کشمکش سناتورهای کنگره با اوباما بر سر برجام ادامه دارد

کدخبر: 1027646

رویترز نوشت: تد کروز، سناتور جمهوری‌خواه در صدد است تا از لایحه بودجه دولت برای مقابله با برجام استفاده و اوباما را وادار کند جزئیات "توافقنامه‌های جانبی" با ایران را در اختیار کنگره بگذارد

به گزارش گروه بین الملل «نسیم» به نقل از رویترز، تد کروز سناتور جمهوری‌خواه آمریکایی گفت: کنگره باید از قانون "تامین بودجه" دولت برای وادار کردن دولت باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا به ارائه اطلاعات بیشتر درباره توافق هسته ای با ایران استفاده کند .

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 چند روز پس از پایان ضرب الاجل کنگره برای رای گیری درباره موافقتنامه هسته ای ایران افزود هرگونه قانون درمورد تامین بودجه دولت پس از 30 سپتامبر می بایست دولت را ملزم به ارائه اطلاعات درباره "توافقنامه های جانبی محرمانه" ازجمله بازرسی ها از تاسیسات هسته ای ایران کند .

دموکرات های حامی اوباما در سنا در تاریخ 17 سپتامبر یعنی ضرب الاجل بررسی برجام به دست آمده با ایران برای سومین و آخرین بار از لایحه جمهوری‌خواهان با هدف تخریب این موافقت نامه جلوگیری کردند. این رای گیری شاید بزرگ ترین پیروزی در زمینه سیاست خارجی برای ریاست جمهوری اوباما بود .

کنگره اکنون تا 30 سپتامبر فرصت دارد لایحه بودجه دولت را برای سال مالی جدید که چند روز پس از آن آغاز می شود تصویب یا نهادهای فدرال را مجبور کند فعالیت های عمده خودشان را کنار بگذارند یا محدود کنند .

کروز در گذشته نیز تلاش کرده بود از لوایح بودجه به عنوان ابزاری برای کارشکنی در ابتکارهای اوباما مانند تغییر سیاست مهاجرت و تغییر در خدمات بهداشتی استفاده کند. این راهبرد با شکست روبرو شده اما باعث شده است به طور موقت برخی طرح ها متوقف شود .

ارسال نظر: