نشست نمایندگان ۱+۵ با سناتورهای آمریکایی برای جلب حمایت از توافق هسته‌ای

کدخبر: 1018506

فارین‌پالیسی خبر داد: دیپلمات‌های ارشد روسیه و چین در اقدامی نادر، هفته گذشته به دیپلمات‌های غربی پیوستند و به منظور جلوگیری از مخالفت کنگره آمریکا با توافق وین، با حدود ۳۰ نماینده دموکرات سنا دیدار کردند

به گزارش «نسیم» پایگاه اینترنتی فارن پالیسی در گزارشی به قلم جان هادسون تحت عنوان «‌ فشار کشورهای پنج به علاوه یک بر دموکراتهای سنای آمریکا برای حمایت از توافق هسته ای با ایران »‌ نوشت :‌کاخ سفید می گوید اطمینان دارد که آرای لازم را برای غلبه بر جمهوریخواهانی که با توافق تاریخی برای محدود ساختن برنامه هسته ای ایران مخالفت می ورزند ، کسب خواهد کرد .

ولی برخی از نزدیکترین متحدان آمریکا چندان در این باره مطمئن نیستند و تلاش می کنند خود در این زمینه ابتکار عمل را به دست گیرند و مستقیما با برخی از نمایندگان مردد دمکرات وارد مذاکره شوند تا این توافقنامه در نهایت در کنگره به تصویب برسد و اجرایی شود.

حتی برخی از شرکای کمتر قابل اعتمادتر واشنگتن نیز در این خصوص احساس نگرانی می کنند :‌ دیپلماتهای ارشد روسیه و چین این هفته در اقدامی نادر به نشست نمایندگان قدرت های جهانی در کنگره پیوستند و به منظور کاستن از نگرانی ها درباره سرنوشت توافق هسته ای ایران با حدود سی نماینده دموکرات سنا دیدار کردند.

فیلیپ ایکرمن سفیر آلمان در آمریکا روز پنجشنبه در این باره گفت : « چشم انداز رد این توافق ما را نگران کرده است. اگر این توافقنامه رد شود ، کابوسی برای همه کشورهای اروپایی خواهد بود.»‌

هدف از برپایی این نشست غیر علنی که روز سه شنبه برگزار شد ، رد انتقادات و پاسخگویی به سئوالات درباره توافقنامه هسته ای در آستانه رای گیری ماه سپتامبر کنگره بود. در این رای گیری مشخص خواهد شد آیا تحریم های کنونی آمریکا بر ضد ایران ادامه خواهد یافت و توافق هسته ای وین نابود خواهد شد یا اجازه داده می شود تحریمها بر اساس توافقنامه هسته ای به ازای محدودیت برنامه هسته ای ایران به تدریج لغو شود ؟‌در طول برگزاری این نشست که سناتور دیک دوربین برپایی آن را تایید کرد ، برخی از نمایندگان دموکرات در خصوص نحوه واکنش قدرت های جهانی در صورت مخالفت کنگره با این توافقنامه، و نیز اینکه آیا واقعا امکان دستیابی به «‌ توافقنامه ای بهتر » در آینده مهیا باشد ، ‌ابراز سردرگمی و ابهام کردند.

دیپلمات های غربی شرکت کننده در این نشست شگفت زده به علت فقدان این شفافیت ، برخی موارد را برای نمایندگان آمریکایی تشریح کردند.به گفته دو تن از حضار در این مذاکرات ، پیتر وستماکوت Peter Westmacott ، سفیر انگلیس هر گونه احتمال دستیابی به توافقی بهتر از توافق کنونی را با ایران بسیار دور از دسترس توصیف کرد.

وی همچنین پیش بینی کرد حتی در صورت مخالفت کنگره و مسدود شدن توافق هسته ای با ایران ، رژیم تحریم های بین المللی بر ضد تهران از هم فرو خواهد پاشید - دیدگاهی که سرگئی کیسلیاک سفیر روسیه نیز در این نشست بر آن صحه گذارد و آن را تایید کرد.

سخنگوی نمایندگی انگلیس در سازمان ملل از هر گونه اظهار نظر در خصوص جزییات این نشست خودداری کرد ولی افزود موضع لندن در این زمینه بسیار روشن است.وی گفت : «‌ اگر کنگره این توافقنامه خوب را رد کند ، و آمریکا ناچار شود از این توافق فاصله بگیرد، ایران با یک برنامه هسته ای مهار نشده و ترتیبات نظارتی به مراتب ضعیف تر به حال خود رها خواهد شد، اجماع بین المللی کنونی در خصوص تحریم های ایران در هم خواهد شکست و موضع واحد و یکپارچه جامعه بین المللی و فشارها بر ایران به طور جدی در معرض خطر قرار خواهد گرفت. »‌

ایکرمن نیز اعلام کرد وی با تاکید بر مواضع درست آلمان به عنوان «‌ بزرگترین دوست اسرائیل در اروپا »‌ از قانونگذاران خواست به درخواست آنها توجه کنند.ایکرمن در گفتگو با گروهی از خبرنگاران از جمله خبرنگار فارن پالیسی در سفارت آلمان اعلام کرد :‌ «‌ ما واقعا اعتقاد داریم که اسرائیل با اجرای توافق هسته ای امن تر خواهد شد چون در غیر این صورت ما اصلا توافقنامه هسته ای را امضا نمی کردیم. »

گفته می شود سناتورهای دموکرات در کنگره بارها نماینده فرانسه را درباره صحت و سقم گزارش بلومبرگ ویو تحت فشار قرار دادند. دراین گزارش به نقل از برخی قانونگذاران آمده بود که پاریس به آنها گفته است در صورت اقدام کنگره در رد توافقنامه هسته ای ، آمریکا فشار خود را بر ایران افزایش خواهد داد.

در این گزارش قانونگذاران به اظهارات ژاک اودیبر مشاور ارشد فرانسوا اولاند رئیس جمهور فرانسه استناد کرده بودند که هر گونه رای منفی کنگره ممکن است برای دستیابی به توافقی بهتر با تهران مفید واقع شود. با این همه اودیبر این سخنان را تکذیب کرده است.

فردریک دوره Frédéric Doré معاون سفیر فرانسه نیز در نشست روز سه شنبه تاکید کرد قدرت های جهانی در وین بهترین توافق ممکن را با ایران منعقد ساخته اند.

تاکنون به نظر می رسد تلاش های متحدان اروپایی و مقامات چین و روسیه در این مسیر موثر مواقع شده است.روز پنجشنبه سناتور کریستین گیلیبراند با اشاره به نتایج این نشست اعلام کرد از توافق هسته ای حمایت می کند - که این روند یک حمایت حیاتی برای کاخ سفید محسوب می شود.

وی گفت : « هنگامی که از سفیران کشورهای پنج به علاوه یک پرسش هایی را مطرح کردم ، این موضوع برای من روشن شد که اگر ما با این توافق مخالفت کنیم، بازگشت به میز مذاکرات امکان پذیر نخواهد بود . »‌

با احتساب موضع گیری گیلیبراند ، یازده سناتور تاکنون حمایت علنی خود را از توافق هسته ای اعلام کرده اند و کاخ سفید برای حفظ قدرت وتوی خود به بیست و سه رای دیگر نیاز دارد.

سناتورها ال فرانکن ، امی کلوبوچار، مایکل بنت ،‌کریس کانز ، تامی بالدوین و دیگران نیز در نشست روز سه شنبه حضو رداشتند. از آنجایی که سناتور ها این هفته برای سپری کردن دوران استراحت و تعطیلی ماه اوت به حوزه های انتخابیه خود باز می گردند ،‌ لابی بیشتر برای کسب آرای باقیمانده دشوارتر خواهد شد.در طول شش ماه نخست سال 2015 ، لابی طرفدار اسرائیل آیپک AIPAC مبلغ بیسابقه ای را بالغ بر یک میلیون و ششصد و هفتاد میلیون دلار برای تبلیغ بر ضد توافق هسته ای ایران هزینه کرد.

این گروه همچنین مبالغی را برای یک گروه جدید موسوم به «‌شهروندان حامی ایران عاری از سلاح هسته ای »‌ تخصیص داده است. انتظار می رود این گروه نیز دست کم بیست میلیون دلار برای تبلیغ و مبارزات بر ضد توافق هسته ای در بیش از چهل ایالت آمریکا هزینه کند.

ایکرمن در عین حال خاطر نشان کرد مقامات آلمانی حاضرند با هر یک از قانونگذاران آمریکایی که درباره موضع اروپا در خصوص توافق هسته ای ایران سئوالاتی دارند ، دیدار کنند و به پرسش های آنها پاسخ گویند.

وی تصریح کرد در صورت اقدام کنگره در رد توافق هسته ای ، تحریم های اتحادیه اروپا بر ضد ایران ممکن است برچیده شود.ایکرمن در این باره گفت : «‌ همگان پذیرفته اند که این توافق یک دستاورد بزرگ و چشمگیر در عرصه دیپلماسی بین المللی محسوب می شود . حال اگر آمریکا بیاید و بگوید متاسفم دوستان ، ما نمی توانیم این توافق را اجرا کنیم چون کنگره با ما همراهی نمی کند ،‌ دراینجا پرسشهایی به ذهن متبادر می شود و دیگر کشورها خواهند گفت «‌ چرا ما باید تابع این کنگره باشیم و خواست و اراده آنها را بپذیریم؟‌

ارسال نظر: