مقام سابق آمریکایی: توافق هسته‌ای، برنامه اتمی ایران را "بی‌سابقه" کنترل می‌کند

کدخبر: 1015675

معاون وزیر دفاع کلینتون گفت: هیچ کشوری نمی‌‌تواند برای دسترسی به مراکز نظامی کشور دیگر آزاد باشد، اما در توافق هسته‌ای اخیر، دسترسی به این مراکز برای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی وجود خواهد داشت

" فرانک ویزنر"، سفیر پیشین آمریکا در هند، مصر، فیلیپین و زامبیا که زمانی هم معاون وزیر امور خارجه و معاون وزیر دفاع آمریکا بود و در حال حاضر از مشاوران موسسه تحقیقاتی "آسیا تودی" است، در نشستی در این موسسه گفت: وقتی به توافق هسته ای ایران نگاه می کنیم باید توجه داشته باشیم که جزییات بسیار بسیار مهمی در آن وجود دارد اما نباید در جزییات این توافق گم شد و باید به مخاطرات مطرح در این خصوص توجه داشت و اینکه می توان به چه دستاوردهایی رسید.

وی افزود: این توافق به مسئله جدی و مهم اشاعه هسته ای می پردازد و این موضوع بسیار حائز اهمیت است. ب راساس این توافق، ایران اقداماتی صورت می دهد که سبب کنترل برنامه هسته ای این کشور به گونه ای بسیار بی سابقه می شود. ایران موافقت کرده است ذخایر هسته ای اش را محدود کند. ایران موافقت کرده است ظرفیت تولید هسته ای اش را محدود و سه مرکز هسته ای اش را کوچک کند بطوریکه فقط یکی از این مراکز ، فعال باشد. درعین حال ، همه مراحل تولید هسته ای ایران در پانزده سال آینده، مشمول سازوکاری از راستی آزمایی ها خواهد بود که دنیا هرگز شاهد آن نبوده است.

ویزنز با بیان این که آژانس بین المللی انرژی اتمی آزادی عمل بسیار زیادی در ایران خواهد داشت، تصریح کرد:‌ بطوری که بر مراحل مختلف از تولید خام گرفته تا فراوری آن، نظارت خواهد داشت و امکان دسترسی به همه این مراکز را خواهد داشت. فقط یک استثناء نسبی در این خصوص وجود خواهد داشت که عبارتست از مراکز نظامی. در هیچ جای جهان، هیچ کشوری نمی تواند ازادی عمل برای دسترسی به مراکز نظامی کشور دیگری داشته باشد. اما در توافق هسته ای اخیر، در شرایطی خاص و با هماهنگی های مناسب، حتی امکان دسترسی به این مراکز نیز برای آژانس بین المللی انرژی اتمی وجود خواهد داشت. من بر مسئله راستی آزمایی تاکید می کنم زیرا اگر نتوان راستی آزمایی انجام داد هرگز نمی توان در این توافق به عنصر اعتماد دست یافت.

وی افزود: اگر به ریشه مشکلات ایران با همه ما بویژه ایالات متحده بپردازیم می بینیم که مسئله اصلی در این میان، اعتماد است. آنها به ما اعتماد ندارند و ما هم به آنها اعتماد نداریم. این توافق هسته ای تلاش می کند درباره مسئله ای بسیار حیاتی و حساس، اعتمادسازی کند. این توافق به همه مسائل مطرح بین ایران و ما نمی پردازد. هرگز هم هدف از این توافق، پرداختن به این مسائل نبوده است. وقتی در مذاکرات درباره همه چیز مذاکره شود، به هیچ چیز نمی توان دست یافت .

معاون اسبق وزیر دفاع آمریکا اظهار داشت: این توافق برای همه ما بویژه آمریکا مهم است زیرا سبب باز شدن دیپلماسی آمریکا با ایران در منطقه برای اولین بار در سی سال گذشته می شود . تا پیش از این، در منطقه آشفته خاورمیانه (غرب اسیا) ما می توانستیم به بسیاری از مشکلات بپردازیم اما هرگز این کار با هماهنگی یکی از قدرتهای اصلی منطقه یعنی ایران انجام نمی شد. حالا با این توافق، چشم انداز پرداختن به بحرانهای جاری در منطقه یعنی در افغانستان، عراق ، سوریه ، حوزه خلیج فارس ، لبنان، یمن و حوزه های دیگر افزایش می یابد.

وی افزود: با این توافق، جای پایی بوجود می آید تا بتوانیم به دیپلماسی برای اقدام در این حوزه ها متکی باشیم. این فضا برای رویکرد کلاسیک آمریکا در توازن قدرت نیز مهم است زیرا سبب می شود آمریکا بتواند در حوزه مسائلی ورود پیدا کند که برای امنیت آمریکا مهم است و این احتمال وجود دارد که بتواند برای رسیدن به اوضاع بهتری برای منطقه، نقش آفرینی کند .

فرانک ویزنر گفت: می خواهم به صراحت بگویم که کلاه خودم را به نشانه احترام به باراک اوباما رئیس جمهور و جان کری وزیر امورخارجه آمریکا به علت کاری که انجام داده اند بر می دارم. بسیاری از افراد می گویند آمریکا با این توافق هسته ای، نفوذ خودش را از دست داده است. اما به نظرمن، انتخاب دولت آمریکا در استمرار دیپلماسی و خودداری از ورود به جنگ، سبب پایه ریزی الگوی ما و تحکیم توانایی ما برای ایجاد ائتلاف بین المللی می شود. این روند نه تنها برای اعمال تحریمها نتیجه داده است بلکه برای ایجاد صلح نیز نتیجه بخش است. اینکه آمریکا توانسته است چنین ائتلافی را بوجود بیاورد و این توافق را به نتیجه برساند ، به شدت نفوذ و قدرتش افزایش می یابد. من به این نتیجه افتخار می کنم .

ارسال نظر: