آیا مردم آمریکا با برجام مخالفند؟

کدخبر: 1017694

واشنگتن‌پست با اشاره به تناقضات نظرسنجی‌ها در خصوص موضع افکار عمومی آمریکا در قبال برجام، نوشت: وقتی در نظرسنجی، محدودیت‌های برنامه هسته‌ای ایران طی توافق توضیح داده می‌شود، حمایت مردم آمریکا از این توافق بیشتر می‌شود

به گزارش «نسیم»، واشنگتن پست در مقاله ای تحت عنوان روایت نظر سنجی ها از دید افکار عمومی آمریکا از توافق هسته ای چیست، نوشت: نظرسنجی اخیر شبکه خبری ان بی سی که روز گذشته منتشر شد، نشان داد که 35 درصد از آمریکایی ها حامی توافقند، 33 درصد با آن مخالفند و 32 درصد دیگر نیز هنوز تصمیم نگرفته اند. نکته مهم این نظرسنجی این است که برخلاف بسیاری از نظرسنجی های دیگر، گزینه سومی هم پیش روی مخاطب قرار داشت. سوال این نظرسنجی این بود:

همانطور که احتمالا می دانید، توافقی میان ایران و 1+5 منعقد شده است، توافق سعی دارد با محدود کردن توان تولید هسته ای ایران و بازرسی های مکرر از تاسیسات نظامی این کشور در ازای تسهیل برخی از تحریم های اقتصادی که اکنون اعمال می شود، از دستیابی ایران به سلاح هسته ای ممانعت کند. آیا با این توافق، موافق یا مخالفید؟ یا اطلاعات کافی از این توافق ندارید؟

در پاسخ به این سوال، 35 درصد حمایت و 33 درد صد مخالفت خود را اعلام کردند و 32 درصد دیگر گفتند که اطلاعات کافی در اختیار ندارند.

در حالی که بیشتر نظرسنجی ها گزینه سومی ندارندو مثلا در نظر سنجی کونیپیاک ( Quinnipiac ) از مخاطب پرسیده شده که ایا از این توافق حمایت می کنید یا خیر.درباره توافق توضیحی داده نشده است و گزینه سومی نیست. نظرسنجی های اخیر پیو و سی ان ان نیز توافق را توضیح نداده است و در در نتیجه مخالفت بیشتری با توافق وجود دارد.

اما وقتی واشنگتن پست و یوگاو توافق را توضیح دادند و بعدا از مخاطب نظرخواهی کردند، حمایت از توافق بیشتر از مخالفت با آن بود. به نظر میرسد که بیشتر مردم آمریکا از توافق اطلاعات درستی ندارند و وقتی نظرسنجی ها توضیحی نمی دهند و فقط دو گزینه پیش روی فرد می گذارند و پاسخ ها نیز در راستای مخالفت با ایران است اما وقتی نظرسنجی ها محدودیت های برنامه هسته ای ایران را توضیح می دهند، حمایت مردم امریکا بیشتر می شود. نکته اینجاست که کسب رای دو سوم از کنگره برای وتو ناپذیر بودن مخالفت با برنامه هسته ای ایران نیازمند حمایت افکار عمومی است.

ارسال نظر: