بلومبرگ: ایران از نظر مالی وضعیت خوبی دارد

کدخبر: 1016022

این نشریه آمریکایی نوشت: بدهی خارجی دولت ایران در سال گذشته و بر اساس اطلاعات سیا ۱۱.۴ درصد بوده است که ۹۱ درصد کمتر از سایر کشورهاست/ در صورت نبود تحریم‌ها، اقتصاد ایران ۱۵ تا ۲۰ درصد با وضعیت فعلی فرق داشت

به گزارش «نسیم»، نشریه بلومبرگ نوشت:

زمانی که مسئولان ایرانی در وین بودند، هانس هیومز که رئیس صندوق سرمایه گذاری آمریکایی است به تهران سفر کرد تا وضعیت تهران را شخصا بررسی کند. طی سفر ده روزه اش به ایران بیشتر آنچه در تهران دیده را دوست دارد و می گوید شاهد جمعیت به خوبی تحصیلکرده، شمار اندک افراد بی خانمان و نشانه هایی از اقتصاد مدرن بوده است و وقتی که ایران فروش پروژه‌های مالی را شروع کند حتما مشتری خواهد بود.

وی می گوید اشتهای بازار اوراق قرضه برای هرچه ایران ارائه کند زیاد است و تخمین می زند مقامات دولتی قبل از ارائه اوراق قرضه نیاز به یک سال یا بیشتر زمان خواهند داشت ام بهرحال به بازارهای بین المللی ورود می کنند.

قبل از این که ایران به بازرهای بین المللی دسترسی یابد، آمریکا و اروپا باید شبکه پیچیده ای از تحریم ها را لغو کنند.

ایران چهارمین ذخایر نفتی جهان را دارد و به دنبال سرمایه گذاری برای ارتقا بخش هایی از اقتصاد خود است که در دوران تحریم اسیب دیده است. برای جذب سرمایه خارجی شرکت هایی مانند شل، بی پی و توتال، ایران باید زیرساخت‌های صنعتی خود را بهبود بخشد.

مدیر اجرائی شرکت Exotix می گوید: از نظر مالی، ایران محتاط است در وضعیت خوبی به سر می برد. ایران بدهی خارجی ندارد و زمانی که تحریم ها لغو شود، تقاضا برای بدهی ارزی بالا خواهد بود.

بدهی دولتی ایران در سال گذشته، بر اساس اطلاعات سیا 11.4 درصد بوده است که 91 درصد کمتر از کشورهای دیگری است که در آمارهای سازمان سیا دنبال شده است.

اقتصاد ایران در صورت نبود تحریم ها 15 تا 20 درصد رشد بیشتری داشت و در سال 2014 بعد از دو سال فشار با رشد سه درصدی مواجه بوده است.

ارسال نظر: