستان به پایان رسیده است.

ما بار دیگر انفجارهای القدیح در القطیف و در الدمام عربستان را محکوم می کنیم. این اقدامات ضد نمازگزاران و مساجد را محکوم می کنیم و در مورد وخامت اوضاع هشدار می دهیم. من در این مورد به علت حساسیت مسایل داخلی عربستان سخنی نمی گویم. در مورد کویت هم انفجار در مسجد امام صادق علیه السلام در میان نمازگزاران در حال عبادت را محکوم می کنیم، اما آنچه در این خصوص مهم و قابل توجه است آنکه کویتی ها از امیر کویت، دولت، پارلمان، احزاب سیاسی و اجتماعی، علما، سنی و شیعه، رسانه ها و مردم کویت نمونه جالبی از برخورد با این گونه حوادث خطرناک را ارایه دادند. انتظار می رود که این رفتار را در همه کشورهای عربی و اسلامی مشاهده کنیم و اگر مسجد، کلیسا، حسینیه، بازار، مدرسه و یا خیابانی دچار انفجار و تجاوزی وحشیانه از این دست می شود، حکومت آن کشور و مسوولان و نمایندگان پارلمان و گروههای سیاسی و اصحاب رسانه و اقشار مختلف مردم به ابراز همدردی و همبستگی بپردازند. آنچه در کویت دیدیم اقدامی انسانی بود که در برابر آن فقط می توان ادای احترام کرد. در کویت هیچ کس تا آنجا که من اطلاع دارم به توجیه این اقدام وحشیانه نپرداخت و همه آنرا محکوم کردند. کسی که مسجدی را منفجر می کند هدف سیاسی ندارد، آنها این مسجد را منفجر کردند چرا که نمازگزاران، شیعه بودند و دسته بندی هایی که می گویند برخی طرفدار ایران بودند مطرح نبود. هدف این انفحار ایجاد فتنه مذهبی در کویت بود. می خواستند شیعیان را به واکنش وادار کنند و بعد از آن اهل سنت اقدام متقابل انجام دهند. آنچه امیر کویت و سیاستمداران و علما و مردم کویت انجام دادند باعث شد کشورشان نجات پیدا کند. آنها تهدید را به فرصت تبدیل کردند. تهدید فتنه مذهبی و تخریب کشور را به فرصتی برای وحدت ملی تبدیل کردند و انسجام و امنیت کشور را در برابر تکفیری های فتنه انگیز بیشتر کردند.

اما در بحرین بر عکس است. نظام بحرین به جای اینکه از تهدیدات (گروه تکفیری صهیونیستی) داعش - که اعلام کردند در مساجد بحرین را هم منفجر خواهند کرد - برای وحدت ملی استفاده کنند و مردم را به گفتگو دعوت کند و پدرانه و برادرانه و انسانی و اخلاقی با ملت رفتار کند و علمای بازداشت شده و بزرگان و رهبران مردم را از زندان آزاد کنند و بگویند ای مردم، ای معارضان، کشور در خطر است و همه ما تهدید شده ایم پس بهتر است به گفتگو بپردازیم و صفحات جدیدی را بگشاییم و احکام ظالمانه را ضد رهبران معارضان از جمله شیخ علی سلمان لغو کنند، بر عکس عمل می کند و از تهدید برای سرکوب بیشتر مردم استفاده می کند و آزادی ها را کاهش می دهد و فضای امنیتی را بیشتر می کند. اما علیرغم همه این اقدامات، ملت بحرین به راه خود ادامه می دهد. حضور امروز آنها در خیابان ها برای مساله ای که به امت اسلامی مربوط می شود، بهترین دلیل بر هوشیاری و تعهد اعتقادی و سیاسی این ملت است.

دبیر کل حزب الله لبنان تاکید کرد گفتگو و همکاری میان گروه های سیاسی لبنانی تنها راه برای حل مشکلات دولت این کشور است.

سید حسن نصرالله در ادامه سخنرانی که به صورت ویدئو کنفرانس از جنوب بیروت پخش شد به مناسبت روز جهانی قدس گفت: سخن گفتن از مسایل لبنان فرصتی مناسب می خواهد و اگر خدا خواست در روزهای آینده به تفصیل به آن خواهم پرداخت. چند هفته پیش روشن بود که کشور به مشکلی دچار می شود و این مشکل به وضع سیاسی این کشور مرتبط است. طرف اصلی مرتبط به این مسئله جریان ملی آزاد و رهبر آن میشل عون است. ما به خاطر اینکه متحد میشل عون هستیم، با وی در ارتباطیم و از مسایل مربوط به حزب او و اینکه چه وعده هایی به وی داده شده است مطلع هستیم و می دانستیم که این مشکل ایجاد می شد. در رسانه ها تنها به این مسئله بسنده کردیم و از مردم خواستیم مسایل سیاسی داخلی را جدی بگیرند و به واقعیت ها پشت نکنند اما کسی این هشدار ها را جدی نگرفت. ما فکر می کنیم که برخی از گروه های سیاسی لبنان برداشت اشتباهی دارند. میشل عون خواسته های به حقی درباره دولت و ساز وکار آن و موضوعات دیگر دارد ولی برخی از گروه های لبنانی فکر کردند که می توانند عون را از متحدان وی نظیر حزب الله جدا کنند با این طرز فکر که حزب الله در سوریه مشغول است و با استفاده از مشکلاتی که وجود دارد میشل عون و جریان ملی آزاد را به حاشیه برانند ولی برداشت این گروه ها اشتباه است. ما نمی خواستیم این وضع در کشور ایجاد شود. هدف این بود که قبل از نشست کابینه درباره سازوکار کابینه توافق حاصل شود ولی به این مسائل توجه نشد که اشتباه است.

وی افزود: این گروه ها سپس به این نتیجه رسیدند که برداشت آنان اشتباه است چرا که متحدان میشل عون وی را رها نکرده اند و هرگز از جریان ملی آزاد چشم پوشی نخواهند کرد و دلیل آن نیز آن چیزی بوده که قبل و در خلال نشست کابینه رخ داده است. برخی نیز گفتند که حمایت متحدان میشل عون به ویژه حزب الله از وی جدی نیست چرا که حزب الله در تظاهرات مورد درخواست جریان آزاد ملی شرکت نکرد. نخست این که به سود تحرکات مردمی حامیان خواسته های به حق میشل عون و جریان ملی آزاد نبوده است که حزب الله در تظاهرات آن شرکت کند. درست نبود در این تظاهرات شرکت کنیم به ویژه آنکه میشل عون از ما نخواسته بود در این تظاهرات شرکت کنیم. وی به خوبی ماهیت مسئولیت های حزب الله را در این مرحله درک می کند. من به دنبال این نیستم که چه طرفی را مسئول بدانم و تنها اشاراتی به اوضاع لبنان می کنم. نخست این که همه درک می کنیم که انتخاب رئیس جمهور لبنان به دلیل شرایط کنونی دشوار است ولی همه باید انتخاب رئیس جمهور را اولویت خود قرار دهند. دوم این که باید درباره سازوکار روشن و قطعی برای فعالیت کابینه به تفاهم برسیم چرا که به دلیل انتخاب نشدن رئیس جمهور در کشور با وضع فوق العاده ای روبرو هستیم. عماد عون و متحدان وی خواهان متوقف شدن فعالیت دولت نیستند و همچنین هیچ طرفی نمی خواهد دولت سرنگون شود و همه می دانیم که سرنگون شدن این دولت به هر بهانه ای به این معناست که کشور تعطیل می شود و با توجه به شرایط کنونی در منطقه، استعفای دولت کنونی لبنان تصمیم بسیار خطرناکی است.

بنابراین هیچ طرفی نمی خواهد دولت سرنگون یا فعالیت های آن متوقف شود ولی همه می خواهند این دولت به صورت درست و در چارچوب قانون اساسی و سازوکارهای قانونی که تقویت کننده مشارکت است فعالیت کند.

سید حسن نصرالله بیان داشت: شرایط فوق العاده ای در کشور وجود دارد و باید به چنین تفاهماتی برسیم. دلیل این که هیچ طرفی مخالف فعالیت این دولت نبوده این است که این دولت دستور کار خود را مشخص و صدها تصمیم اتخاذ کرده و هیچ طرفی مانع از ادامه کار این دولت نشده است. منافع ملی، مردم و شهروندان لبنانی ایجاب می کند که هیچ طرفی به دنبال متوقف کردن فعالیت های دولت نباشد ولی مسئله اساسی این است که فعالیت های دولت بر اساس سازوکارهای درست و تضمین کننده مشارکت و اعتماد میان گروه های تشکیل دهنده دولت باشد. سوم این که موضع ما درباره فعالیت کابینه روشن است. از زمانی که خلاء انتخاب رئیس جمهوری در کشور رخ داد، ما در فراکسیون مقاومت در پارلمان لبنان فعالیت پارلمان و انتخاب رئیس جمهور را به یکدیگر مرتبط نکرده ایم و ممکن است در این زمینه با دیگران اختلاف نظر داشته باشیم. موضع ما این است که باید پارلمان به فعالیت های طبیعی خود ادامه بدهد. مهلت قانونی پارلمان نیز پایان یافته است و با صراحت اعلام می کنیم که خواهان آغاز به کار دوره فوق العاده پارلمان هستیم تا فعالیت پارلمان آغاز شود و همه ما بر روی تصمیمات پارلمان و حسن تدبیر نبیه بری رئیس پارلمان حساب باز کرده ایم.

چهارم این که ما خواهان گفتگوی جدی جریان مستقبل با جریان ملی آزاد هستیم. جریان مستقبل وعده هایی به میشل عون داده بود و باید این وعده ها را عملی کند. پشت پا زدن به وعده ها و گفتگوها هیچ نتیجه ای به همراه ندارد. تکیه داشتن به وقت کشی یا جدا کردن جریان ملی آزاد از متحدان خود تصمیم اشتباهی است. من به روشنی اعلام می کنم که هرگز از متحدان خود به ویژه میشل عون و جریان ملی آزاد چشم پوشی نخواهیم کرد و گزینه های ما برای حفظ این رابطه ائتلافی گسترده است.

وی تاکید کرد: بنابراین بهتر است که این دو جریان وارد گفتگو شوند و سپس همه به این گفتگوها ملحق خواهیم شد تا این گفتگوها را تقویت کنیم تا مسیر اداره کشور به راه خود ادامه بدهد. لبنان در این مرحله تاریخی و دشوار بیش از هر زمان دیگری به حفظ صلح داخلی،ثبات سیاسی،نهادهای قانونی و همزیستی نیازمند است و دلیلی برای به حاشیه راندن و انتقام گرفتن وجود ندارد. سرنوشت لبنانی ها بدین گونه است که با یکدیگر زندگی کنند و شراکت داشته باشند و تنها راه برای حفظ امنیت، ثبات،نهادها و شراکت واقعی آنان این است که با یکدیگر گفتگو کنیم و به یکدیگر پشت نکنیم و تصمیمات خود را به متغیرهای منطقه ای و بین المللی گره نزنیم چرا که همه در یکی کشتی در یک دریای متلاطم هستیم. روشن نیست در صورتی که همه در هدایت این کشتی اشتباه کنیم چه حادثه ای رخ خواهد داد. برخی می گویند اوضاع بهتر می شود. پنج سال گذشته، و هیچ حادثه ای حاصل نشده است. ما از روز اول گفتیم که باید با یکدیگر همکاری کنیم تا از تاثیرات منطقه ای بر لبنان جلوگیری کنیم. بنابراین بیایید با یکدیگر گفتگو کنیم و به دنبال دوری کردن از یکدیگر نباشیم. ما گفتگوهایی با جریان مستقبل داریم. شاید این گفتگوها نتیجه ای نداشته باشد ولی شکی در این نیست که این گفتگوها خالی از نقاط مثبت نیست. ما گزینه دیگری غیر از گفتگو و همکاری نداریم.

دبیر کل حزب الله لبنان در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: در روز جهانی قدس و اوضاع منطقه، چه گزینه ای برای ملت فلسطین و کسانی که به قدس و کرامت مقدسات اسلامی و مسیحی باور دارند، باقی می ماند؟ آیا به رژیم های عربی تکیه داشته باشند؟منتظر داعش(گروه تکفیری صهیونیستی داعش)، جبهه النصره و القاعده بمانند؟ منتظر جامعه بین المللی، بوکوحرام،امرا و اتحادیه عرب بمانند؟ یا این که در مسیر گزینه مقاومت حرکت کنند؟

عقل،منطق، تجربه، تاریخ و قوانین و سنت ها می گوید که در برابر ملت فلسطین و ملت های منطقه که می خواهند موجودیت، عزت،کرامت،حاکمیت و منابع خود را حفظ کنند و مقدسات خود را بازپس گیرند، گزینه ای جز مقاومت وجود ندارد. ما در حزب الله در روز جهانی قدس بار دیگر با امام خمینی(ره) و ملت فداکار لبنان که هر روز در مسیر مقاومت شهید می دهد تجدید میثاق و تاکید می کنیم به مقاومت ادامه می دهیم چرا که مقاومت از ملت لبنان و امت و مقدسات اسلامی در برابر طرح های اشغالگرانه،شهرک سازی و نظام سلطه دفاع می کند چرا که مقاومت تنها راهی است که ما را به قدس،عزت،کرامت و پیروزی می رساند.

ارسال نظر: