سفارت آمریکا در پاریس برای شنود و جاسوسی استفاده می‌شود

کدخبر: 1019259

لوموند نوشت: وزیر خارجه فرانسه در تلاش است طی رایزنی با مقامات آمریکایی ایستگاه شنود در طبقه آخر سفارت آمریکا را تعطیل کند/ آمریکایی‌ها از سفارت برای شنود مکالمات تلفنی کاخ الیزه و حتی سفارتخانه‌های اطراف استفاده می‌کنند

روزنامه "لوموند" در شماره اخیر خود نوشت: لوران فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه به دولت آمریکا فشار می آورد تا ایستگاه شنود تلفنی را که مقامات آمریکا در طبقه فوقانی سفارت کشورشان در پاریس ایجاد کرده اند، از میان بردارد .

یکی از اعضای کابینه فرانسه که خواست نامش فاش نشود، اعلام کرد لوران فابیوس در حال حاضر به مقامات آمریکایی فشار می آورد تا آنها را مجبور کند ایستگاه شنود در طبقه آخر سفارت آمریکا در پاریس را که به گفته وی به "نماد" لطمه به حاکمیت فرانسه تبدیل شده است، از میان بردارد .

مطالب افشاگرانه و انتقادآمیزی که در این اواخر بسیاری از رسانه ها و مطبوعات فرانسه درباره وجود یک مرکز رهگیری و شنود متعلق به آژانس امنیت ملی آمریکا در طبقه آخر سفارت آمریکا در پاریس منتشر کرده اند، وزیر امور خارجه فرانسه را تحریک کرده و او را وادار کرده است به مقامات آمریکا برای متلاشی کردن این مرکز فشار آورد .

اواخر ژوئن روزنامه فرانسوی لیبراسیون و پایگاه اطلاع رسانی مدیاپار Mediapart با همکاری ویکیلیکس WikiLeaks برخی اسناد محرمانه منتشر کردند که در آنها فاش شده بود آژانس امنیت ملی آمریکا از سه رئیس جمهور پیشین فرانسه در فاصله سالهای دو هزار و شش تا دو هزار و دوازده جاسوسی کرده است. این اسناد از وجود یک ایستگاه مجهز به دستگاههای شنود و رهگیری در طبقه آخر سفارت آمریکا در پاریس پرده برداشت .

سفارت آمریکا در پاریس در نزدیکی کاخ ریاست جمهوری الیزه و وزارت کشور فرانسه قرار دارد. تا زمانی که فقط سرویسهای اطلاعاتی و برخی شخصیت های خاص فرانسه از وجود این مرکز شنود در طبقه آخر سفارت آمریکا در پاریس خبر داشتند، لوران فابیوس هیچ دغدغه و نگرانی از این بابت به خود راه نمی داد .

هیچ یک از مسئولان وزارت امور خارجه فرانسه حاضر نشدند به سوالات مربوط به جدیت، اراده و اقدامات لوران فابیوس برای متلاشی کردن این مرکز جاسوسی در سفارت آمریکا در پاریس، پاسخ دهند. مقامات سفارت آمریکا در پاریس نیز از هر گونه اظهار نظر درباره وجود و فعالیت ایستگاه جاسوسی در ساختمان سفارت آمریکا خودداری کردند .

با این حال یک دیپلمات آمریکایی به روزنامه لوموند اذعان کرد که به یاد می آورد سرویسهای اطلاعاتی فرانسه یکی از ماموران خود را به داخل پرسنل سفارت آمریکا نفوذ داده بودند تا در این باره اطلاعاتی کسب کنند .

به گزارش خبرگزاری شین هوا از پاریس، شبکه خبری تلویزیونی ب اف ام BFM TV روز دوشنبه گزارش داد تصاویر ماهواره ای که توسط یک وبلاگ نویس فرانسه رمزگشایی شده حاکی از آن است که ایستگاه شنود در سالهای 2004 و 2005 در سفارت آمریکا دایر شد .

طبق گزارش این شبکه تلویزیونی فرانسه، ایستگاه جاسوسی سفارت آمریکا در پاریس که پشت دیواری از عایق های ضخیم در طبقه فوقانی سفارت آمریکا واقع در میدان " کنکورد " قرار گرفته است با کاخ الیزه فاصله چندانی ندارد و مسئولان سفارت آمریکا از تجهیزات موجود در آن برای رهگیری مکالمات تلفنی مقامات الیزه، دولت، وزارت خانه های فرانسه و همچنین دیگر سفارت خانه هایی که در آن نزدیکی قرار داشت استفاده می کردند .

اما مسئولان اداره ضدجاسوسی فرانسه می گویند این چیزها تازگی ندارد. به نوشته روزنامه لوموند، احتمالا زیرساختهایی با همین ماهیت در یکی از ساختمانهای متعلق به سفارت انگلیس در نزدیکی کاخ متینیون ( نخست وزیری ) Matignon وجود دارد .

لوموند تصریح کرد برای از کار انداختن این نوع جاسوسی، استفاده از اختلالات رادیویی چندان واقع گرایانه نخواهد بود چرا که اینکار می تواند مشکلات زیادی برای ساکنان و دیگر ادارات موجود در منطقه ایجاد کند. منطقه ای که سفارت آمریکا در آن قرار دارد فوق امنیتی است و علاوه بر این ایستگاه جاسوسی نیز در داخل ساختمان سفارت که بخشی از سرزمین آمریکا محسوب می شود، واقع شده است بنابراین متلاشی کردن آن کار ساده ای نخواهد بود .

ارسال نظر: