اوباما از ژاپن عذرخواهی کرد

کدخبر: 1022269

خبرگزاری فرانسه نوشت: در پی انتشار اسناد جاسوسی واشنگتن از مقامات سیاسی ژاپن، رئیس جمهور آمریکا طی تماس تلفنی با نخست وزیر ژاپن، از توکیو عذرخواهی کرد

اعلام کرد: خبرگزاری فرانسه نوشت: یوشیهیده سوگا، سخنگوی دولت ژاپن، گفت: در پی انتشار اسنادی از ویکیلیکس مبنی بر جاسوسی واشنگتن از مقامات سیاسی ژاپنی، باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا از ژاپن عذرخواهی کرد .

این سخنگو افزود: باراک اوباما صبح امروز با شینزو آبه نخست وزیر این کشور تلفنی گفتگو کرده است . رئیس جمهور آمریکا گفته از این موضوع که جنجال زیادی در ژاپن به راه انداخته، بسیار متأسف است. وی این اتهامات را تأیید نکرد .

یوشیهیده سوگا گفت: شینزو آبه در این گفتگوی تلفنی، نگرانی جدی خود را در این خصوص ابراز داشت. و (به اوباما) گفته در صورتی که افراد مذکور هدف چنین فعالیت هایی قرار گرفته باشند، روابط بین دو کشور متحد که مبتنی بر اعتماد است، ممکن است به خطر بیفتد .

شینزو آبه در گفتگوی تلفنی دیگری با جو بایدن، معاون رئیس جمهور آمریکا همین نگرانی ها را ابراز داشته بود .

دولت ژاپن اوایل ماه اوت اعلام کرد در صورتی که این جاسوسی تأیید شود، بسیار « تأسف برانگیز » است. این واکنش با خشم فرانسه و آلمان در پی اتهامات مشابه، قابل مقایسه نیست .

پایگاه اینترنتی ویکیلیکس 31 ژوئیه اعلام کرد آمریکا از مقامات بلند پایه دولت ژاپن و شرکت های ژاپنی و همچنین رئیس بانک مرکزی این کشور جاسوسی کرده است .

ژاپن متحد بسیار نزدیک آمریکا است و دو کشور به طور مرتب درباره مسائل دفاعی با هم گفتگو می کنند. بنا بر اعلام ویکیلیکس، بر خلاف آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان و فرانسوا اولاند رئیس جمهور فرانسه، به نظر نمی رسد که نخست وزیر ژاپن به طور مستقیم هدف شنودهای آمریکا بوده است .

ارسال نظر: