تداوم شکست مذاکرات برای تشکیل دولت ترکیه

کدخبر: 1020382

حزب حاکم ترکیه نتوانست با یکی دیگر از احزاب مخالف بر سر تشکیل دولتی ائتلافی و پایان بخشیدن به بن‌بست سیاسی این کشور به توافق برسد

به گزارش «نسیم» به نقل از پرس تی وی، احمد داووداغلو، نخست وزیر و رئیس حزب عدالت و توسعه ترکیه، روز دوشنبه با دولت باحچلی، رئیس حزب راست‌گرای «جنش ملی‌گرا» دیدار و درباره تشکیل دولت ائتلافی گفت‌وگو کرد .

به گزارش خبرگزاری آنادولوی ترکیه، داووداغلو پس از این دیدار گفت مذاکرات بدون نتیجه پایان یافت .

این در حالی است که پیشتر حزب جنبش ملی‌گرا اعلام کرده بود مایل نیست با حزب عدالت و توسعه دولت ائتلافی تشکیل داده و ترجیح می‌دهد در جایگاه اوپوزیسیون باقی بماند .

این مذاکرات در حالی بی‌نتیجه پایان یافت که گفت‌وگوهای هفته گذشته حزب عدالت و توسعه و حزب جمهوری‌خواه خلق نیز به نتیجه نرسید .

عمر چلیک، وزیر فرهنگ و از اعضای حزب حاکم ترکیه، می‌گوید: «از آن‌جایی که این دو حزب از نظر سیاسی اختلاف دارند، رسیدن به اجماع نیازمند تلاش زیاد است .»

حزب عدالت و توسعه برای نخستین بار از زمان به قدرت رسیدن در سال 2002 نتوانست در انتخابات عمومی 17 خرداد (7 ژوئن) اکثریت آراء را برای تشکیل دولتی تک حزبی به دست آورد .

براساس قانون اساسی ترکیه، اگر هیچ یک از احزاب نتوانند بیش از 50 درصد کرسی‌های پارلمان را به خود اختصاص دهند، حزبی که بیشترین کرسی‌ها را به دست آورده است 50 روز فرصت خواهد داشت تا دولت ائتلافی تشکیل دهد .

اگر تا اول شهریور (23 اوت) دولت ائتلافی در ترکیه تشکیل نشود، باید انتخابات عمومی دیگری در این کشور برگزار شود .

در همین حال، بسیاری از سران حزب عدالت و توسعه از جمله رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، معتقدند در صورت برگزاری انتخابات عمومی، این حزب می‌تواند اکثریت کرسی‌های لازم را برای تشکیل دولت غیر ائتلافی به دست آورد.

ارسال نظر: